• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Datorer!

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Har jobbat på Dell och det är känt ”problem” med fläktarna och värme.

Inga problem med prestandan men komforten blir lite lidande med de nya chassierna. (Ingen fläkt på propp bla)

Har förövrigt samma problem med min Mac från 2015. Inget som är farligt, men ganska irriterande :)
Alright, där ser man! Tack för info. :)
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Det är en äldre modell, från 2012. Det var längesedan det hände och sedan dess har jag låtit den ligga i princip.

Har bytt tangentbord på en 2011 eller det var en 2012. Köpte tangentbord från Ebay för 150kr men det satt ju med 52st skruvar, plus allt annat man behövde skriva loss för få isär det. Så liten skruvmejsel och väldigt stort tålamod rekommenderas.
 

bvb

Cartier
2-Faktor
Har bytt tangentbord på en 2011 eller det var en 2012. Köpte tangentbord från Ebay för 150kr men det satt ju med 52st skruvar, plus allt annat man behövde skriva loss för få isär det. Så liten skruvmejsel och väldigt stort tålamod rekommenderas.

Jag är genuint oteknisk, så det är nog inget jag ger mig på själv..
 

Exxet

Rolex
Haha fan sugen nu på bygga, denna gång med back in the days drömmen om vattenkyld pjäs :D
Höll oxo på för 20 år sen, hur de det gäller GeForce graffa och kanske man kan satsa på närmare 2 Gig RAM minne these days
Kan man ens köpa floppy :D
Beggad floppy i s f, höll du på för 20 år sen fixar du det i dag, det är väl bara prestandan som har utvecklats i raketfart, grunderna är ju ganska samma, Mammakort, prolle, grafik, minnen, ljud och kylning är ganska lika, diskett o cd/dvd har ju försvunnit, kommer i håg att min första cd-skrivare som skrev i 2 x hastigheten kostade 4000:- :eek:
 

Lutte

Cartier
2-Faktor
Beggad floppy i s f, höll du på för 20 år sen fixar du det i dag, det är väl bara prestandan som har utvecklats i raketfart, grunderna är ju ganska samma, Mammakort, prolle, grafik, minnen, ljud och kylning är ganska lika, diskett o cd/dvd har ju försvunnit, kommer i håg att min första cd-skrivare som skrev i 2 x hastigheten kostade 4000:- :eek:

Åh, tiden när man fick sitta helt still i rummet i en halvtimme för att inte bränningen skulle gå fel!
 

simtod

Omega
Någon som har erfarenhet av dessa? Ser kul ut!


Zenbooks brukar ofta imponera med mycket tech.
Men attans vad deras enheter är plastiga, känns inte alls kvalité när du väl känner på den.
Rätt schysst pris med tanke på vad du får på pappret men nej, jag rekommenderar sällan ZenBooks till någon.
Finns mycket vettigare alternativ till det priset.. om man inte råkar ha extremt behov för en extra skärm i tangentbordet (som ingen reviewer riktigt förstår sig på, inkluderat mig själv) Ser ball ut.... Men när används den? :)
 

Tre333

Cartier
https://komponentkoll.se/bygg/

Om man inte är uppdaterad och vet vad som funkar. Otroligt smidigt.

Riktigt bra sida! Funderar på att "bygga/köpa" ny htpc eller mindre dator och skulle gärna vilja ha (om möjligt?) att den är fläktlös och därmed tyst. Medveten om att hårddisken kommer ticka lite men bara så den kan stå i tysthet, någon som har något bra förslag? :)
Alternativet som gick på 3293kr kommer troligen vara bättre och snabbare än nuvarande setup. Streamar mest till tv:n så ända kravet är väl att den ska klara Full HD eller kanske till och med 4k?
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Riktigt bra sida! Funderar på att "bygga/köpa" ny htpc eller mindre dator och skulle gärna vilja ha (om möjligt?) att den är fläktlös och därmed tyst. Medveten om att hårddisken kommer ticka lite men bara så den kan stå i tysthet, någon som har något bra förslag? :)
Alternativet som gick på 3293kr kommer troligen vara bättre och snabbare än nuvarande setup. Streamar mest till tv:n så ända kravet är väl att den ska klara Full HD eller kanske till och med 4k?
Antingen en färdig intel NUC eller bygga något med AMD 2200G. Den jag byggde är med en 2200G. Har fläktar, men de behöver knappt snurra då den knappt utvecklar värme. Drar runt 30w vid normalanvändning mätt vid väggen.
Kör du SSD-hårddisk så slipper du surr och tickande. Kostar inte många hundralappar.
 

Lutte

Cartier
2-Faktor
Riktigt bra sida! Funderar på att "bygga/köpa" ny htpc eller mindre dator och skulle gärna vilja ha (om möjligt?) att den är fläktlös och därmed tyst. Medveten om att hårddisken kommer ticka lite men bara så den kan stå i tysthet, någon som har något bra förslag? :)
Alternativet som gick på 3293kr kommer troligen vara bättre och snabbare än nuvarande setup. Streamar mest till tv:n så ända kravet är väl att den ska klara Full HD eller kanske till och med 4k?

Nya Raspberry PI ska klara 4K med hårdvaruavkodning. Men de kanske inte längre går att enbart kyla passivt. Annars väldigt smidig om man vill glömma bort att man har en dator inkopplad.
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Zenbooks brukar ofta imponera med mycket tech.
Men attans vad deras enheter är plastiga, känns inte alls kvalité när du väl känner på den.
Rätt schysst pris med tanke på vad du får på pappret men nej, jag rekommenderar sällan ZenBooks till någon.
Finns mycket vettigare alternativ till det priset.. om man inte råkar ha extremt behov för en extra skärm i tangentbordet (som ingen reviewer riktigt förstår sig på, inkluderat mig själv) Ser ball ut.... Men när används den? :)
Ajaj. Köpte precis en sådan. Har ganska mycket behov av extra skärm så får hoppas jag blir nöjd ändå!
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Lånar tråden. Syrrans 10-åring har haft en gammal stationär dator som han i princip enbart spelar Minecraft på. Men efter lite dramatik med rökutveckling så har det fallit på min lott att titta efter en laptop med samma syfte, dvs han ska kunna spela Minecraft.

Har verkligen noll koll på prestanda och vad som behövs, så jag ringde Webhallens kundtjänst. Blev något förvånad då den hon rekommenderade kostade 6´! Känns lite saftigt för en dator som enbart kommer användas till Minecraft och surf.

https://www.webhallen.com/se/produc...PS-i3-7020U-8GB-512GB-SSD-Intel-HD-620-Win-10

Hon mailade även exempel på två andra men där hon skriver att de ligger under minimikravet.

https://www.webhallen.com/se/produc...07no-14-FHD-4417U-8GB-128GB-SSD-HD-610-Win-10

https://www.webhallen.com/se/produc...4-FHD-N5000-4GB-128GB-SSD-Intel-HD-605-Win-10

Så min fråga är om hon har rätt, eller om hon vill sälja på mig en dyrare laptop än vad som krävs för ändamålet. Väldigt tacksam för hjälp.
 

Flaco

Cartier
Lånar tråden. Syrrans 10-åring har haft en gammal stationär dator som han i princip enbart spelar Minecraft på. Men efter lite dramatik med rökutveckling så har det fallit på min lott att titta efter en laptop med samma syfte, dvs han ska kunna spela Minecraft.

Har verkligen noll koll på prestanda och vad som behövs, så jag ringde Webhallens kundtjänst. Blev något förvånad då den hon rekommenderade kostade 6´! Känns lite saftigt för en dator som enbart kommer användas till Minecraft och surf.

https://www.webhallen.com/se/produc...PS-i3-7020U-8GB-512GB-SSD-Intel-HD-620-Win-10

Hon mailade även exempel på två andra men där hon skriver att de ligger under minimikravet.

https://www.webhallen.com/se/produc...07no-14-FHD-4417U-8GB-128GB-SSD-HD-610-Win-10

https://www.webhallen.com/se/produc...4-FHD-N5000-4GB-128GB-SSD-Intel-HD-605-Win-10

Så min fråga är om hon har rätt, eller om hon vill sälja på mig en dyrare laptop än vad som krävs för ändamålet. Väldigt tacksam för hjälp.
Rent spontant efter att ha kikat närmare så tror jag att de båda billigare alternativen går bort tyvärr. Någon expert kan nog förklara varför men under 8GB ram och utan minst en i3a processor hade jag aldrig hoppats på att kunna få någorlunda flyt på spelet.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Rent spontant efter att ha kikat närmare så tror jag att de båda billigare alternativen går bort tyvärr. Någon expert kan nog förklara varför men under 8GB ram och utan minst en i3a processor hade jag aldrig hoppats på att kunna få någorlunda flyt på spelet.

Tack för svar. Känns som att det är något av en omöjlighet att få bra flyt på ett spel som Minecraft, men jag inser att det är för att jag inte förstår mig på hur man kan vilja spela det överhuvudtaget :)
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Tack för svar. Känns som att det är något av en omöjlighet att få bra flyt på ett spel som Minecraft, men jag inser att det är för att jag inte förstår mig på hur man kan vilja spela det överhuvudtaget :)
https://help.mojang.com/customer/portal/articles/325948-minecraft-system-requirements
Minecraft äter interminne. Notera att 4GB är minimumkravet, rekommenderat är 8GB. Jag skulle säga att man inte kan ha för mycket, så kan man få 16GB så är det ännu bättre.
Samma när det gäller processorn, i3 är minimum, rekommenderat är i5.
Däremot tror jag inte det är speciellt krävande när det gäller grafikkort, för att vara ett grafiskt spel alltså.

(Sedan förstår jag att det kanske inte är ett alternativ i det här fallet, men vill man verkligen få mer kräm ur datorn så kör man Linux på den, inte Windows, eftersom det senare i sig äter en stor del av resurserna.)
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
https://help.mojang.com/customer/portal/articles/325948-minecraft-system-requirements
Minecraft äter interminne. Notera att 4GB är minimumkravet, rekommenderat är 8GB. Jag skulle säga att man inte kan ha för mycket, så kan man få 16GB så är det ännu bättre.
Samma när det gäller processorn, i3 är minimum, rekommenderat är i5.
Däremot tror jag inte det är speciellt krävande när det gäller grafikkort, för att vara ett grafiskt spel alltså.

(Sedan förstår jag att det kanske inte är ett alternativ i det här fallet, men vill man verkligen få mer kräm ur datorn så kör man Linux på den, inte Windows, eftersom det senare i sig äter en stor del av resurserna.)

Det lutar åt att jag slår till på den här som är webhallens billigaste dedikerade gamling-laptop. Men enligt rekommenderad spec på processor står följande:
  • CPU: Intel Core i5-4690 3.5GHz / AMD A10-7800 APU 3.5 GHz or equivalent
Asusen har en Ryzen 5, är den tillräcklig?
https://www.webhallen.com/se/produc...-6-FHD-R5-3550H-8GB-512GB-SSD-GTX-1050-Win-10

Skärmavbild 2019-12-21 kl. 20.58.11.png
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Jag är ingen expert på CPU:er nuförtiden, men såvitt jag kan se är AMD Ryzen 5 en nyare modell och verkar vara jämförbar eller bättre än rekommendationen.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Hej Klocksnack!

I morse när jag kom in på kontoret hemma, så stod skärmbilden på datorn och blinkade dom värsta blåljuset!

Provade att stänga av datorn och slå på den igen, men det var fortfarande samma problem!

Va tusan har hänt, och går det att höra något åt det?!

Tacksam för svar!


Mvh // Affe
 
Topp