• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Öl

Yfront

Omega
Köpte den här på det lokala, lilla, Systembolaget. Kanske mer imponerad att den fanns i sortimentet än smaken :rolleyes: helt ok, kanske skulle behövt stå i kylen nån timme till..
900FBBB3-1870-4126-A4FC-690850686207.jpeg
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Blev positivt överraskad! Inte mycket för Golden annars.

Om det nu inte är någon skillnad på Golden Ale och Golden IPA?
Golden ale är en belgisk ölstil som skiljer sig rätt så mycket från en IPA. Vad en golden IPA är undrar jag också. Skulle gissa på att man har satsat på någon slags korsbefruktning mellan stilarna. Mig föll det tyvärr inte så mycket i smaken när jag provade den på mässen på jobbet förra helgen.
Är det någon som vet om Garrett Oliver har varit inblandad i framtagat av denna?
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Någon här i tråden som även brygger eget kanske?
Tänkte ge mig på det här och köpa ett enkelt kit, något i stil med dom här på 10L
https://www.koksbryggeriet.se/sv/ar...ryggning/10-liters-olbryggningskit/index.html

Kom gärna med tips på andra första kit :)
Jag brygger lite själv och har ett kit från köksbryggeriet. Det är en mysig hobby och det brukar alltid bli bra. De två enskilt viktigaste sakerna när man brygger hemma (enligt min egen erfarenhet) är:
1. Hygienen. Sterilisera gärna redskapen en gång för mycket än en gång för lite.
2. Temperaturer. Håll dig till de temperaturer som anges i recepten.

Så länge man är noggrann är det inte svårt att lyckas. Sen är det en kul belöning att kunna bjuda på sin hembryggda öl till vänner och bekanta!
 
  • Like
Reactions: Jey

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Kvällen avslutas med en Bamburana från Oscar Blues och Cigar City. En mycket kraftfull imperial stout, men tyvärr är den inte så välbalanserad som man kan förvänta sig från dessa två kanonbryggerier. Änglagiven från whisky- och brandyfaten blir lite för mycket helt enkelt. Det skulle vara spännande att prova samma öl utan fatlagringen.
7FC158F7-B45F-464F-BBCF-516F68E9A580.jpeg
 

Jey

Cartier
Jag brygger lite själv och har ett kit från köksbryggeriet. Det är en mysig hobby och det brukar alltid bli bra. De två enskilt viktigaste sakerna när man brygger hemma (enligt min egen erfarenhet) är:
1. Hygienen. Sterilisera gärna redskapen en gång för mycket än en gång för lite.
2. Temperaturer. Håll dig till de temperaturer som anges i recepten.

Så länge man är noggrann är det inte svårt att lyckas. Sen är det en kul belöning att kunna bjuda på sin hembryggda öl till vänner och bekanta!


Tack för dom tipsen och precis som du säger så ska man nog i början hålla sig innanför ramarna och inte labba själv :bag:

Ska bli skoj att testa :)
 

Veratio

Cartier
Jag har köpt en 50 cl burk med Arboga 10,2%! Har hört talas om och skojat om denna alkoholist-öl mer än en gång men aldrig testat. Ska bli jäkligt kul!

Är ingen stor fan av hög alkoholhalt på öl, även om någon trappistöl har druckits under åren.

Good times!
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Drack en Defender IPA igår igen. Måste nog revidera min åsikt. Den var inte så bra som jag mindes.

Narangi blir däremot bara godare och godare. :chicken:
 
Golden ale är en belgisk ölstil som skiljer sig rätt så mycket från en IPA. Vad en golden IPA är undrar jag också. Skulle gissa på att man har satsat på någon slags korsbefruktning mellan stilarna. Mig föll det tyvärr inte så mycket i smaken när jag provade den på mässen på jobbet förra helgen.
Är det någon som vet om Garrett Oliver har varit inblandad i framtagat av denna?
Inte för att vara den. Men Golden ale är väl knappast en belgisk ölstil?
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Inte för att vara den. Men Golden ale är väl knappast en belgisk ölstil?
Golen ale, eller blond ale som stilen också kallas ibland började bryggas någon gång undre 1980-talet i Englad och i USA för att försöka ta marknadsandelar från det populära lagerölet.
Detta hade man redan gjort i Belgien ca 100 år tidigare. Man såg hur lagerölet blev allt mer populärt och inkräktade på den starka belgiska öltraditionen. Det de belgiska bryggarna gjorde var att man behöll sin karaktäristiska belgiska alejäst, men bytte till den populärare pilsnermatlen. Där föddes den klassiska golden alen. Den har sedan utvecklats till stilar så som golden stong ale, blond ale, och tripel.
Det är lätt att glömma bort detta när belgarna själva har utvecklat stilen till andra stilar som vi kanske känner igen bättre som klassiskt belgiska. Kvar står vi då med den modernare, eller nyuppfunna golden alen från Enland och USA.
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Holländsk trappistöl. En av mina absoluta favoriter.

907FCEAD-9766-444A-A688-A11F25252F98.jpeg
Intressant! Sist jag läste på om trapistöl (rätt många år sedan nu) så fanns det sju kloster tillhörande trapistordern som bryggde öl, varav ett beläget utanför Belgien. Nu är det 14 (!) kloster som kan tillskriva sig den titeln. Det hade jag ingen aning om, och hade troligtvis inte upptäckt det i närtid heller om det inte var för din post. Tack för det!
 
Topp