• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden med gamla Zeniths

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Sjukt cool! Det måste vara en väldigt tidig användning av den loggan. Kanske t.o.m. ska ses som en förlaga till den som började användas ca 1965 på kronor och baksidor! Vet du exakt vilket år din är ifrån och går det att få se urverket🙏🏻
Efter vad jag vet så är den inte senare än 1940. Jättefin kvalité på hela klockan, silverboett. Och, logotypen är ju bara helt fantastiskt.
Det enda som är lite trist är att någon tidigare ägare har öppnat boettlocket väldigt oförsiktigt, typ morakniv.
PSX_20210304_223237.jpg
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Efter vad jag vet så är den inte senare än 1940. Jättefin kvalité på hela klockan, silverboett. Och, logotypen är ju bara helt fantastiskt.
Det enda som är lite trist är att någon tidigare ägare har öppnat boettlocket väldigt oförsiktigt, typ morakniv.
PSX_20210304_223237.jpg
Tack! Kul att få se insidan också! Svanhalsregulatorn är riktigt fin och Incabloc-stötskyddet är ju inte så vanligt på ett fickur. Loggan på insidan av locket ser ut som 30-40-tal, men serienumret gör mig lite förbryllad! Bokstaven D kan vara inskjuten mitt i det ganska korta numret enligt mönstret som började användas 1963. Metal Blanc betyder iallafall vitmetall och inte silver. Ska kolla lite mer i mina böcker i helgen så kanske jag kan hitta kalibern! Fint och historiskt intressant ur under alla omständigheter🤛
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Tack! Kul att få se insidan också! Svanhalsregulatorn är riktigt fin och Incabloc-stötskyddet är ju inte så vanligt på ett fickur. Loggan på insidan av locket ser ut som 30-40-tal, men serienumret gör mig lite förbryllad! Bokstaven D kan vara inskjuten mitt i det ganska korta numret enligt mönstret som började användas 1963. Metal Blanc betyder iallafall vitmetall och inte silver. Ska kolla lite mer i mina böcker i helgen så kanske jag kan hitta kalibern! Fint och historiskt intressant ur under alla omständigheter🤛
Det är det inre boettlocket som är märkt metall blanc. Kalibern ska vara Cal 177-T
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Det är det inre boettlocket som är märkt metall blanc. Kalibern ska vara Cal 177-T
177-T tillverkades 1965-68 enligt Rössler, så ditt ur är med största sannolikhet från den tiden. Stämmer också med ett sexsiffrigt serienummer på boetten med ett inskjutet D. Det förklarar också loggan på baksidan som började användas då! Grymt fint urverk som går att reglera till fin precision. Samma urverk sitter i de järnvägsur som Zenith levererade till den turkiska järnvägen! Du ska kunna se urverkets serienummer under balansen. Riktigt kul ur du hittat😊
78A7514C-A14C-4445-B0DC-D8F86FA4BB9F.jpeg
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
177-T tillverkades 1965-68 enligt Rössler, så ditt ur är med största sannolikhet från den tiden. Stämmer också med ett sexsiffrigt serienummer på boetten med ett inskjutet D. Det förklarar också loggan på baksidan som började användas då! Grymt fint urverk som går att reglera till fin precision. Samma urverk sitter i de järnvägsur som Zenith levererade till den turkiska järnvägen! Du ska kunna se urverkets serienummer under balansen. Riktigt kul ur du hittat😊
78A7514C-A14C-4445-B0DC-D8F86FA4BB9F.jpeg
Ja, det håller tiden mycket bra. Idag följer den med till jobbet som arbetsklocka.
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Rätt sugen på att testa den här som nyligen ramlade in; som tur var är det fel bredd på bandet, så jag kan ju inte bära den 😁 Annars hade nog OWGM varit ett minne blott! Zenith är ju lite roliga med sina udda bandbredder. 21mm den här gången! En av de ovanligaste italienska El Primeros. Refererens 06.0200.400 med pulsring. Och originalspänne i 18k🤛
6EC9C8D2-4DB7-4C2D-BDE5-DEBA23CBF087.jpeg
5B880DEB-9D24-4682-B708-DAD35127EFFC.jpeg
2FF48058-D53C-4290-B1A0-DB24CCFD70EF.jpeg
 

Fadershan

Patek
Rätt sugen på att testa den här som nyligen ramlade in; som tur var är det fel bredd på bandet, så jag kan ju inte bära den 😁 Annars hade nog OWGM varit ett minne blott! Zenith är ju lite roliga med sina udda bandbredder. 21mm den här gången! En av de ovanligaste italienska El Primeros. Refererens 06.0200.400 med pulsring. Och originalspänne i 18k🤛
6EC9C8D2-4DB7-4C2D-BDE5-DEBA23CBF087.jpeg
5B880DEB-9D24-4682-B708-DAD35127EFFC.jpeg
2FF48058-D53C-4290-B1A0-DB24CCFD70EF.jpeg
Tjusig!
 

AdmAndrssn

Panerai
2-Faktor
Denna anlände idag! Kommer nog kunna bli superfin efter rengöring och glasputs. Dock sitter det en krona som verkar vara till en Certina damklocka på den... Ingen råkar sitta på en orginalkrona? Ska väl vara den med en stjärna med ett ”Z” inuti?
BECBBA1C-CF32-453B-A937-07A9E67D21DA.jpeg
E3160E4A-FAD5-438C-8D60-58610720D3DB.jpeg
 

Kujoni

Omega
Hej Zenith-Gänget
Den här gamlingen har jag ärvt och upptäckte att den funkar men inte går riktigt som den ska.. går det att justera gången på en kvartz? Den går ca 15min fel inom en vecka ca.

Ha det gott!
/Jonas
 

Bilagor

  • IMG_2094.jpg
    IMG_2094.jpg
    80.8 KB · Visningar: 14
  • IMG_2095.jpg
    IMG_2095.jpg
    44.2 KB · Visningar: 15
  • IMG_2096.JPG
    IMG_2096.JPG
    73.9 KB · Visningar: 14

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Hej Zenith-Gänget
Den här gamlingen har jag ärvt och upptäckte att den funkar men inte går riktigt som den ska.. går det att justera gången på en kvartz? Den går ca 15min fel inom en vecka ca.

Ha det gott!
/Jonas
Jäkligt tuff och måste vara väldigt ovanlig (jag har iaf aldrig sett en sådan). Jag skulle ha gått med den till en urmakare och frågat om servicebehov och servat den om det krävdes.

Det är alltså en digital kronografkomplikation?
 
Topp