• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om intressant klockfakta och kuriosa

Zhersz

Omega
Härlig tråd att följa👍👍👍👍
Det tackar vi för! Försöker uppdatera varje dag men hoppas även på att fler på forumet vill dela med sig, jag tror nämligen det är många här på KS som har väldigt
intressanta och roliga historier :)
Det är alltså såhär en riktig pilotklocka ser ut :)
Det var väl först efter soldaterna kommit hem från första världskriget som det blev manligt att ha armbandsur.
Tack för alla trevliga historier!
Det stämmer! @PNM uttryckte det på ett väldigt bra sätt några inlägg längre upp i tråden "Det krävdes väl krig för att machofiera vad som tidigare sågs som ett ting för kvinnor."
 

Zhersz

Omega
Winston Churchill och Kung Farouk av Egypten

Winston Churchills guldiga fickur "The Turnip" av märket Breguet var en välkänd accessoar hos den brittiska premiärministern. I andra änden av fickurets guldkedja hade han en välanvänd cigarrsnoppare till sina många exklusiva cigarrer. Breguet blev på senare år ombedda att återskapa en ny version av klockan då den var så pass populär, dock utan cigarrsnopparen som attiralj....

En liten rolig trivialitet är att år 1942 besökte Winston Churchill sina brittiska trupper i Egypten. I samband med detta besök blev han inbjuden till middag hos
Kung Farouk av Egypten och under middagens gång upptäckte Churchill att hans fickur hade försvunnit. Det var nämligen välkänt att Kung Farouk var en kleptoman
av rang och att han ofta stal saker från sina gäster och "vänner" när dem eller han var på besök. Det pratas till och med om att han anlitade en professionell ficktjuv
för att lära honom nya tips och tricks.

Dock när Churchill nämnde för Kung Farouk att hans fickur var borta så ursäktade han sig själv från middagen och kom strax därpå tillbaka för att återlämna klockan.
Däremot erkände han såklart aldrig att det var han själv som stulit klockan utan skulden blev lagd på en hans många tjänare.

Breguet-765-Winston-Churchill-watch-2.jpg
 

Zhersz

Omega
Citizen

Klockmärkets namn Citizen kommer ursprungligen från Tokyos dåvarande borgmästare Shinpei Goto. Shinpei var god
vän med grundaren Kamekichi Yamazaki och han hade en dröm om att den då förutvarande lyxvaran en dag skulle
bli tillgängliga för alla medborgare (Citizens). Det ironiska i berättelsen är dock att det sägs att det var Kejsaren av Japan
som var den absolut första ägaren av en Citizenklocka.

Citizen-first-pocket-watch-1924-1024x683.jpg
 

Trojan

Breitling
Moranbong

Moranbong är namnet på det mytomspunna nordkoreanska armbandsuret. Det sägs att detta är det enda klockmärke som någonsin har tillverkats i Nordkorea.
Enligt obekräftade källor skall Moranbongfabriken vara byggd år 1978 i en liten stad kallad Pyongsong, cirka 25 km från huvudstaden Pyongyang. Enligt utsago skall Tillverkningskomponenterna i fabriken ha varit
inköpta från Schweiz. Tillverkningen av Moranbong skall ha pågått mellan 1970 och 1980, därefter har man stoppat
produktionen av okänd anledning men startat den nu igen under senare delen av 2000-talet. Det är osäkert om klockorna någonsin sålts utanför Nordkorea men
tydligen skall dem finnas på andrahandsmarknader i framförallt Kina.

Moranbong betyder "Peony Hill" på koreanska. En förklaring på varför klockan heter just detta har aldrig offentliggjorts, dock verkar det som att
Moranbong används som namn på ett flertal saker i landet, däribland en musikalgrupp bestående av endast kvinnor.

Om det är någon som sitter på information gällande detta klockmärke så får ni gärna fylla på eller rätta eventuella felaktigheter :)


hievm76o3fh51.jpg

Jag har ett par av dessa klockor faktiskt, egentligen vill man ha de äldre mekaniska men är ganska svåra och dyra att få tag på idag i bra skick.
 

Jpg

Cartier
2-Faktor
Tanken med denna tråd är att skriva, berätta eller återge olika slags kuriosa och fakta kring klockor i allmänhet. Det kan både vara roligt, udda, spännande eller intressant fakta, både högt och lågt!



Här kommer första exemplet: Visste ni att man kan köpa en Rolex med en Coca-Cola eller Dominos pizza logotyp.



Jag är ny här på Klocksnack och anser mig själv vara en lekman när det kommer till sakkunskap kring klockor och dess historia. En stor anledning dock till varför jag blev medlem här på Klocksnack var just för att jag upplever detta forum som en enorm kunskapskälla där man både som amatör och fackman kan söka sig för att utforska och inhämta kunskap kring sitt klockintresse lite närmre.

Något jag personligen alltid uppskattar oavsett om man pratar med vänner, bekanta eller rent av främmande människor är att få höra någon berätta fakta om något som inte är typiskt allmänt känt. Detta väcker alltid mitt intresse och det är även en effektiv inlärningsmetod.

Vad vi väljer att använda denna nyfunna kunskap till är upp till var och en. Dock tycker jag det alltid är spännande att lära sig något nytt, samtidigt som det är roligt att återberätta udda fakta i t.ex. de sammanhang där man vill starta ett samtalsämne med någon eller behöver en så kallad ”icebreaker”.

Jag är övertygad om att det finns ett flertal medlemmar på detta forum som sitter på fantastiskt mycket fakta som är oerhört intressant att få ta del av, både som amatör och fackman.


OBS! Ber om ursäkt om denna tråd redan finns! Dock kollade jag igenom forumtrådar 20-sidor bak och testade även sökfunktionen utan resultat.
Precis hittat hit! Känns som klocksnacks egna history channel, eller kanske en ding-ding värld! Älskar det!
 

Trojan

Breitling
Bilder att dela med dig av? Skulle inte ha nåt emot en sådan själv!

Hej, här är min favorit, detta är standardvarianten även om just denna kommer med kalender, denna är den mest exklusiva för vanliga människor, sen finns det en variant som ser ut som ovan fast utan kalender. Dessa har jag även några av. Dessa är de klockor som säljs till vanliga och man med tur kan springa på i landet. Sen finns det finare klockor till militärer och högt uppsatta politiker etc. Kommer att få någon av dessa under kvartalet.
 

Bilagor

  • 20220102_231116.jpg
    20220102_231116.jpg
    874.3 KB · Visningar: 7
  • 20220102_231205.jpg
    20220102_231205.jpg
    410.2 KB · Visningar: 7
  • Like
Reactions: Jpg
Topp