• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

Vad är det som gör att du säger att tavlan är AM?

Ser bra ut, säkert orörd men NOS är ju svårt att bedöma. Dessa är dock luriga, man missat lätt något om man inte är påläst på modellen just för stunden.
Ska kanten mellan boett och bandhorn, blankt mot borstat, se ut så här? Inte linjera upp bättre med uttaget mellan bandhornen om du förstår hur jag menar?

Ska kanten mellan boett och bandhorn, blankt mot borstat, se ut så här? Inte linjera upp bättre med uttaget mellan bandhornen om du förstår hur jag menar?
Slänger in några bilder på min så kan du jämföra.
IMG_7935.JPG
IMG_7936.JPG
IMG_7937.JPG
IMG_7940.JPG
IMG_7941.JPG
IMG_7942.JPG
IMG_7944.JPG

Vad är det som gör att du säger att tavlan är AM?

Ser bra ut, säkert orörd men NOS är ju svårt att bedöma. Dessa är dock luriga, man missat lätt något om man inte är påläst på modellen just för stunden.
Strukturen i sunbursten är för grov, kanten på subdialen är ojamn och inte tillräckligt fasad, o'et i loggan ser för rundt ut.
Orsaken till at kanten inte linjerar är at material har blivit avvärkad, dän ska vara inline. Man ser spår efter skärvärktyget på dom plana yterna.

Strukturen i sunbursten är för grov, kanten på subdialen är ojamn och inte tillräckligt fasad, o'et i loggan ser för rundt ut.
Orsaken till at kanten inte linjerar är at material har blivit avvärkad, dän ska vara inline. Man ser spår efter skärvärktyget på dom plana yterna.
Håller inte riktigt med dig om tavlan, inte utifrån de bilderna i alla fall. Det enda jag ser som ser lite mysko ut är datumfönstret och färgerna, tycker däremot bilderna är så oskarpa att man ska vara lite försiktig med att avfärda tavlan då resten stämmer.

Logotypen har exempelvis fel färg i vissa vinklar men bilden är för mig inte tillräckligt bra för att se om det är ett O eller en liggande nolla i SEIKO.

IMG_7953.jpg

IMG_7954.jpg

"NOS"

IMG_7951.JPG

Min

Suwaloggan ser knas ut och datumfönstret ser knas ut. Problemet med dessa är dock att de tillverkades under rätt lång tid och för olika marknader vilket gör att det finns en hel del variationer.

Så visst ser "NOS-tavlan" lite knas ut men det kan ju även vara bilderna eller tavelvariationer. Jag har avfärdat tavlor förr som varit OK.

Edit: Så jag hade inte köpt den själv men jag tycker inte tavlan är så öppenbar att jag hade kommenterat den i en säljtråd.

Senast ändrad:
IMG_7953.jpg

IMG_7954.jpg

"NOS"

IMG_7951.JPG

Min

Suwaloggan ser knas ut och datumfönstret ser knas ut. Problemet med dessa är dock att de tillverkades under rätt lång tid och för olika marknader vilket gör att det finns en hel del variationer.

Så visst ser "NOS-tavlan" lite knas ut men det kan ju även vara bilderna eller tavelvariationer. Jag har avfärdat tavlor förr som varit OK.

Edit: Så jag hade inte köpt den själv men jag tycker inte tavlan är så öppenbar att jag hade kommenterat den i en säljtråd.

Jag tycker dän ser ut att stamma från Philpinerna, män hursomhelst var ju utgångsläget at den var NOS, vilket den helt klart inte är med maskinerad boett. När säljaren gör såhär, och forsöker sälja den som NOS tvivlar jag starkt på at resten är kosher.

Senast ändrad:
Ser den verkligen NOS ut? Seikonördar? @yonsson @Compiss
Svårt att avgöra, tycker tavlan ser lite konstig ut i färgtonen och strukturen, men om den har legat orörd i en låda 35 år kanske den ser ut så. Klockan hittades i ett garage för några veckor sedan. Där låg den i sin orginalförpackning enl bert. Boetten ser aningen "platt" ut. Tog några bilder på min 6139, annan tavla men samma boett som jämförelse. Min är i det närmsta nos och oanvänd.
IMG_2184.JPG
IMG_2185.JPG
IMG_2186.JPG
IMG_2188.JPG
IMG_2189.JPG
IMG_2190.JPG
IMG_2191.JPG
IMG_2192.JPG
IMG_2193.JPG

Senast ändrad:
Jag köpte nyligen en klart bättre nodate för 38k så jag vet inte om jag tycker att 36k är billigt för en date i det där skicket.
Men du har helt klart bättre supply-lines än oss vanliga dödliga. :) Kan knappt minnas jag sett mer än en handfull skräcködlor annonserade under 40 medans jag har letat.

Men du har helt klart bättre supply-lines än oss vanliga dödliga. :) Kan knappt minnas jag sett mer än en handfull skräcködlor annonserade under 40 medans jag har letat.
Denna höggs direkt på VRM. Eller rättare sagt så var det en god vän som köpte. Jag hjälpte bara till. :)

Den är inte perfekt men den är absolut mycket, mycket trevligare än den som Gripenbro har.

Senast ändrad:
Hej, nybörjare här med frågor om några ur på Tradera som jag är intresserad av (inte för att flippa dem dyrare utan för att faktiskt bära dem)

http://www.tradera.com/item/286598010

http://www.tradera.com/item/286730596

http://www.tradera.com/item/286828078
Äkta?

http://www.tradera.com/item/286771041

http://www.tradera.com/item/257545224
Äkta??
Väldigt dåliga bilder på det mesta. Svårt att bedömma klockorna och om de är rätt. Ser inget som uppenbart är fel. Skulle då vara den mörka gamla kronografen som har en nyare krona som inte känns tidstypiskt rätt.

Jo nått sånt, såg några annonser på andra forum och då låg de mellan 4k-6k beroende på skick etc. Så lite synd att man missade denna....:( man kan ju hoppas det var någon på forumet som köpte?
Känner lite så med. Hade satt en påminnelse fem minuter innan auktionsslut, men struntade i det då jag tänkte att den säkert skulle rusa iväg som dom brukar. Så fel man kan ha ibland!

Hur skulle ni resonera i mitt fall?

Är på jakt efter en årsklocka -87 och en Rolex , då har jag 5513,16800,168000, 16610,16750 och 16760 att välja på. Jag vill gärna ha fullset iochmed att det är en årsklocka plus att jag gillar tanken av det. Men GMT tex verkar vara svårt att få fullset med min budget 65-70k. Ska man skita i fullset? Finns det någon modell att föredra före någon annan?

Hur ser denna ut? För mitt otränade öga sen den schysst ut.

https://www.chrono24.se/rolex/submariner-ref-168000--id6618362.htm

Senast ändrad:

Är på jakt efter en årsklocka -87 och en Rolex , då har jag 5513,16800,168000, 16610,16750 och 16760 att välja på. Jag vill gärna ha fullset iochmed att det är en årsklocka plus att jag gillar tanken av det. Men GMT tex verkar vara svårt att få fullset med min budget 65-70k. Ska man skita i fullset? Finns det någon modell att föredra före någon annan?
Om jag var i din sits så skulle en årsklocka i fint skick vara tillräcklig. Fullset är väl alltid en bonus, men skulle räcka med fint skick för mig. Svårt nog att hitta en tillverkad rätt år, liksom.

Hur ser denna ut? För mitt otränade öga sen den schysst ut.

https://www.chrono24.se/rolex/submariner-ref-168000--id6618362.htm

Ja skit i fullset och köp en klocka du gillar. Det är ju en smaksak. 16750 skulle jag föredragit. Eller 16760.

Tillbaka
Topp