• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden med gamla Zeniths

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Märkligt nog verkar det inte finnas en officiell (nåja) tråd om gamla häckiga Zeniths.
Omega, Tissot, Eterna och t.o.m. Atlantic - Men ingen för stackars Zenith.
Synd på ett sånt fint märke, tycker jag.

Kommer inte att dra någon historia, eller så. Det betade jag av i tråden som behandlade mitt besök där (ber om ursäkt för alla nya klockor i bild):
https://klocksnack.se/threads/hemma-hos-zenith-i-le-locle.76602/

Inte heller har jag särskilt många bilder att bjuda på.
En enda Zenith har jag i min ägo. Och inte blir det särskilt mycket bättre om man ser bakåt i tiden, utan då kommer jag endast upp i en total om 2 st.
Men, jag drar ändå det tunga lasset (nåja) och ser till att skapa en tråden som sen får fyllas på av alla andra! ;)

Se nu till att hålla tråden levande - ett så pass spännande märken som Zenith förtjänar att även verka i vintagedelen!
Här är i alla fall ett par bilder på den jag väl har.


IMG_9639.JPG


IMG_9644.JPG


IMG_9399.JPG


XFCZ4579.JPEG


IMG_9151.JPG


30 mm, cal. 106 och 1940-nånting.
Lite roligt är att det står "Stötsäker" på boettlocket, så det är nog fair att spika att den sålts ny i Sverige.
 
Senast ändrad:

Bogatir

Cartier
Helt sjukt ju att vi inte tänkt på en egen tråd för Zenith. 5 av mina 20 drömklockor är ju för tusan från detta anrika märke. Jag har ett litet gäng Zenith. Äsch hittar inte bild på alla meen de jag inte hittade på gjorde inte så mkt ;)
Screenshot_20181004-075138__01.jpg
Screenshot_20181001-164117__01.jpg
Screenshot_20181001-163931__01.jpg
Screenshot_20181004-075431__01.jpg
Screenshot_20181004-075400__01.jpg
Din De Luca är grym! Vet du vad det är för skillnad på den och Rainbow? De borde väl ha kommit ut ungefär samtidigt?
 
  • Like
Reactions: MOL

DrKlocka

Audemars
Zenith har alltid gjort fina verk. Trevliga ur men ganska vanliga boetter på deras äldre vardagsur (1940-1960-tal) gör att det är inte är jättestor efterfrågan och då kan man ju fynda!
Själv är jag förtjust i 1970-talsuren då designen i många fall skenade åt olika håll. Italien har jag fått för mig var en stor marknad för Zenith just för deras 1970-talsdesign gick i hand med modet där.
Äger idag en Zenith El Primero jag är nöjd med!
20180614_124609.jpg
 

Bogatir

Cartier
Märkligt nog verkar det inte finnas en officiell (nåja) tråd om gamla häckiga Zeniths.
Omega, Tissot, Eterna och t.o.m. Atlantic - Men ingen för stackars Zenith.
Synd på ett sånt fint märke, tycker jag.

Kommer inte att dra någon historia, eller så. Det betade jag av i tråden som behandlade mitt besök där (ber om ursäkt för alla nya klockor i bild):
https://klocksnack.se/threads/hemma-hos-zenith-i-le-locle.76602/

Inte heller har jag särskilt många bilder att bjuda på.
En enda Zenith har jag i min ägo. Och inte blir det särskilt mycket bättre om man ser bakåt i tiden, utan då kommer jag endast upp i en total om 2 st.
Men, jag drar ändå det tunga lasset (nåja) och ser till att skapa en tråden som sen får fyllas på av alla andra! ;)

Se nu till att hålla tråden levande - ett så pass spännande märken som Zenith förtjänar att även verka i vintagedelen!
Här är i alla fall ett par bilder på den jag väl har.


IMG_9639.JPG


IMG_9644.JPG


IMG_9399.JPG


XFCZ4579.JPEG


IMG_9151.JPG


30 mm, cal. 106 och 1940-nånting.
Lite roligt är att det står "Stötsäker" på boettlocket, så det är nog fair att spika att den sålts ny i Sverige.
Fint initiativ, det här blåste liv i mitt Zenith-hjärta. Tack!
 

AMG63

Cartier
Hade letat länge efter en fin Zenith El Primero 01-200-415, och så dök det upp en på Ks, fick köpa 2 st armband dock, för det var för få länkar, första blev jag lurad på, den var till mid-size / damklocka, sen kom jag över en komplett länk, inte helt lätt att hitta dem, ganska dyra med:(, samma länk passar till 60-70 tals Breitling superocean, firman som tillverkade dessa var bara aktiva ett par år.
20181004_162903.jpg
20180831_213731.jpg
:zenith:
 

Bogatir

Cartier
Hade letat länge efter en fin Zenith El Primero 01-200-415, och så dök det upp en på Ks, fick köpa 2 st armband dock, för det var för få länkar, första blev jag lurad på, den var till mid-size / damklocka, sen kom jag över en komplett länk, inte helt lätt att hitta dem, ganska dyra med:(, samma länk passar till 60-70 tals Breitling superocean, firman som tillverkade dessa var bara aktiva ett par år.
20181004_162903.jpg
20180831_213731.jpg
:zenith:
Det är alltså anledningen till varför min blåa (och oansenliga) Zenith Pilot såldes på runt 13 sekunder i Tyskland. Den verkar ha likadan Chatelain-länk som tv-primeron, fast med vanligt Zenithmärkt viklås. De är fortarande aktiva: http://www.chatelain.ch/en
 

AMG63

Cartier
Det är alltså anledningen till varför min blåa (och oansenliga) Zenith Pilot såldes på runt 13 sekunder i Tyskland. Den verkar ha likadan Chatelain-länk som tv-primeron, fast med vanligt Zenithmärkt viklås. De är fortarande aktiva: http://www.chatelain.ch/en
Du ser, informationen jag gav kom från WGW , med informationen att de kursade mitten på 70talet. Och jag skrev fel, det ska vara Transocean, inte superocean.
Tack för info:)
Screenshot_20181006-095312_Samsung Internet.jpg
 
Topp