Laddar...

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

Diskussion i 'Vintage' startad av Per, 21 maj 2017.

1. Clark Kent

Clark Kent Diamant Premium

God morgon,

Någon som har lite input om följande bilder?

Tyckte att skarven på höger sida såg konstig ut på första bilden och bad då om fler. Repigt verk, konstigt eller helt normalt? Är det något annat jag har missat som gör att man bör backa undan långsamt? Urverket är Valjoux230.

Tack på förhand :)

Screenshot_20190606_083347.
    IMG_20190606_075756_457. IMG_20190606_075915_784. IMG_20190606_075931_774. IMG_20190606_075935_150.

Auto Ola gillar detta.
  2. mmartensson

mmartensson Brons Premium

3. hejsam

hejsam Silver

Kanske är fel tråd att fråga i men jag vann en auktion på tradera där jag la ett maxbud på 3158kr ett tag innan avslutad auktion.
    Auktionen avslutades också på 3158kr på pricken med 2a budgivare på 3155kr.

Känns som jag varit med om detta förut att jag vunnit precis på mitt maxbud, finns det något program eller dylikt som gör att säljare kan fuska och se vilka maxbud folk lägger?

Anders Forsberg gillar detta.
  4. Anders Forsberg

Anders Forsberg Silver

Från:
    Malmö
    Det tvivlar jag starkt på.
    I alla fall när det gäller just Tradera. En del av de mindre auktionshusen är jag nog mer orolig för.
    Men ärligt talat så tror jag faktiskt mer att det handlar om att vi har ganska bra koll på vad saker och ting är värt, och att det då räcker med att två ”som vet” bjuder samtidigt.

5. hejsam

hejsam Silver

Jo så kan det såklart vara men att en budgivare skall ha 3155kr som maxbud och jag 3158kr känns som en så stor slump annars.
    Jag valde mitt maxbud bara helt random ju :D

6. Aurum

Aurum Harsh but fair

Man kan ju iof bjuda upp tills beloppet blir ojämnt.

7. hejsam

hejsam Silver

Hur menar du?

8. Aurum

Aurum Harsh but fair

Jämna budsteg, när de inte är jämna är det någons maxbud. Den som lagt bud först leder. Långt ifrån 100% men avslöjar rätt ofta.

hejsam gillar detta.
  9. FreakyLeo

FreakyLeo Guld Premium

Från:
    Göteborg / Trelleborg
    En total novisfråga då jag har noll koll. Jag har budat hem två Invicta från eBay igår och nu satte jag mig och granskade bilderna lite mer noga. På den ena utav dem så står det "21 rubies" på tavlan men jag tycker att verket ser ut som ett Peseux 7001 17j. Min fråga då... är det en fejk, är verket utbytt någon gång eller är det helt enkelt så att Invicta körde med "kreativ marknadsföring" redan på 60-talet? Slänger man alltid pengarna i sjön när man köper en Invicta oavsett modell kanske? :sorry:

Tack på förhand :D
    s-l16005. s-l16003. s-l16006. s-l16004.

Senast ändrad: 16 juni 2019
  10. jeugen

jeugen Plast

Finns det nån vintage omega i 40mm från 60-talet?

11. Criss Cross

Criss Cross Diamant

Från:
    Stockholm
    Den gamla Speedmastern är knappt 40 mm, men jag antar att du menar andra mer dressade modeller? De är oftast 34-36.

12. jeugen

jeugen Plast

Yes menade lite mer dressade modeller...tackar

Criss Cross gillar detta.
  13. Aurum

Aurum Harsh but fair

Finns tex 2505 och 2620 som är 38 mm.

Zacke och marconimotet gillar detta.
  14. Morgan22333

Morgan22333 Plast

Från:
    Halmstad
    Hej Per,
    Är ny på klocksnack och undrar ifall du kunde guida mig åt rätt håll. Jag har fått ärva några vintage guldklockor av kända märken. Vet du vart man kunde vända sig till för att kontrollera klockorna och verifierar dess autencitet och få ett värderingsintyg?

15. DiscoPapa

DiscoPapa Silver Premium

Kaplans

Morgan22333 gillar detta.
  16. Morgan22333

Morgan22333 Plast

Från:
    Halmstad
    Tack för tipset

DiscoPapa gillar detta.
  17. Åskviggen

Åskviggen Tantal

Lägger detta här pg.a möjligheten till att städa tavlan är vital för prisbilden.
    Vad tror ni, går det att ”städa” urtavlan eller är det inte smuts? 7BC39A72-3ECA-4293-A70F-87A0CC89C7D8.

18. Rozzy

Rozzy E-3PO

Från:
    Stockholm
    Tavlan/ insida glaset går visst att städa/ rengöra aningen, men med risken att förvärra tavlan om du inte är väldigt duktig och försiktig. Troligtvis kommer en ”städad” tavla inte skilja så mycket från det vi ser idag. Fläckarna är troligen resultatet av fukt/svett fläckar (otät klocka) som är svåra att trolla bort.

Åskviggen och Anders Forsberg gillar detta.
  19. Apples

Apples Titan

Hej! Hoppas detta är rätt tråd för en sån här undran: Är på jakt efter någon trevlig Omega. Mekanisk (helst automat) med ett bra verk som är enkelt att serva och sköter sig bra för att vara vintage! Storlek nånstans 36-38mm kanske. Trehandare ev med datum. Kort och gott en schyst vintage bruksklocka med go känsla i! Nu till min fråga, är det någon/några speciella modeller jag ska kolla extra noga efter?

Tack på förhand!

20. grodslukarenx

grodslukarenx Guld

Från:
    Skåne, Sverige
    Prisklass? Köp en 36mm fatlugs. Kolla 50-tals Seamaster-tråden. :)

Apples och hejsam gillar detta.
  21. hejsam

hejsam Silver

Finns ju en uppsjö av Seamaster modeller, över 36mm är dock sällsynta så tror du får nöja dig med 36mm.
    Fat lugs som @grodslukarenx säger bärs lite större pga kraftig boett. Finns i både 34 och 36mm (jumbo och lite mer sällsynt).
    Vill du ha stål/guld? Budget? :)

Apples gillar detta.
  22. Apples

Apples Titan

Tack för tips bägge två, @grodslukarenx och @hejsam!

36mm (eller mindre) funkar eg helt utmärkt! Lutar kanske åt stål pga pris och gillar materialet, men spelar ingen större roll. Tänker kanske <5000kr?

Mollstedt