• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om blånerade visare

Tackar! Ännu ett "damur" som visade sig vara ett litet herrur. Se även Eternan ovan.
Edit: Dom är stiliga tillsammans! Samma mått och liknande boetter. Förmodligen ungefär lika gamla också. Eternan är från 1932.
IMG_6052.JPG
bra att dom skriver dam ur :D färre som budar :cool: tycker ja känner igen den där bravuren:pompus: har du nog köpt av mej:happyhappy:
 

Psykel

Patek
bra att dom skriver dam ur :D färre som budar :cool: tycker ja känner igen den där bravuren:pompus: har du nog köpt av mej:happyhappy:
Definitivt! Enicaren och Eternan kostade under 200 tillsammans, liksom! Grymt!
Möjligt att den är från dig. Balansen glappar dock, så den rubbas och stannar när den är upp och ner, så har inte direkt kunnat använda den. Synd, eftersom den går rätt perfekt annars. Misstänker att det är en bricka eller nåt som saknas.
 
Blåneringen per se är inte dyr alls. Visarna sätts i en ugn mellan 270-300 grader beroende på hur lila/blå färg man vill ha. Högre temperatur ger ljusare färg.

Blånering och härdningen är svårt att kombinera, då anlöpningstemperaturen överstiger blåneringstemperaturen, och därmed återgår visarna till en relativ stålfärg.

Det svåra är dock att få en helt jämn blå färg under upprepade utföranden, då varje visare kan ha dolda fel i materialet som inte påvisas innan blånering. Att blånera ett visarsett till korrekt färg är inte svårt, men att göra det 100 gånger med exakt samma färgton är knepigare.
 
Definitivt! Enicaren och Eternan kostade under 200 tillsammans, liksom! Grymt!
Möjligt att den är från dig. Balansen glappar dock, så den rubbas och stannar när den är upp och ner, så har inte direkt kunnat använda den. Synd, eftersom den går rätt perfekt annars. Misstänker att det är en bricka eller nåt som saknas.
Under 200kr då är det som roligast :D tråkigt med bravuren:wideyed: märkte aldrig av det faktiskt använde den någon dag eller två hemma bara. Gillar boetten på den. lite rundare o mjukare i formen än andra city bravurer ja stött på. Ägde dock en Siduna samtidigt som den som stannade väldigt ofta på ett dygn o_O
Oh well :cigar:
 

Psykel

Patek
Under 200kr då är det som roligast :D tråkigt med bravuren:wideyed: märkte aldrig av det faktiskt använde den någon dag eller två hemma bara. Gillar boetten på den. lite rundare o mjukare i formen än andra city bravurer ja stött på. Ägde dock en Siduna samtidigt som den som stannade väldigt ofta på ett dygn o_O
Oh well :cigar:
Får se om jag försöker fixa den eller säljer av den. Har en liten näve med klockor som kanske ryker snart. Men nog off topic nu!
 
IMG_1963.JPG
OK! Köpte denna på tradera nyligen 13kr+ frakt :cigar: Ett repobjekt, brukar inte gilla att lägga ut repobjekt eller trasiga klockor men ja gör ett undantag. Dels tycker jag den är fin men här har vi lite skumma visare. Tror dom är rostiga och samtidigt så speglar sej tavlan i visarna eller så är dom ogämnt blånerade. :D Ibland är dom blå hela vägen men inte på bilden :)
 

Psykel

Patek
Helt klart! Var sugen på den på tradera, men kom aldrig till skott! Forumets äldsta Enicar?
Inte omöjligt! Skulle tippa på 30-tal, med tanke på boett/tavla/visare. Inte lyckats öppna den än heller. Den tickar på fint, dock. Tappat kanske 15 sek sen jag drog igång den vid fyratiden i går. Gör sig rätt bra på flexlänken som jag tjyvade från en 70-tals Enicar med kromboett och repigt glas. Jäkla 15mm bandbredd...
Men den var ju knasigt billig för vad den är, så jag är grymt nöjd! Skräp på tavlan strax ovanför 5-indexet bara, ska blåsa bort det när jag får upp baklocket.
30-talsklockorna börjar ta över min samling, alltså! Ingen majoritet än, men det är inte långt kvar!
 

Pictor

Audemars
Har lagt ut samma bild i ett annat forum men den passar här också.
Blånerade visare och patina så det räcker och blir över.
I min värd är det definitionen av skönhet, andra kan gilla soluppgångar och sånt tjafs. :)
Mkt. Fint ur!! Små suptila detaljer, och så en udda elips på timvisaren.... En höjdare kort sagt.
DSC_0322.JPG
 

Psykel

Patek
En Bulova RailRoad approved -65-67...jag är inte säker på att det är äkta blånering då tavla, visare var i sånt bra skick...men snyggt blått var det.
C8457957-A82F-406B-B25B-B958FF7138A2.jpeg
Tjusig! En Accutron av nåt slag finns på min önskelista! Blånerade vs lackade visare brukar man kunna identifiera genom att lackade blåa visare är "platta", medan blånerade snarare skimrar och ofta har små färgvariationer som drar mot lila. Kolla @StarMan's kronograf ovan, där kan man se lila partier. Detta upplever jag förvisso är vanligast på äldre klockor, säg 40-tal och äldre. Lättast för dig att konstatera blånering är att du undersöker hur visarna beter sig i solljus.
 

PetriS

Panerai
Tjusig! En Accutron av nåt slag finns på min önskelista! Blånerade vs lackade visare brukar man kunna identifiera genom att lackade blåa visare är "platta", medan blånerade snarare skimrar och ofta har små färgvariationer som drar mot lila. Kolla @StarMan's kronograf ovan, där kan man se lila partier. Detta upplever jag förvisso är vanligast på äldre klockor, säg 40-tal och äldre. Lättast för dig att konstatera blånering är att du undersöker hur visarna beter sig i solljus.


Ok, tack för informationen. På just den här klockan tror jag att visarna var ’nyblånerade’ mest för syns skull.
Bulova-klockor är något av favoriter hos mej. Mkt udda design ibland och dessutom är det läckert med den ’flytande’ sekundvisaren hos stämgaffel-uren.
Man kan hitta fina på Ebay för ganska små pengar.
 
Topp