• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Öl

En gammal bekant. Skål! 🍺😊

IMG_6605.jpeg

Här hemma inledde vi kvällen med en trevlig öl från ett av mina belgiska favoritbryggerier - De Glazen Toren. Det står visst höstöl på flaskan, så det var väl på tiden att korka upp den!

IMG_8898.jpeg

Ja, bilden är dålig. Men jag tror att etiketten syns i alla fall.

Sen fortsatte vi med lucka 16 i min ölkalender. Nu flörtar du med mig @Kalkyl. Vreta kloster bryggeri är enligt mig ett av Sveriges vassast bryggerier. Deras julöl för 2023 ligger väldigt nära en Tripel Karmelit eller S:t Bernardus Abt 12. Bra skit helt enkelt!

IMG_8899.jpeg

Här hemma inledde vi kvällen med en trevlig öl från ett av mina belgiska favoritbryggerier - De Glazen Toren. Det står visst höstöl på flaskan, så det var väl på tiden att korka upp den!

IMG_8898.jpeg

Ja, bilden är dålig. Men jag tror att etiketten syns i alla fall.

Sen fortsatte vi med lucka 16 i min ölkalender. Nu flörtar du med mig @Kalkyl. Vreta kloster bryggeri är enligt mig ett av Sveriges vassast bryggerier. Deras julöl för 2023 ligger väldigt nära en Tripel Karmelit eller S:t Bernardus Abt 12. Bra skit helt enkelt!

IMG_8899.jpeg
Lucka 16 är en av de som jag är mest nöjd med, kul att du gillade den :)

Lucka nr. 16 blev Jul wit från Nacka bryggeri. Ljus veteöl i belgisk stil kryddad med ingefära samt korianderfrö och apelsinskal.

En väldigt vattnig historia med en liten eftersmak av ingefära. Apelsinen är frånvarande och helheten får endast 1 av 5.
IMG_6255.jpeg

Fick följa upp med en kraftigare Quadrupel belgare från LaTrappe som jag gillar. Denna föredrar jag så färsk så möjligt då den i mitt tycke inte lagras bra. Hade en från 2019 i källaren som såg ut som en sån ”snow globe” med sediment (jäst) virvlande runt i flaskan. Denna dock från 2023 och mycket trevlig på alla sätt. Doften påminner konstigt nog lite om skumbanan på något sätt 🥳
IMG_6256.jpeg

Undrar vad som nissen gömt i dagens lucka?
IMG_6296.png

Efter att ha gått en tuff brottningsmatch mot Abies Nordmanniana med en alldeles för klen julgransfot var det i andra ronden tvunget att skruva fast foten i ringen (på en gammal bordsskiva) för att till sist tvinga ned motståndaren med en dubbelnelson i låst läge😅

Vad passar då bättre i lucka 18 än Gran Sus
IMG_6295.jpeg

Blir en liten smak editering av inlägget senare ikväll när jag återhämtat andan så jag kan njuta av den fullt ut 🥳

Edit. smakade som en lite sötare bocköl och det fanns toner av granskott i både doft och smak. Tyckte den var riktigt god och väl balanserad.

Senast ändrad:
Dagens lucka bjuder på en uppiggande NEIPA från Hop notch!
Hop notch är top notch i min bok! Lokala Systembolaget vid jobbet har väldigt bra utbud från dem så har blivit en och annan senaste åren.

Dagens lucka för egen del blev en kraftig och ”mustig” belgisk julöl åt det sötare hållet. Carolus Christmas väldigt prisvärd och kommer göra återbesök på julbordet.
IMG_6311.jpeg

Har även ordnat med årgångsmärkning på flertalet flaskor i ölkällaren så att det enklare ska gå att hålla isär dem. Har även beställt en wi-fi uppkopplad temperatur och luftfuktighets mätare att sätta upp där så man kan ha koll på att de små flaskorna där nere har det bra runt 9-10 grader 🤓
IMG_6314.jpeg

Lucka 19 och 20. Först en trevlig bitter som jag tror skulle passa bra till grillat. Själv drack jag den medan jag lagade mat, vilket den också passade fint till.

IMG_8933.jpeg

Därefter en väldigt fin winter warmer från Poppels. Len och rund i kroppen med lite rostade toner som avslut. Riktigt trevlig!

IMG_8936.jpeg

Såhär ett par dagar före jul känns det som att okej att börja ta tull på sina storflaskor med julöl. Delirium gör ju alltid bra öl, men jag måste erkänna att det känns lite b de fejkar lerflaskorna nu för tiden. Jag kommer ihåg när deras öl fortfarande kom i riktiga leflaskor med saftkork. Det kändes betydligt med exklusivt.

IMG_8937.jpeg

Bakom lucka 21 hittade jag en trevlig porter från Gamla Enskede Bryggeri. Det fanns en del restsötma kvar här, vilket rundade av de rostade tonerna på ett snyggt sätt. Väldigt trevligt!

IMG_8958.jpeg

Sen brev det en storflaska julöl även ikväll. Årets utgåva av N’ice Chouffe var precis som alla andra år väldigt bra. Len och fin med ett brett omfång av smaker. En lätt syra knyter ihop säcken elegant. Kanonbra till en mustig gryta.

IMG_8959.jpeg

Detta är.en av de godaste stouts jag druckit. 4,75 på untappd säger en del men så jäkla god. Tjock, fyllig, en härlig hetta från dess 15% utan att bli spritig. En fin ton av vanilj och bourbonfatet. En hint av kokosnöt. 26 månader på fat.

Denna var helt i min smak! Jäkla skit att de bara fanns en kvar på bolaget när jag köpte.

Andromeda från Omnipollo
1000010615.jpg

Tillbaka
Topp