• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Öl

Ikväll har jag och @Kalkyl druckit riktig kanonöl! Flera av flaskorna var sannolikt de sista i världen.

Några olika geuze från 1998 (!) - 2017
9C1AEE22-6233-41F3-8B64-85C97912DF70.jpeg

Dogfish Head World Wide Stout från 2003 och 2009
873A7951-7C6D-49F8-966B-B6ACC4E63C61.jpeg

Avery Mephitopheles från 2014
740EEFD7-A30F-467A-985E-E5A59FAF301A.jpeg

Bells Third Coast Old Ale från 2015
E6215FFD-1C68-4CBB-A741-6426F2F78574.jpeg

Bäst ikväll var Dogfish Head World Wide Stout från 2009. Fantastiskt bra verkligen! Den från 2003 hade mycket fikon och russin i doft och smak. Men den från 2009 hade en härlig bredd av smaker utan att den stack iväg för mycket åt något håll. En värdig söndag helt enkelt!
En fantastiskt eftermiddag! Tänk om alla söndagar var som denna och ja, Dogfish head från 2009 var klart kvällens bästa!

Ikväll har jag och @Kalkyl druckit riktig kanonöl! Flera av flaskorna var sannolikt de sista i världen.

Några olika geuze från 1998 (!) - 2017
9C1AEE22-6233-41F3-8B64-85C97912DF70.jpeg

Dogfish Head World Wide Stout från 2003 och 2009
873A7951-7C6D-49F8-966B-B6ACC4E63C61.jpeg

Avery Mephitopheles från 2014
740EEFD7-A30F-467A-985E-E5A59FAF301A.jpeg

Bells Third Coast Old Ale från 2015
E6215FFD-1C68-4CBB-A741-6426F2F78574.jpeg

Bäst ikväll var Dogfish Head World Wide Stout från 2009. Fantastiskt bra verkligen! Den från 2003 hade mycket fikon och russin i doft och smak. Men den från 2009 hade en härlig bredd av smaker utan att den stack iväg för mycket åt något håll. En värdig söndag helt enkelt!
Men helvete gossar, det var banne mig ingen dyster söndag!

Jag sitter och smuttar på denna ikväll.
Gothenburg Brew Belgian Barley. En besvikelse tyvärr. Den smakar nästan lite oxiderad. Trist...
E3C4F3E2-0653-4E2A-B42B-D0D8A74C29C9.jpeg

Lånad bild från Systembolaget då ljuset är rätt kasst för en bild här hemma ikväll.

Valdigt nyfiken pa om dessa morka ol ar drickbara? Nog for att vanilj och banan later gott,men 10% alkohol?
Undrar om det ens gar att kopa pa macken....
Låt inte procenten i stout avskräcka dig. De är inte spritiga utan mer värmande. De kan lätt gå upp till 15% utan att det blir svårsmält. Bor du i Virginia så är dina möjligheter oändliga. Kan du inte köpa lokalt så kan du beställa från craftbeerkings.com, de skeppar inom hela US!

Valdigt nyfiken pa om dessa morka ol ar drickbara? Nog for att vanilj och banan later gott,men 10% alkohol?
Undrar om det ens gar att kopa pa macken....
Fast grejen med en bra stout är ju att det smakar noll alkohol, den är bara där som smakbärare. De flesta stouts jag gillar ligger runt 12% och det smakar inte alkohol. Det är ju liksom inte en elefantöl eller annan alkoholistöl. :)

Låt inte procenten i stout avskräcka dig. De är inte spritiga utan mer värmande. De kan lätt gå upp till 15% utan att det blir svårsmält. Bor du i Virginia så är dina möjligheter oändliga. Kan du inte köpa lokalt så kan du beställa från craftbeerkings.com, de skeppar inom hela US!
Tack for forklaring.
Har aldrig varit nagot for mork ol,men blir nyfiken.
Gissar att utbudet pa macken ar daligt....far titta in pa TotalWine och botanisera. Nagon speciell ol du rekommenderar till en redneck som tycker Bud och Coors Light ar alldeles utmarkt.....

Tack for forklaring.
Har aldrig varit nagot for mork ol,men blir nyfiken.
Gissar att utbudet pa macken ar daligt....far titta in pa TotalWine och botanisera. Nagon speciell ol du rekommenderar till en redneck som tycker Bud och Coors Light ar alldeles utmarkt.....
Jag vet inte vad dina smakpreferenser är men generellt verkar de flesta föredra en söt stout, även kallad pastry stout. Eftersom du bor i usa är utbudet lite annorlunda mot här, du har förmodligen mer att välja på så jag rekommenderar att läsa på burken eller fråga personalen. Köpa gärna en dubbel-ipa också och prova. Kan du hitta stout från Angry Chair, Cigar City, Hidden Spring, Founders eller Fiftyfifty så kan du ta någon av dom med gott samvete.

Edit: Notera att prisbilden skiljer sig signifikant från vanliga amerikanska lager. Så slipper du få en shock :)

2011 Sint Amatus 12
Kanske lite past peak. Får lite mycket sherry och kartong, men i övrigt lysande. Aldrig förstått varför denna hamnat i skuggan av westy, bernadus och rochefort.

IMG_20200131_193727.jpg IMG_20200131_193706.jpg
Min gissning är för att det inte är en äkta trapist. Bryggs av ett microbryggeri och inte av klostermunkar. Smakmässigt har jag ingen koll på däremot då våra vägar aldrig korsats.

Jag vet inte vad dina smakpreferenser är men generellt verkar de flesta föredra en söt stout, även kallad pastry stout. Eftersom du bor i usa är utbudet lite annorlunda mot här, du har förmodligen mer att välja på så jag rekommenderar att läsa på burken eller fråga personalen. Köpa gärna en dubbel-ipa också och prova. Kan du hitta stout från Angry Chair, Cigar City, Hidden Spring, Founders eller Fiftyfifty så kan du ta någon av dom med gott samvete.

Edit: Notera att prisbilden skiljer sig signifikant från vanliga amerikanska lager. Så slipper du få en shock :)

Bugar och tackar.
Aterkommer nar jag har nagot att rapportera.
IPA tror jag inte jag vill prova igen. Det var alldeles for bittert for min smak...om nu inte double ipa ar annorlunda mot Indian IPA's

Min gissning är för att det inte är en äkta trapist. Bryggs av ett microbryggeri och inte av klostermunkar. Smakmässigt har jag ingen koll på däremot då våra vägar aldrig korsats.
Jo jag insåg svaret på min egen fråga ganska omgående. Struise har väl bara hållt på i typ 20 år, vilket i Belgien räknas som nyöppnat. None the less, verkligen ett bryggeri som jag håller högt.

Som sagt, stämmer att det inte är ett trappist-öl. Dock bryggd av De Struise Brouwers som jag för egen del håller som ett av det bästa i världen.
Missa inte deras Cuvée Delphine, Rio Reserva, etc.

//j

Tillbaka
Topp