• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

MyWatchShowsTime

Panerai
2-Faktor
Någon som vet mer om modellen?
EBB27851-BD20-46A5-9B74-CA39E86DC65B.png
 

JohanRe

Cartier
Tjenare gott folk!

Jag är på lite allmän jakt efter sportiga och dressad äldre ur. Tänker 30tal-70tal, inget specifikt märke eller modell men gillar den klassiska Omega stilen från 50talet och även väldigt förtjust i Grand/King Seiko.

Mitt problem är dock att armen mäter ca 18,5-19cm och jag är hårig som få. Jag kan inte med att ha på mig 34mm-36mm klockorna då de försvinner in bland håret på armen och ser ut som jag vet inte vad...

Så min fundering är lite allmänt om vart jag skall leta efter 37mm-38mm med lite höjd i sig. Jag söker tips och förslag med ljus och lyckta!

Ha en fin dag gott folk!
 

Psykel

Patek
Tjenare gott folk!

Jag är på lite allmän jakt efter sportiga och dressad äldre ur. Tänker 30tal-70tal, inget specifikt märke eller modell men gillar den klassiska Omega stilen från 50talet och även väldigt förtjust i Grand/King Seiko.

Mitt problem är dock att armen mäter ca 18,5-19cm och jag är hårig som få. Jag kan inte med att ha på mig 34mm-36mm klockorna då de försvinner in bland håret på armen och ser ut som jag vet inte vad...

Så min fundering är lite allmänt om vart jag skall leta efter 37mm-38mm med lite höjd i sig. Jag söker tips och förslag med ljus och lyckta!

Ha en fin dag gott folk!
Det kan bli knepigt att hitta den storleken på vintageklockor. Jag skulle nog rekommendera att kika efter lite knubbigare klockor omkring 35-36mm. Kolla också upp vilka klockor som bär större. Sen finns det absolut jumbomodeller i den storlek du är ute efter, men det kan som sagt bli svårt att hitta + att dom generellt är dyrare.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Det kan bli knepigt att hitta den storleken på vintageklockor. Jag skulle nog rekommendera att kika efter lite knubbigare klockor omkring 35-36mm. Kolla också upp vilka klockor som bär större. Sen finns det absolut jumbomodeller i den storlek du är ute efter, men det kan som sagt bli svårt att hitta + att dom generellt är dyrare.
50-tals Seamastern finns ju i jumbo på 36mm men bärs ännu större imo pga kraftigt case överlag. Tyvärr är de ju rätt dyra dock!
5F57DE66-01B3-4915-B014-58119FED44D8.jpeg
8198C968-D7BD-4BAE-81CD-ED1716C2E78F.jpeg
EAA11333-AA18-42AA-9700-9DFB56B8DC0C.jpeg
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Tjenare gott folk!

Jag är på lite allmän jakt efter sportiga och dressad äldre ur. Tänker 30tal-70tal, inget specifikt märke eller modell men gillar den klassiska Omega stilen från 50talet och även väldigt förtjust i Grand/King Seiko.

Mitt problem är dock att armen mäter ca 18,5-19cm och jag är hårig som få. Jag kan inte med att ha på mig 34mm-36mm klockorna då de försvinner in bland håret på armen och ser ut som jag vet inte vad...

Så min fundering är lite allmänt om vart jag skall leta efter 37mm-38mm med lite höjd i sig. Jag söker tips och förslag med ljus och lyckta!

Ha en fin dag gott folk!
Spana på sköna lite större sportiga vintageklossar från 70-talet. Finns hur mycket som helst från Seiko och Citizen till Omega m.fl. Går fortfarande att hitta till rimliga priser, då 70-talsdesignen inte blivit så populär... än... :)
 

JohanRe

Cartier
50-tals Seamastern finns ju i jumbo på 36mm men bärs ännu större imo pga kraftigt case överlag. Tyvärr är de ju rätt dyra dock!
5F57DE66-01B3-4915-B014-58119FED44D8.jpeg
8198C968-D7BD-4BAE-81CD-ED1716C2E78F.jpeg
EAA11333-AA18-42AA-9700-9DFB56B8DC0C.jpeg
Redigt snygg klocka där! Finns det nått ref att söka på? Är ganska mycket novis när det kommer till Vintage över lag..

Bild för att illustrera hur det blir med för små ur på armen..

IMG_20190721_142736.jpg
 

hejsam

Patek
2-Faktor

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Är som sagt novis på klockor över lag, nått tips på vart man kan söka sig fram till intressanta modeller?
Börja med att bildgoogla och sök på eBay på typ "vintage watch 1970 (1971, -72, -73 osv)". Vad som är "intressanta modeller" är individuellt, men personligen går jag mest på utseendet.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Tjenare gott folk!

Jag är på lite allmän jakt efter sportiga och dressad äldre ur. Tänker 30tal-70tal, inget specifikt märke eller modell men gillar den klassiska Omega stilen från 50talet och även väldigt förtjust i Grand/King Seiko.

Mitt problem är dock att armen mäter ca 18,5-19cm och jag är hårig som få. Jag kan inte med att ha på mig 34mm-36mm klockorna då de försvinner in bland håret på armen och ser ut som jag vet inte vad...

Så min fundering är lite allmänt om vart jag skall leta efter 37mm-38mm med lite höjd i sig. Jag söker tips och förslag med ljus och lyckta!

Ha en fin dag gott folk!

JLC Memovox har en bra storlek. 37 mm, två kronor och viss höjd.
082CCD12-DFB0-4E3C-A759-C0BC87698578.jpeg
 

feffe79

Cartier
Spana på sköna lite större sportiga vintageklossar från 70-talet. Finns hur mycket som helst från Seiko och Citizen till Omega m.fl. Går fortfarande att hitta till rimliga priser, då 70-talsdesignen inte blivit så populär... än... :)
Håller med. Finns massor med fina 70-tals dinkor till bra pris som både håller höjd och bredd. Kolla gärna efter lite obskyra märken istället för de stora dyra. jag skulle säga 38mm iaf om det är en redigt bred och hårig handled. Själv har jag kallesparrishandled och "normalhårig" men tycker en 36mm+ funkar bäst, de får gärna va blaffiga på höjden då jag sällan bär skjorta och gillar lite tyngd. :)
 

Oskar2070

Breitling
Hej, jag har möjligtvis tänkt att bjuda på en Seiko SKX023. Såg denna och tänkte att det var ett bra pris, priset ligger just nu på 299kr och såg en annons här på Klocksnack som personen skulle ha 1750kr. Jag tycker själv att klockan ser ut att vara i ett bra skick, bezeln ser lite sliten ut men går kanske att fixa en ny. Jag skulle gärna vilja höra några åsikter om någon har tid.

Tack på förhand!

 

Oskar2070

Breitling
Hej, jag har möjligtvis tänkt att bjuda på en Seiko SKX023. Såg denna och tänkte att det var ett bra pris, priset ligger just nu på 299kr och såg en annons här på Klocksnack som personen skulle ha 1750kr. Jag tycker själv att klockan ser ut att vara i ett bra skick, bezeln ser lite sliten ut men går kanske att fixa en ny. Jag skulle gärna vilja höra några åsikter om någon har tid.

Tack på förhand!

Antagligen lagt denna i fel tråd... Någon moderator som skulle kunna ta bort inlägget?
 

TNT

Omega
Hej.
Så småningom skulle jag vilja köpa en Omega Seamaster 300 165.024 och försöker lära mig så mycket som möjligt om den. I den processen skulle jag vilja be om lite hjälp för att bedöma ett objekt (se länk nedan).

Klockan ska enligt säljaren ha legat i en låda i 45 år utan att användas - vilket såklart kan vara bra för ex. det estetiska, men kanske mindre bra för verket. MEN jag undrar om det verkligen kan stämma. Lumen ser nästan ny ut, och den borde väl ha åldrats, torkat, gulnat, oavsett om den använts eller ej!? vad tror ni?

https://www.chrono24.se/omega/omega-seamaster-300-ref-165024--id9004205.htm
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Hej.
Så småningom skulle jag vilja köpa en Omega Seamaster 300 165.024 och försöker lära mig så mycket som möjligt om den. I den processen skulle jag vilja be om lite hjälp för att bedöma ett objekt (se länk nedan).

Klockan ska enligt säljaren ha legat i en låda i 45 år utan att användas - vilket såklart kan vara bra för ex. det estetiska, men kanske mindre bra för verket. MEN jag undrar om det verkligen kan stämma. Lumen ser nästan ny ut, och den borde väl ha åldrats, torkat, gulnat, oavsett om den använts eller ej!? vad tror ni?

https://www.chrono24.se/omega/omega-seamaster-300-ref-165024--id9004205.htm
Det står ju att det är nya servicedelar. "The hands, dial and bezel are original Omega Luminova replacement parts."
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
:) aj då, tyckte att jag läste den mening flera gånger, men missade visst ett nyckelord, ursäkta! Tack för att du läste åt mig.:facepalm:
Två nyckelord till och med. Luminova-lysmassa fanns inte när den där var ny. Kan känna att det är lite otydligt av säljaren trots det. "Genuine" kanske hade passat bättre än "original". :)
 
  • Like
Reactions: TNT

Maxn

Breitling
God dag gott folk!
Jag är relativt ny med klockor men jag har fått upp ögonen för en vintage Baume & Mercier. Finner inte mycket information gällande den.
Är det någon här som möjligtvis har erfarenhet med denna klockan?
 

Bilagor

  • baume.jpg
    baume.jpg
    45.5 KB · Visningar: 1

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Vad kostar en Omega Suverän med svart tavla och sifferindex med lume i normalt orört skick i dagsläget?

Verkar som priserna gått upp rejält senaste året...
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Vad kostar en Omega Suverän med svart tavla och sifferindex med lume i normalt orört skick i dagsläget?

Verkar som priserna gått upp rejält senaste året...
Det senaste exet jag har sett var en Officer som såldes på Kaplans för 8200kr + slag. Jag tror att suverän bör vara något billigare. Det är små klockor, ca 30 mm, så borde inte skjuta i pris kan jag tycka.
 
Topp