• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

Clark Kent

Patek
2-Faktor
God morgon,

Någon som har lite input om följande bilder?

Tyckte att skarven på höger sida såg konstig ut på första bilden och bad då om fler. Repigt verk, konstigt eller helt normalt? Är det något annat jag har missat som gör att man bör backa undan långsamt? Urverket är Valjoux230.

Tack på förhand :)

Screenshot_20190606_083347.jpg

IMG_20190606_075756_457.jpg
IMG_20190606_075915_784.jpg
IMG_20190606_075931_774.jpg
IMG_20190606_075935_150.jpg
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Kanske är fel tråd att fråga i men jag vann en auktion på tradera där jag la ett maxbud på 3158kr ett tag innan avslutad auktion.
Auktionen avslutades också på 3158kr på pricken med 2a budgivare på 3155kr.

Känns som jag varit med om detta förut att jag vunnit precis på mitt maxbud, finns det något program eller dylikt som gör att säljare kan fuska och se vilka maxbud folk lägger?
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Kanske är fel tråd att fråga i men jag vann en auktion på tradera där jag la ett maxbud på 3158kr ett tag innan avslutad auktion.
Auktionen avslutades också på 3158kr på pricken med 2a budgivare på 3155kr.

Känns som jag varit med om detta förut att jag vunnit precis på mitt maxbud, finns det något program eller dylikt som gör att säljare kan fuska och se vilka maxbud folk lägger?

Det tvivlar jag starkt på.
I alla fall när det gäller just Tradera. En del av de mindre auktionshusen är jag nog mer orolig för.
Men ärligt talat så tror jag faktiskt mer att det handlar om att vi har ganska bra koll på vad saker och ting är värt, och att det då räcker med att två ”som vet” bjuder samtidigt.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Det tvivlar jag starkt på.
I alla fall när det gäller just Tradera. En del av de mindre auktionshusen är jag nog mer orolig för.
Men ärligt talat så tror jag faktiskt mer att det handlar om att vi har ganska bra koll på vad saker och ting är värt, och att det då räcker med att två ”som vet” bjuder samtidigt.
Jo så kan det såklart vara men att en budgivare skall ha 3155kr som maxbud och jag 3158kr känns som en så stor slump annars.
Jag valde mitt maxbud bara helt random ju :D
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
En total novisfråga då jag har noll koll. Jag har budat hem två Invicta från eBay igår och nu satte jag mig och granskade bilderna lite mer noga. På den ena utav dem så står det "21 rubies" på tavlan men jag tycker att verket ser ut som ett Peseux 7001 17j. Min fråga då... är det en fejk, är verket utbytt någon gång eller är det helt enkelt så att Invicta körde med "kreativ marknadsföring" redan på 60-talet? Slänger man alltid pengarna i sjön när man köper en Invicta oavsett modell kanske? :sorry:

Tack på förhand :D
s-l16005.jpg
s-l16003.jpg
s-l16006.jpg
s-l16004.jpg
 
Senast ändrad:

Morgan22333

Breitling
2-Faktor
Hej Per,
Är ny på klocksnack och undrar ifall du kunde guida mig åt rätt håll. Jag har fått ärva några vintage guldklockor av kända märken. Vet du vart man kunde vända sig till för att kontrollera klockorna och verifierar dess autencitet och få ett värderingsintyg?
 

Åskviggen

Panerai
Lägger detta här pg.a möjligheten till att städa tavlan är vital för prisbilden.
Vad tror ni, går det att ”städa” urtavlan eller är det inte smuts?
7BC39A72-3ECA-4293-A70F-87A0CC89C7D8.jpeg
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Lägger detta här pg.a möjligheten till att städa tavlan är vital för prisbilden.
Vad tror ni, går det att ”städa” urtavlan eller är det inte smuts?
7BC39A72-3ECA-4293-A70F-87A0CC89C7D8.jpeg
Tavlan/ insida glaset går visst att städa/ rengöra aningen, men med risken att förvärra tavlan om du inte är väldigt duktig och försiktig. Troligtvis kommer en ”städad” tavla inte skilja så mycket från det vi ser idag. Fläckarna är troligen resultatet av fukt/svett fläckar (otät klocka) som är svåra att trolla bort.
 

VioletBread

Cartier
2-Faktor
Hej! Hoppas detta är rätt tråd för en sån här undran: Är på jakt efter någon trevlig Omega. Mekanisk (helst automat) med ett bra verk som är enkelt att serva och sköter sig bra för att vara vintage! Storlek nånstans 36-38mm kanske. Trehandare ev med datum. Kort och gott en schyst vintage bruksklocka med go känsla i! Nu till min fråga, är det någon/några speciella modeller jag ska kolla extra noga efter?

Tack på förhand!
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Hej! Hoppas detta är rätt tråd för en sån här undran: Är på jakt efter någon trevlig Omega. Mekanisk (helst automat) med ett bra verk som är enkelt att serva och sköter sig bra för att vara vintage! Storlek nånstans 36-38mm kanske. Trehandare ev med datum. Kort och gott en schyst vintage bruksklocka med go känsla i! Nu till min fråga, är det någon/några speciella modeller jag ska kolla extra noga efter?

Tack på förhand!
Prisklass? Köp en 36mm fatlugs. Kolla 50-tals Seamaster-tråden. :)
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Hej! Hoppas detta är rätt tråd för en sån här undran: Är på jakt efter någon trevlig Omega. Mekanisk (helst automat) med ett bra verk som är enkelt att serva och sköter sig bra för att vara vintage! Storlek nånstans 36-38mm kanske. Trehandare ev med datum. Kort och gott en schyst vintage bruksklocka med go känsla i! Nu till min fråga, är det någon/några speciella modeller jag ska kolla extra noga efter?

Tack på förhand!
Finns ju en uppsjö av Seamaster modeller, över 36mm är dock sällsynta så tror du får nöja dig med 36mm.
Fat lugs som @grodslukarenx säger bärs lite större pga kraftig boett. Finns i både 34 och 36mm (jumbo och lite mer sällsynt).
Vill du ha stål/guld? Budget? :)
 

VioletBread

Cartier
2-Faktor
Finns ju en uppsjö av Seamaster modeller, över 36mm är dock sällsynta så tror du får nöja dig med 36mm.
Fat lugs som @grodslukarenx säger bärs lite större pga kraftig boett. Finns i både 34 och 36mm (jumbo och lite mer sällsynt).
Vill du ha stål/guld? Budget? :)

Tack för tips bägge två, @grodslukarenx och @hejsam!

36mm (eller mindre) funkar eg helt utmärkt! Lutar kanske åt stål pga pris och gillar materialet, men spelar ingen större roll. Tänker kanske <5000kr?
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor

MrAndersson

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Hade lite koll på den där.
Är det mest spännet du var ute efter så kan jag tänka mig att köpa bandet av dig för en ringa summa. ;)
Spännet är i alla fall kosher, även om det inte passar just det bandet helt hundra.

Nä var bandet som jag var ute efter, spännet mer som en bonus :). Tycker att stämpeln ser lite kladdig ut men kanske ska vara så.
Har en tänke på vilken klocka bandet ska sitta på men om det inte flyger så kan du få köpa bandet :)
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Nä var bandet som jag var ute efter, spännet mer som en bonus :). Tycker att stämpeln ser lite kladdig ut men kanske ska vara så.
Har en tänke på vilken klocka bandet ska sitta på men om det inte flyger så kan du få köpa bandet :)

Skojade bara lite. Riktigt schysst band, dock.
Själv hade jag avfärdat det eftersom det bara hade en keeper. Tunnisarmar gör att det brukar bli en rejäl flärp om man inte också får en andra.

Spännet är korrekt.
Har haft ett gäng själv och dubbelkollade då just stämplarna. Fick okej från alla möjliga hörn. :)
 

MrAndersson

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Skojade bara lite. Riktigt schysst band, dock.
Själv hade jag avfärdat det eftersom det bara hade en keeper. Tunnisarmar gör att det brukar bli en rejäl flärp om man inte också får en andra.

Spännet är korrekt.
Har haft ett gäng själv och dubbelkollade då just stämplarna. Fick okej från alla möjliga hörn. :)

Ah I see! Ja tänkte inte på det med keepern, har själv tunna armar så får se hur det ser ut på.

Tusen tack för att du kollade :)
 

lulebon

Omega
Hittade en bulova dykare som jag först tyckte var riktigt snygg. Men bezelen känns inte rätt, tänker främst på siffrorna som känns väldigt slarvigt gjorda. Vad tror ni?
20190701_153200.jpg
20190701_153214.jpg
 
Topp