• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

omega.3619-thickbox_default.jpg

Vad bör man ge för en sådan pjäs? Vad jag kan se verkar de gå för mellan 10-20k+ men ni har garanterat bättre koll...

Hej!

Vad tror ni om den här Omegan? Ser det ut att vara något fuffens med den eller är den legitim?

Tack på förhand.

ad7bc881-6a6a-4484-a250-ec1c33f48e8a.jpg
5b979052-b284-4e64-aaf8-fa9901116ea0.jpg
fd04e528-a496-42e4-ae84-57144505b0a2.jpg
37dcfe27-9efc-4ab9-9f5b-b4ff35351456.jpg
082a6800-7c59-4ced-a88d-9e07e04e45f2.jpg
0bab93ce-b178-41b3-8667-81f3ceba44a7.jpg
147239b5-a49e-4f2a-8a76-835e5d4d9c38.jpg
d29d3165-33a4-4229-87f8-70179f75619b.jpg

Senast ändrad:
Är sugen på en Squale Supermatic och har haft kontakt med en säljare som erbjudit mig att köpa denna. Den ser enligt min mening fin ut och är till synes i original (?). Kronorna är osignerade, vilken så vitt jag har förstått var vanligt förekommande för modellen.

Innan jag slår till tänkte jag passa på att höra ifall någon av er fellow mögelnördar har några någon input att bjuda på (vilket i så fall uppskattas) :)
IMG_7148-1.jpg

Jag har länge funderat på att köpa en Omega Seamster och idag mailade en kille från reddit några bilder på en klocka han nyss fått in för försäljning. Han nämnde att bilderna inte riktigt visade hur fin klockan faktiskt var och det har jag inga problem att tro på. Det jag undrar är vad ni tycker om denna klocka(t.ex. skick), borde jag slå till på den eller leta vidare?
All hjälp uppskattas:)
image1.JPG
image2.JPG
image3.JPG
image4.JPG
image5.JPG

Jag har länge funderat på att köpa en Omega Seamster och idag mailade en kille från reddit några bilder på en klocka han nyss fått in för försäljning. Han nämnde att bilderna inte riktigt visade hur fin klockan faktiskt var och det har jag inga problem att tro på. Det jag undrar är vad ni tycker om denna klocka(t.ex. skick), borde jag slå till på den eller leta vidare?
image1.JPG
image2.JPG
image3.JPG
image4.JPG
image5.JPG
Vilket pris?

image1.JPG
image2.JPG
image3.JPG
image4.JPG
image5.JPG
Är det bara jag som tycker att bandhornen är fulpolerade? Jämför dom övre, vänster är bra mycket smalare än höger exempelvis.

Är det bara jag som tycker att bandhornen är fulpolerade? Jämför dom övre, vänster är bra mycket smalare än höger exempelvis.
Nja, skulle nog behövas bättre bilder men jag tror nog bara att det är bilden som är tagen från sidan. Bandhornen på lite nyare seamasters (55-60?) Utan skruvat boettlock har också bandhorn som visuellt ser ut att gå lite innåt jämfört med äldre reffar. Något är dock knas med visarna men tavlan är väl ok om man gillar patinan?
Tror det är svårt att hitta så mycket bättre exemplar inom (iaf lägre skalan) av budget. Det blir nog troligtvis ett renoveringsobjekt eller iaf ett ex som behöver lite kärlek.

Nja, skulle nog behövas bättre bilder men jag tror nog bara att det är bilden som är tagen från sidan. Bandhornen på lite nyare seamasters (55-60?) Utan skruvat boettlock har också bandhorn som visuellt ser ut att gå lite innåt jämfört med äldre reffar. Något är dock knas med visarna men tavlan är väl ok om man gillar patinan?
Tror det är svårt att hitta så mycket bättre exemplar inom (iaf lägre skalan) av budget. Det blir nog troligtvis ett renoveringsobjekt eller iaf ett ex som behöver lite kärlek.
Han sålde en Omega Seamaster med liknande patina som jag blev alldeles kär i (den på bilden under) men precis när jag skrev till honom om den hade den sålts:( Jag är på ständig jakt efter något i samma stil eller samma modell men jag tror jag kommer avstå från denna klocka och fortsätta leta vidare. Tack för hjälpen!
CXyTB59.jpg

Senast ändrad:
Han sålde en Omega Seamaster med liknande patina som jag blev alldeles kär i (den på bilden under) men precis när jag skrev till honom om den hade den sålts:( Jag är på ständig jakt efter något i samma stil eller samma modell men jag tror jag kommer avstå från denna klocka och fortsätta leta vidare. Tack för hjälpen!
CXyTB59.jpg
Var nog ändå bra att du skippade den, slitet stål är roligare än sliten gulddouble. :)

Tips på var man hittar rättvist prisade tritium-visare till en 16800? Lätt eller svårt att hitta?

(Och Ja, jag googlar för fullt)

@Marckus: Kan tänka mig att den inte passar alla, jag tycker dock att den är rätt cool trots att den är aningen over the top för mig. Dock ogillar jag svårsålda pjäser då jag gärna vill ha möjligheten att göra mig av med saker om jag inte skulle vilja ha dom. Men vem vet, kanske blir ett impulsköp nån vacker dag :)

Nu är det här mer en "efter köp" fråga men jag hittade ingen annan lämplig tråd.
Vad är en acceptabel gångavikelse på ett vintage ur? Förstår att det inte finns något givet svar men har noll erfarenhet av vintage så skulle tycka det var intressant med något riktvärde. Köpte häromdagen en Tissot Seastar PR 516, automat. Den är servad (rengjord, oljad) för någon månad sedan. Hittills har jag mätt upp en ungefärlig avvikelse på - 5-10min/dag. I min världs så verkar det ganska rimligt för ett ~45 år gammalt urverk. Vad säger ni med erfarenhet?

Nu är det här mer en "efter köp" fråga men jag hittade ingen annan lämplig tråd.
Vad är en acceptabel gångavikelse på ett vintage ur? Förstår att det inte finns något givet svar men har noll erfarenhet av vintage så skulle tycka det var intressant med något riktvärde. Köpte häromdagen en Tissot Seastar PR 516, automat. Den är servad (rengjord, oljad) för någon månad sedan. Hittills har jag mätt upp en ungefärlig avvikelse på - 5-10min/dag. I min världs så verkar det ganska rimligt för ett ~45 år gammalt urverk. Vad säger ni med erfarenhet?
Orimligt, så nyservad ska det vara långt under en minut per dag. Under 30 skulle jag säga, beroende på ur och service. Men en Tissot borde kunna gå klart bättre än så?

Ja det var mycket! Kanske går att justera (rucka)

NOS ifrån -76 seiko 6139-6005.

Ser ju ruskigt fin ut, men med
Screenshot_20170730-234720.png
Screenshot_20170730-234754.png
Screenshot_20170730-232431.png
asking price 2200€ vad säger expertisen om priset?

Senast ändrad:
Bara bilden eller är färgen skadad runt visarna och dagvisningen? Skulle nog vilja se fler bilder för att avgöra om den är NOS

Ser fräsh ut men jag tror man vill se bilder på boetten för att avgöra om den är oanvänd eller ej. Tavlan ser ju lite defekt ut men jag kan inte svara om det där är normalt för seikos.

Tillbaka
Topp