• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

deddas

Rolex
Hur skulle ni resonera i mitt fall?

Är på jakt efter en årsklocka -87 och en Rolex , då har jag 5513,16800,168000, 16610,16750 och 16760 att välja på. Jag vill gärna ha fullset iochmed att det är en årsklocka plus att jag gillar tanken av det. Men GMT tex verkar vara svårt att få fullset med min budget 65-70k. Ska man skita i fullset? Finns det någon modell att föredra före någon annan?

Hur ser denna ut? För mitt otränade öga sen den schysst ut.

https://www.chrono24.se/rolex/submariner-ref-168000--id6618362.htm
Jag håller med ovanstående en sjysst 16750 är nice! 5513 från de åren är i mitt tycke tråkiga då de inte längre har målade index men en smaksak självklart.
Lycka till!
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Inte för att jag är spekulant men är inte detta lite för bra för att vara sant? Eller finns det så fantastiska ex?

IMG_0175.jpg
 

evki

Audemars
2-Faktor
Jag skulle uppskatta om någon kunde hjälpa mig med bra bilder på en definitivt opolerad Oysterquartz, helst i stål.
Det vore bäst med macro photon som kan användas som referens. Tack!
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Ligger inte ute officiellt vad jag kan se men på insta har han taggat den som #Unpolished
Jo, för 50 år gamla klockor har knivskarpa avfasningar man kan spegla sig i .........
vad står det i annonsen? står det inte opolerad är den säkert fixad, han brukar skriva när de är opolerade

den är oavsett galet fin
Michael Morgan som säljer va?
Jag tror inte den är opolerad, snarare nyskuren. Tycker fasningarna ser för stora ut. Dock är väl MM seriös så har kanske fel... @Per vet säkert :)

Edit: ser nu att det är MMs Instapost....:banghead:
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tjena ny på forumet här så får ursäkta om jag postar i fel tråd. Såg denna Breitling på Ebay och är ute efter mitt första vintage köp och tänkte kolla om allt ser okej ut på denna? Tyckte kronan såg lite of ut men det kanske bara är jag.
Screenshot_20170810-000434.png

http://m.ebay.com/itm/263126421385
Avstå köp. I bästa fall är det fel sorts tavla som även är ommålad. Men jag tror inte denna klocka föddes som en Breitling, snarare en Chronographe Suisse.
 

DrKlocka

Audemars
Tackar för hjälpen får forsätta sökandet
Vintage-Breitlings är extra klurigt. Det finns många fakes där de enbart målat om tavlan och skrivit Breitling. En del är mer välgjorda än andra. Såg en i en vintagebutik i Rom en gång. Klockan hade Breitling-signerat verk och urtavla, men modellen existerade inte. Helt enkelt ett ihopplock. Ett gott råd är att hitta en modell som går att finna fler ex av. Dvs finns den inte på Google är risken stor att det är ett fulur.
 

Johnny67a

Omega
Undrar om någon kunnig mögelvän kan ge mig råd om Longines kaliber 490 är ett acceptabelt verk?
Har googlat mig till att det inte är ett inhouse utan modifierat på Marvin 700.
Min undran är om 490 är ett ok verk eller skräp. Kanske någon som har ett och kan dela sina erfarenheter så vore jag ytterst tacksam
2017-08-13 09.52.40.png
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Hej! Har mer vilja än kunskap men har snöat in på en GMT 1675. Försöker förjäves bilda mig en egen uppfattning om prisbild etc i olika forum skulle iaf vilja ha en med den gamla nitade länken. Om någon springer på någon får ni gärna posta alt PM. Vad tror förresten expertisen om denna? Erfarenheter att köpa från USA? http://awadwatches.com/product/rolex-gmt-master-1675original-dial-handsfull-set1972papers/
Tycker den är dyr... Rätt polerad och tveksamt om insert är tidsenligt?
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Hej! Har mer vilja än kunskap men har snöat in på en GMT 1675. Försöker förjäves bilda mig en egen uppfattning om prisbild etc i olika forum skulle iaf vilja ha en med den gamla nitade länken. Om någon springer på någon får ni gärna posta alt PM. Vad tror förresten expertisen om denna? Erfarenheter att köpa från USA? http://awadwatches.com/product/rolex-gmt-master-1675original-dial-handsfull-set1972papers/
Håller med @ANALOGUE om att den känns dyr men det är troligen box och cert som drar upp det rätt rejält. Tänk också på att när du importerar från USA tillkommer 25% moms. Klockan ser ut att vara i OK skick, inte mer. Aningen rundpolerad boett och medioker tavla.
 

ignatz

Breitling
rolex-airking-date-63-01.jpg
rolex-airking-date-63-02.jpg
rolex-airking-date-63-03.jpg
rolex-airking-date-63-05.jpg
rolex-airking-date-63-06.jpg
rolex-airking-date-63-07.jpg
rolex-airking-date-63-08.jpg
rolex-airking-date-63-09.jpg
rolex-airking-date-63-10.jpg
rolex-airking-date-63-11.jpg
Halloj, skulle uppskatta om ni kastade ett getöga på den här och spontantycker!
Jag har ställt lite kompletterande frågor ang referens och polering till säljaren men inte fått svar än, återkommer med det. Detta är alltså inte den vanliga 34mm utan den större varianten. 1520 verk. Jag har sett en reklamteckning för rolex med den tavlan och de visarna men osäker på vad det egentligen säger. Tavlan ska enligt säljaren vara orörd och mitt intryck är att det stämmer men samtidigt är jag ingen expert. Inga delar ska vara bytta genom åren.
Skulle verkligen uppskatta input. Tack på förhand.
 
Topp