• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Öl

FreddeM

Panerai
2-Faktor
Ipor vill du helst dricka så färsk som möjligt då jästen annars har en tendens att ta bort de fruktiga/lätta tonerna och lämna kvar en bitterhet. Men som @FreddeM skriver funkar öl med hög alkoholhalt generellt bra att lagra. Har några barley wine som lagrats i 8 år nu :)
Ja precis! Välhumlad öl som ipa osv avnjutes helst färsk. Humlen ”dör” ju ut. Märkt att smaksatta stouts tenderar att tappa smak också. Därför är väl NOA kanske inget som vinner på lagring. Oj, 8 år! Bra jobbat! Hoppas jag lyckas spara mina så länge :D
 

Kalkyl

Panerai
2-Faktor
Ja precis! Välhumlad öl som ipa osv avnjutes helst färsk. Humlen ”dör” ju ut. Märkt att smaksatta stouts tenderar att tappa smak också. Därför är väl NOA kanske inget som vinner på lagring. Oj, 8 år! Bra jobbat! Hoppas jag lyckas spara mina så länge :D
Precis, smaksatt öl brukar tappa lite med tiden. När jag köper från småpartiet eller annat skoj ser jag till att köpa en extra som får stå till sig och en jag ivrigt kan dricka upp direkt :)
 

uppkorkat

Cartier
2-Faktor
Ja precis! Välhumlad öl som ipa osv avnjutes helst färsk. Humlen ”dör” ju ut. Märkt att smaksatta stouts tenderar att tappa smak också. Därför är väl NOA kanske inget som vinner på lagring. Oj, 8 år! Bra jobbat! Hoppas jag lyckas spara mina så länge :D
Det är också väldigt viktigt att hålla sin humlefruktiga öl kylförvarad. En burk som stått i kyl i tre månader är helt ok, en förvarad i rumstemperatur samma tid kommer garanterat smaka betydligt plattare.
 

FreddeM

Panerai
2-Faktor
Det är också väldigt viktigt att hålla sin humlefruktiga öl kylförvarad. En burk som stått i kyl i tre månader är helt ok, en förvarad i rumstemperatur samma tid kommer garanterat smaka betydligt plattare.
Så härligt med fart i tråden! Just det där med kyl låter ju rimligt. Är väl dessutom ganska bra att lagra öl lite svalare än rumstemp, annars ”mognar” den väl för snabbt. Som jag förstått det. Lagrar min viktigaste öl i en vinkyl nu där jag kan kontrollera tempen. Övriga rackare står tyvärr i ett skåp med rumstemp.. :( Är åtminstone ingen IPA eller motsvarande i skåpet.
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Den här var riktigt schysst :)

C85783BA-9723-4BCB-BCB6-9E1AB60C2454.jpeg


https://www.systembolaget.se/dryck/ol/omnipollo-noa-142703
Fantastiskt god. Som nån sa; efterrätt på flaska. Räcker att dela en på två.
Nån som har schyssta tips på att para den med dessert istället för dessertvin?
Bara köra nåt så enkelt som chokladfondant till den? Nåt mer uppfinningsrikt?
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Såg ut som det släpptes en del kul idag, norpade denna.
3910FF7B-E1C3-401B-9231-DAFA414A6202.jpeg
Mycket trevlig minsann! Har precis hävt i mig en sådan.:)
69CCBF0D-89FE-4B5D-8FAB-C6F9C485F436.jpeg
Myser med rököl ikväll! Måste balansera upp efter några glas skumpa.
En riktig favorit! Men som jag skrev någonstans tidigare i tråden skulle jag uppskatta om den fanns i lite mindre omfångsrika buteljer. Efter cirkus en dl eller två så brukar det vara tillräckligt för min del av denna mättande dryck. Men vilka fantastiska smaker den bjuder på!:)
 

Kalkyl

Panerai
2-Faktor
Fantastiskt god. Som nån sa; efterrätt på flaska. Räcker att dela en på två.
Nån som har schyssta tips på att para den med dessert istället för dessertvin?
Bara köra nåt så enkelt som chokladfondant till den? Nåt mer uppfinningsrikt?

Jag gillar att dricka tunga imperial stouts ihop med ost (gärna salta mögliga grejer), då får du sötma från ölet och sälta från ost :)
Kan också vara gott med något ljust bröd till osten för att få lite enkla smaker att bryta av med.
 

D.B

Cartier
2-Faktor
Dags för lite fulöl bland alla finöl :D köpte en låda med de billigaste ölen på bolaget :) får se om de duger
IMG_20181103_151823.jpg
 
Topp