• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Öl

Gårdagens lycka öppnas nu till en gedigen chark och ostbricka med Bingolotto i bakgrunden.

Ska ärligt säga att det inte är min favoritstil men herregud vad bra den är! Den liksom är syrlig men komplex på samma gång. Efter en timme i glaset och något varmare tycker jag den levererar på topp.

933A8F31-69E1-4E8B-9685-A0C3017972CF.jpeg

CE5904B4-6272-4463-902C-13519F72504F.jpeg

Har smakat dessa ikväll.

Polska Into The Wild var riktigt trevlig med sin tydliga smak av barrskog.

After Cheese från Fermenterarna har jag postat tidigare men den är fortfarande förbannat bra 🙂.

Gouden Carolus har jag också postat tidigare, kryddig och god med bl.a. stjärnanis i smaken.

IMG_20221223_193802.jpg
IMG_20221223_203137.jpg
IMG_20221223_222938.jpg

Lucka 23 bjuder på en sagolik öl.
Ordinarie Old rasputin är riktigt din i sig själv, här är det maxat. Vanligtvis gillar jag originalet bättre (oavsett bryggeri) än de med fat men här har de lyckats. Fatet ger en extra kick utan att ta över. Härligt med 5/5 när Bingolotto ger 0/5.

97D9B44F-73D7-45AF-B20A-2DF5E0FE1AFA.jpeg

Härligt! Vart har du inhandlat den?

Vars hittar man denna klenod?

Via bierloods22, var dock slut efter någon minut. Vet inte de får restock igen eftersom Tree House generellt inte säljer utanför bryggeriet 😕

Jag har vid några tillfällen lyckats addera olika Tree House burkar till varukorgen på bierloods22. Man kan sätta bevakning på ölen så får man mail när de igen finns i lager och/eller prenumerera på event från bierloods22 i Untappd om man har appen. De tar dock oftast slut ganska fort, men de har iaf kört TH-släpp en gång i månaden senaste året, så chansen finns bara man är på tårna. :)

Jag har helt glömt att presentera de två sista luckorna i min ölkalender. Bot och bättring!

Lucka 23 bjöd på en kraftig IPA i traditionell stil. Bra tryck i smakerna, låg sötma, hög beska, lång eftersmak. Helt i min stil!

8978805C-84CA-4F3F-8178-A4136F2F57FD.jpeg

Lucka 24 var ju givetvis kalenderns läckraste öl. Allt annat hade varit barockt. En kraftfull, men ändå hanterbar imperial stout från genierna på Evil Twin. Jag drack föregångaren till den här för många år sedan och tyckte den var hur bra som helst. Denna var helt i samma anda!

A049666D-2CB4-4457-8762-CFF3C344B282.jpeg

En grym avslutning på en fantastisk ölkalender! Varför kan inte the usual suspects sätta ihop kalendrar av den här kalibern? Stort tack till dig @Kalkyl för att du gjode väntan i december så angenäm.

Vad drack jag ikväll då? Två riktigt trevliga tungviktare. Först ut var Mine Is Bigger That Yours från To Øl. En riktigt fin barley wine som jag har sparat något år. Är man ett fan av stilen så känner man väl till denna.

04AA933A-A191-48B2-BB5C-D6ED63CBDF1F.jpeg

Därefter blev det en stout från Central Waters. Seven Layer Stout är typ en Baileys som har lagrats på bourbon-fat. Med lite kolsyra. Påminner om en efterrätt jag lagade för ett antal år sedan…
Den var inte så söt som man kanske kan tro. Men hela gommen får verkligen jobba för att uppfatta alla smaker och den kraftiga närvaron i munnen. Riktigt mäktig öl.

9DC811AC-1CB4-4324-A10C-322C63FC1844.jpeg

Har sitter jag med en Paragon 2021 från Lervig. Detta brukar vanligtvis vara en väldigt bra barley wine, men så var det inte den här gången. Söt, och en inte så angenäm artificiell beska. Tur att jag bara köpte en flaska den hör gången.

91067D95-2113-4A30-8DD8-D445B0B89ED8.jpeg

Tar en av mina favoritölar.
Vi vet att öl ökar bukfetman och jag läste att det innehåller nån ingrediens som är lik kvinnligt könshormon. Men det är ju så gott. Om man blir mer feminin är väl en smäll man får ta, eller? 🤔
Har dock inte själv märkt av nåt sånt så jag kör väl ändå...🍺
Trevlig kväll förresten!

20221230_205456.jpg

Tillbaka
Topp