• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om hantverk; från ett träd i skogen till ett färdigt hantverk...

Gurgel

Cartier
Kul att få följa dig i ditt projekt! Du har fattat att du förmodligen kommer få ett par hundra order på klocklådor va? Om du slår påsen i ihop med mcgyver så kan du ju sälja winders också, han fixar säkert en motor från en eltandborste eller en elbackspegel från bilskroten eller något... Mj leather kan stå för skinninredning. Blir ju kanon, KSig- hovleverantörer av klocklådor!
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Jag skall ha dig i åtanke när det blir dags, har några andra projekt som jag vill genomföra för egen del innan det kommer till talls med klocklådor etc. Du kan få för sex klockor också om du vill det ;)!
Toppen. Skicka ett PM när du känner dig redo så kan vi "hamra" ut detaljerna!
 

jarrebarre99

Patek
2-Faktor
Kul att få följa dig i ditt projekt! Du har fattat att du förmodligen kommer få ett par hundra order på klocklådor va? Om du slår påsen i ihop med mcgyver så kan du ju sälja winders också, han fixar säkert en motor från en eltandborste eller en elbackspegel från bilskroten eller något... Mj leather kan stå för skinninredning. Blir ju kanon, KSig- hovleverantörer av klocklådor!
+1 ser vi fram emot
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Du är kung Af Sjodahl! Vilka skapelser.
Avundas dig lite som får stå i snickeriverkstaden och lukta på de härliga dofterna.
Doften av nysågat/hylvat/slipat trä är underbar :)
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Du är kung Af Sjodahl! Vilka skapelser.
Avundas dig lite som får stå i snickeriverkstaden och lukta på de härliga dofterna.
Doften av nysågat/hylvat/slipat trä är underbar :)

Hehe...Tack , kompis, ja ibland måste man välja efter hjärtat, känns som jag har gjort rätt val tror jag! Och jag håller med dig, doften av nysågat/hylvat/slipat trä är något speciellt ;)!
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Blev klar med mitt spegelskåpet till toan på övervåningen, inget märkvärdigt kanske, men det är 10 ggr snyggare än det som satt där innan. Måste torka lite till innan det sätts på plats, tre lager träolja har smetats på.

Så såg det ut före.
DSC_6493.JPG


Ek och guld passar klockrent tillsammans.
DSC_6481.JPG


Katten Musen är GRYMT imponerad av sin husse ser det ut som :D.
DSC_6487.JPG


DSC_6472.JPG
 
Senast ändrad:

Savagear114

Rolex
2-Faktor
Blev klar med mitt spegelskåpet till toan på övervåningen, inget märkvärdigt kanske, men det är 10 ggr snyggare än det som satt där innan. Måste torka lite till innan det sätts på plats, tre lager träolja har smetats på.

Så såg det ut före.
DSC_6493.JPG


Ek och guld passar klockrent tillsammans.
DSC_6481.JPG


Katten Musen är GRYMT imponerad av sin husse ser det ut som :D.
DSC_6487.JPG


DSC_6472.JPG

Stiligt!
 

JesperO

Rolex
Måste bara säga att detta är en otroligt inspirerande tråd. Riktigt fina grejer du gör, föredömligt visat och inte minst med en entusiasm som är obetalbar!
Du har uppenbarligen gjort ett bra livsval med att hoppa på den utbildningen!!!
 

Wiliamo

Panerai
Riktigt inspirerande tråd Affe! Håller med @JesperO, det är verkligen aldrig för sent att hoppa på studier som intresserar. Lite OT möjligtvis, men själv är jag riktigt dålig på allt som har med hantverk att göra, men jag är lycklig ändå. Förlängde mitt sabbatsår lite grann och jobbar sedan en dryg månad tillbaka på en grundskola där jag fått förmånen att hänga med en årskurs 5 på fredagarnas träslöjd. Läraren i det ämnet sa att det är fritt fram för mig att också få göra det kidsen håller på med! Så nästa fredag påbörjas förhoppningsvis något mindre projekt, nice ju:D rock on Affelito!
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Måste bara säga att detta är en otroligt inspirerande tråd. Riktigt fina grejer du gör, föredömligt visat och inte minst med en entusiasm som är obetalbar!
Du har uppenbarligen gjort ett bra livsval med att hoppa på den utbildningen!!!

Jag är otroligt happy för tillfället, hade jag inte hoppat på detta så hade jag varit ett vrak idag om jag fortsatt med det jag höll på med... Att göra det som känns rätt i hjärtat och i magen är viktigare en pengar!
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Riktigt inspirerande tråd Affe! Håller med @JesperO, det är verkligen aldrig för sent att hoppa på studier som intresserar. Lite OT möjligtvis, men själv är jag riktigt dålig på allt som har med hantverk att göra, men jag är lycklig ändå. Förlängde mitt sabbatsår lite grann och jobbar sedan en dryg månad tillbaka på en grundskola där jag fått förmånen att hänga med en årskurs 5 på fredagarnas träslöjd. Läraren i det ämnet sa att det är fritt fram för mig att också få göra det kidsen håller på med! Så nästa fredag påbörjas förhoppningsvis något mindre projekt, nice ju:D rock on Affelito!

Tack...för dom trevliga orden @Wiliamo, kul att det går att inspirera folk, Hehe, är en myt att man är dålig, man kan mera än vad man tror, gäller bara att hitta den rätta inspirationen och motivationen. Låter som att du är nöjd med tillvaron för tillfället, är viktigast att man mår bra i själen, annars är det svårt att komma upp på mornarna om det inte känns rätt tyvärr, Haha, låter ju jätte kul att hänga med årskurs 5, lår fantasin flöda och hitta på något som inte är för svårt så du inte hinner avsluta innan sommarlovet. Rock On på dej med Wille ;)!!!
 

Wiliamo

Panerai
Tack...för dom trevliga orden @Wiliamo, kul att det går att inspirera folk, Hehe, är en myt att man är dålig, man kan mera än vad man tror, gäller bara att hitta den rätta inspirationen och motivationen. Låter som att du är nöjd med tillvaron för tillfället, är viktigast att man mår bra i själen, annars är det svårt att komma upp på mornarna om det inte känns rätt tyvärr, Haha, låter ju jätte kul att hänga med årskurs 5, lår fantasin flöda och hitta på något som inte är för svårt så du inte hinner avsluta innan sommarlovet. Rock On på dej med Wille ;)!!!
Du är allt en vis man du, Stefan! :D
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Snyggt, säger alltid till frugan att jag skulle blivit byggare istället, det är roligt att göra saker för hand!
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Nu är inte det här ett hantverk, men ni besitter förhoppningsvis kunskapen.

Är det möjligt att laga denna dörr? Och vad tror ni i så fall att det skulle kosta?
IMG_8595.JPG
IMG_8596.JPG
IMG_8598.PNG
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Det är tyvärr inte ett alternativ, även om jag också tycker att det är rimligt.
Snackar vi en tusenlapp, eller fem tusenlappar tro?
Jag skulle försöka hitta någon som kan göra det svart. Det kommer krävas mycket tid. Och en hantverkare för 500kr/h blir lätt dyrt. Eller om du kan ta den till ett företag som målar om och renoverar köksluckor. Dem brukar kunna fixa dörrar :)

Svårt att sätta pris på detta tyvärr...
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Jag skulle försöka hitta någon som kan göra det svart. Det kommer krävas mycket tid. Och en hantverkare för 500kr/h blir lätt dyrt. Eller om du kan ta den till ett företag som målar om och renoverar köksluckor. Dem brukar kunna fixa dörrar :)

Svårt att sätta pris på detta tyvärr...
Helvete då.

Då får jag passa på att säga att det inte hände på en stökig efterfest, där jag & två vänner blev inlåsta på toaletten i över en timme. Sen var det absolut inte så att vi fick sparka upp min dörr, eftersom att nyckeln var borta. Och sen var det givetvis inte så att jag efter ett halvår hittade nyckeln, i fickan på min flanellskjorta som användes den kvällen (utan något som helst minne att jag lagt den där).
 

Starship

Cartier
Jag skulle försöka hitta någon som kan göra det svart. Det kommer krävas mycket tid. Och en hantverkare för 500kr/h blir lätt dyrt. Eller om du kan ta den till ett företag som målar om och renoverar köksluckor. Dem brukar kunna fixa dörrar :)

Svårt att sätta pris på detta tyvärr...
Trälim i sprickorna och kläm ihop med tvingar. Slipa hela dörren och måla. Det behöver nog inte vara svårt?
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Trälim i sprickorna och kläm ihop med tvingar. Slipa hela dörren och måla. Det behöver nog inte vara svårt?

Det behöver absolut inte vara svårt :) men det kommer att ta tid. Bara slipa och måla dörren tar ju massa tid. Gör man det själv så kommer man ju undan billigast! Är man inte jättepetig så är det ett lätt jobb men ska det bli perfekt får man troligtvis ta bort trä och limma på nytt och slipa. Så som Affe har gjort med sitt fönster :)
 
Topp