• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Öl

Från och med nu kör jag Oktoberfest 🍻

Lite mer spännande varianter ligger på beställning men den här duger gott till att släcka fredagens törst.

IMG_0690.jpeg

Prima
Vad var det som inte föll dig i smaken? Och vad brukar du gilla för öl? Aecht Schlenkerlas helles är en av mina absoluta favoriter när det kommer till lager. Framför allt den ofiltrerade varianten.
Jag tyckte inte den smakade något🤷‍♂️ var som kolsyrat vatten. Primátor var nåt jag inte kan placera riktigt något tog över, nötter kanske. Jag föredrar veteöl eller en vanlig enkel ljus lager oftast. Men dessa två föll mig inte i smaken.

Ett gäng nya IPA provade.
Inleder med en humlig DIPA med bra tryck, O/O Brewing i högform
IMG_1141.jpeg

Ännu en Hazy NEIPA från Stigbergets (big surprise), fyllig och len smak, lite beska i eftersmaken
IMG_1144.jpeg

Avslutar med DIPA från Spike, sötaktig smak med spritighet trots blygsamma 8,2%. Kvällens svagaste kort
IMG_1145.jpeg

Det är inte ofta som jag kan stoltsera med detta. Enbart just nu faktiskt. Rätt glas till rätt bryggeri. Då är det kanske ingen slump att det råkar vara ett av mina absoluta favoritbryggerier. Saison d’Erpe Mere var min första förälskelse i stilen och inkörsdrogen i belgisk öl för mig. Den här varianten - Lentebier - är lite av en ”extra allt-variant” för mig. Just den här flaska har lagrats ett par år och utvecklat mycket kryddighet och örtiga toner. Jästen har också blivit mer framträdande. Citrustonerna har fått stå tillbaka.

Skål!

IMG_8598.jpeg

Jag avslutar kvällen med denna barley wine från 2021. När den släpptes tyckte jag den var alldeles för spretig, men nu har en tydlig ton av svarta vingum framträt som håller ihop smakerna på ett bra sätt. En behaglig syra som håller ihop sötman och de djupa smakerna av mörk torkad frukt.

IMG_8599.jpeg

Tillbaka
Topp