• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden med gamla Zeniths

dawe

Omega
Såg nu att det skall vara lume på indexen på orginalet. Har själv just börjat kika efter varianten med guldtavla samt stålvarianten modell A 3630, A3634 då jag tycker om modellen.
 

dawe

Omega
Jämför också minutstrecken mot denna bild jag hittade på nätet din tavla är troligen även ommålad/renoverad.
1607374928841.png
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Inte ett armbandsur men borde passa här ändå. Hittade denna idag, är den helt original tror ni? Samt är det någon som vet hur den fungerar?

Försökt hitta nån guide men vet i alla fall hur man stoppar larmet ( :D ), men inte hur och vilket håll man vrider upp den eller ställer in tiden, eller larmet för den delen. Vad står F och S för?

IMG-20201120-192210.jpg

jXLDPOl.jpg
Kul köp! Skulle gärna ha en sådan🤛
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Hej,
Jag vet inte riktigt vad man kan förvänta sig av en ca 100 år gammal klocka men denna håller tiden rätt dåligt så funderar på att lämna in den på service.
Är nog dags för en service i vilket fall skulle jag tro. Finns det någon här som lämnat in sin gamla Zenith i Göteborgsområdet och kan rekommendera någon urmakare?
20200914_154132.jpg
Visst är det den med det fina rodium-pläterade 13 ligne-verket? Tycker absolut du ska kosta på den en service! Inte i Göteborg, men min urmakare Sven-Arne Jansson på URBRA tar emot på distans! Han har ofta en viss kö, men det är värt att vänta på! Har servat mååånga gamla Zenith åt mig! T.ex. 135:an som jag precis fick hem.
 

Perro

Omega
Visst är det den med det fina rodium-pläterade 13 ligne-verket? Tycker absolut du ska kosta på den en service! Inte i Göteborg, men min urmakare Sven-Arne Jansson på URBRA tar emot på distans! Han har ofta en viss kö, men det är värt att vänta på! Har servat mååånga gamla Zenith åt mig! T.ex. 135:an som jag precis fick hem.
Ja det stämmer :D Även om klockan kanske inte inbringar ett särskilt stort värde är det ändå en intressant och rolig liten klocka så en service tänker jag att den är värd.
Tack så jättemycket för rekommendationen, skall skicka ett mail till honom senare ikväll! :D
 

Vaxholm

Breitling
Hej, jag har en Zenith fån runt 1970 med cal 2562c verk som är i behov av service. Har ni några rekommendationer på vem man kan lite på i Sthlm som är samtidigt prisvärt?
Kronan lossnade i helgen så den behöver lite hjälp tyvärr........
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag kan se det framför mig och uppskattar bilden. Men, har helt låst mig vid svart och ostoppat i 20/16. Dock är det inget som hindrar mig från ett ljusbrunt mockaräser också. Men inte såna där stora hål utan många små.
Är skönt 70-talsporrigt med hålat mocka.
 

Psykel

Patek
Har ägt denna sen 2003 då jag köpte den av sonen vars pappa hade en Uraffär som nu var nedlagd Tanken var att använda den men någonting har stoppat mig under alla år eftersom det rör sig om en s k NOS. Är dock lite sugen på att använda klockan som är från maj 1967 enligt Zenith själva.

Så vad säger tråden, är jag dum som börjar använda den istället för att behålla den som orörd?

Är det en klocka eller en brevpress?
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Har ägt denna sen 2003 då jag köpte den av sonen vars pappa hade en Uraffär som nu var nedlagd Tanken var att använda den men någonting har stoppat mig under alla år eftersom det rör sig om en s k NOS. Är dock lite sugen på att använda klockan som är från maj 1967 enligt Zenith själva.

Så vad säger tråden, är jag dum som börjar använda den istället för att behålla den som orörd?

Om du verkligen vet att den är NOS och dess historik, använd den inte. Lägg undan den. Köp en likadan som är mer använd. Använd den istället.
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Det har inte passerat så många fickur i tråden... Jag bättrar på andelen något med min 80-åring. Älskar den där stora loggan på baksidan.
PSX_20210213_232955.jpg
PSX_20210213_233157.jpg
Sjukt cool! Det måste vara en väldigt tidig användning av den loggan. Kanske t.o.m. ska ses som en förlaga till den som började användas ca 1965 på kronor och baksidor! Vet du exakt vilket år din är ifrån och går det att få se urverket🙏🏻
 
Topp