• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Öl

Script

Cartier
The Rare Barrel - Supermassive från 2017. Hög syra, mycket russin och mörk choklad.
IMG_20200111_174733_473.jpg
IMG_20200111_174733_475.jpg
 

zeke_varg

Omega
Man blev lite bortskämd när man kunde komma åt 10an till vardags på nästan vilket Systembolag som helst, den är ruskigt bra. Tycker det är den som ligger närmast Westvleteren 12an i smakupplevelse. Bernardus är bra också men mycket sötare och snällare.
Jag gillar Westvleteren. Det tar dock emot att den går på 120 spänn som billigast (om man inte svänger förbi munkarna). Tycker inte den är 3ggr bättre än Rochefort dock.
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
har lyxen att ha en belgare som kollega så inte helt sällan har han med sig några olika öl därifrån som man får testa.
Tyvärr har han inte haft med en westvleteren någon gång, men den är alltså bra också?
Absolut, den är kanonfin. Men skulle gissa att om jag fick göra ett blindtest skulle jag nog satt högre betyg på Rochefort.
Att passa på att köpa Westvleteren vid klostret är definitivt en upplevelse att rekommendera, om inte annat för att hela köpprocessen är så loony. Fast vad jag förstår har man eliminerat telefonbokningen till fördel för online-bokning sen jag var där sist, vilket kanske gör det lite mindre absurt.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Absolut, den är kanonfin. Men skulle gissa att om jag fick göra ett blindtest skulle jag nog satt högre betyg på Rochefort.
Att passa på att köpa Westvleteren vid klostret är definitivt en upplevelse att rekommendera, om inte annat för att hela köpprocessen är så loony. Fast vad jag förstår har man eliminerat telefonbokningen till fördel för online-bokning sen jag var där sist, vilket kanske gör det lite mindre absurt.
Var i krokarna i somras och min låda börjar vara tom. Tänkte boka online, men en liten varning saxat från deras hemsida:
"Due to the great interest in our beer and the limited quantity that we brew, it will take several months before all registered users will be able to purchase Trappist Westvleteren."

Men då Chimay är billigare i Belgien än Spendrups i Sverige så blev det en hel del sånna, Rochefort, La Trappe och st Bernadous istället. Inte lika exotiskt dock...
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Var i krokarna i somras och min låda börjar vara tom. Tänkte boka online, men en liten varning saxat från deras hemsida:
"Due to the great interest in our beer and the limited quantity that we brew, it will take several months before all registered users will be able to purchase Trappist Westvleteren."

Men då Chimay är billigare i Belgien än Spendrups i Sverige så blev det en hel del sånna, Rochefort, La Trappe och st Bernadous istället. Inte lika exotiskt dock...
Hehehe, gick in och kollade och det verkar som om det är precis lika hopplöst att komma åt att få hämta via online som det var via den gamla telefonlinjen, fast på annat sätt. Bravo munkarna! Bara för att man stiger in i internet-eran så behöver man inte tulla på sina knasiga principer. De här killarna hade koll på strypt tillgång och väntelistor längt innan dilettanterna på Rolex.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Hehehe, gick in och kollade och det verkar som om det är precis lika hopplöst att komma åt att få hämta via online som det var via den gamla telefonlinjen, fast på annat sätt. Bravo munkarna! Bara för att man stiger in i internet-eran så behöver man inte tulla på sina knasiga principer. De här killarna hade koll på strypt tillgång och väntelistor längt innan dilettanterna på Rolex.
Hahaha. Precis.
När jag var där för många år sedan kunde man köpa i souvernirbutiken. Vi fick dock vänta i tre timmar på att våra lådor skulle komma, men med en restaurang som serverade god mat och 12a på tapp så gick det an!
 

Crispie

Rolex
Har vi inte kommit igång här än? ;)
Jag dricker ivf en lagrad Orval. Stått i kylskåpet två år, ett av mina lagringsprojekt. Den har på "kort" tid utvecklat en mycket annan angenäm smakprofil och det är stor skillnad mot en färsk (som slank ner precis innan). Är dålig på att beskriva men den känns helt klart lite "lugnare" och inte lika vass som den kan vara. Rekommenderas absolut!
20200117_173228.jpg
20200117_173246.jpg
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Det slank ner ett par ikväll. De som stack ut var dessa:
20200117_211429.jpg

Braggotish från Zymology. Trevlig braggot som drog lite åt suröl.
20200117_215711.jpg
Cubano-style Espresso Brown Ale från Cigar City.
Trevlig kaffesmak, men för lite ölsmak. Hade kunnat vara en kaffedrink på espresso house lika gärna.
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Sent omsider upptäckte jag Brewdogs Elvice Juice häromdagen. Fy för bövelen vad gott. Jag tänkte brygga den nästa gång och tar gärna emot tips :)
 
Topp