• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om larm i hemmet

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Vad har ni för larm hemma? Sitter nu och funderar på att skaffa larm och ser att utbudet är ganska stort. Verisure verkar kränga balla prylar med det kostar därefter. Min personliga övertygelse är att en dekal hade räckt för att hålla tjuvarna borta men att köpa en sådan lös är inte det enklaste.
 

Josa

Omega
2-Faktor
Kör verisure.
Kostar 249/mån för förhandlat stort paket, med mycket lull-lull.
Mer placebo och falskt hopp än något annat.
Som du säger så gör nog dekalen jobbet mer än vad som finns på insidan.

Säg till om du ska hoppa på ändå, om du får referens så får båda fria månader, brukar de ha som erbjudande.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Kör verisure.
Kostar 249/mån för förhandlat stort paket, med mycket lull-lull.
Mer placebo och falskt hopp än något annat.
Som du säger så gör nog dekalen jobbet mer än vad som finns på insidan.

Säg till om du ska hoppa på ändå, om du får referens så får båda fria månader, brukar de ha som erbjudande.

Är det Verisure som gäller eller finns det alternativ? Sitter och funderar på att beställa ett larm från Kina istället.
 

Josa

Omega
2-Faktor
Lathet var det som gällde i mitt fall.
Globalt, stort och etablerat. Bra tjänster med bra omdömen. Lull-lull som funkar.
Orkade inte riktigt sätta mig in i göra det själv världen med saker som kanske funkar.
Finns några vettiga trådar på byggahus forumet om du vill läsa mer om gör det själv larm.
 

PIC

Cartier
2-Faktor
Jag har också funderingar. Men jag lutar mer åt Agility3 som är ett friköpt larm, med möjlighet att koppla till olika former av väktarutryckningar. Högre initialkostnad men man slipper betala månadsavgifter. Jag har både släkt och vänner i närheten som kan komma och titta till huset och ev täta ett fönster, vilket är den service man kan räkna med från vaktbolagen.
 

mega

Rolex
Jag bor i en stor kommun, när jag kollade sist (fem år sedan) hade larmfirman (stora men minns inte namnet) bara en enda bil i kommunen. Dom garanterade 30 minuters utryckningstid.
Istället för det så köpte jag ett eget larm som ringer upp både mig och ett par grannar.

Med det sagt så skall man utan tvekan satsa på trådat larm även om det förstås är mycket dyrare att installera. Dom som kör trådlöst till deckarna är väldigt enkla att störa ut. Även telefonuppkopplingar via GSM är väldigt enkla att störa ut. Man kan alltså få inbrott utan att larmet varken löser ut eller larmar. Har hänt en av mina grannar.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Jag bor i en stor kommun, när jag kollade sist (fem år sedan) hade larmfirman (stora men minns inte namnet) bara en enda bil i kommunen. Dom garanterade 30 minuters utryckningstid.
Istället för det så köpte jag ett eget larm som ringer upp både mig och ett par grannar.

Med det sagt så skall man utan tvekan satsa på trådat larm även om det förstås är mycket dyrare att installera. Dom som kör trådlöst till deckarna är väldigt enkla att störa ut. Även telefonuppkopplingar via GSM är väldigt enkla att störa ut. Man kan alltså få inbrott utan att larmet varken löser ut eller larmar. Har hänt en av mina grannar.

Vilket larm köpte du? Är inne speciellt intresserad av deras utryckning.
 

Alligatorn

Cartier
Tror vi kör sector hemma.
Ett par brandvarnare, ett par sensorer, magneter (?) på dörrarna och en jävla massa dekaler.

Har väl funkat bra men å andra sidan aldrig hänt nåt så svårt att säga..
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Köper du verisure kolla upp hur många bilar det rullar i ditt närområde. Hos oss är Securitas framme på under 10min. De har mer än 3 bilar snurrandes i kommunen. Vårt kostade 10000 att installera och kostar 388kr/mån

2 kameror, 3 rökdäckare, 2 larm manöverpaneler (kan larma hela nedanvåningen när vi alla schlaffar) 2 dörr magneter. 2st nyckeltaggar.

Uppkopplat på app där du får meddelande om vad som pågår ( larmar av larmar på osv) du kan ge städfirman egen unik larmkod där du får info om när de kommer och går på push :cigar:

2 gånger har vi dragit igång brandlarmet då Börjar larmsignallådan prata på svenska " Det brinner i köket" i ren Jamesbond anda när han sprängt nån fabrik :woot:

Skitbra grejer!
 

Chuck

Patek
2-Faktor

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS

Chuck

Patek
2-Faktor
En extra säkerhet är detta såklart.
image.png

:)


Allt det här med larm och skyltar funkar nog mot vardagsbanditen och ger familjen extra trygghet. Men tror ändå att är det något skurken vill åt så tar de det.

Nu när vi ändå sitter på forum så ska man vara försiktig med outa sig om man slänger fram fina samlingar. Man vet aldrig vad de kan hitta på.
 

Ponlarsson

Panerai
Morsan har Sector alarm. Smidigt som fan med nyckelbrickan.

Farsan däremot har ett "'fristående". Det är ett jävla projekt där det funkar sådär med att larma av och på med mobilen. Har dragit igång det några gånger...

Ännu sämre kändes farsans när vi var på semester för några veckor sen och larmet går av klockan fem på natten svensk tid. Roligt att ringa upp grannarna då.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Kör med Verisure.

Har installerat nio brytare, tre kameradeckare, två brandlarm. Om det funkar får vi se ....

De har numer även en högtalare där någon ifrån centralen pratar igenom om larmet går och en kan prata med dem.
 

Isodor

Audemars
Alltså, väktare är skit. De åker ut och tittar och ringer ev. polisen om något skulle inträffat. De får som sagt inte ingripa, bara se på. Jag har haft väktartjänst till företaget förut men har sagt upp det och ersätt med video/kamera övervakning istället, då jag alltid blev lika besviken.

Jag hade haft skaffat ett larm som är kopplat till din, din fru/man & snorungarnas telefon, kombinerat med IP-kamera övervakning.

Du får ett larm, du tittar på kameraövervakningen, ser du fuffens ringer du polisen själv.

Det du betalar för är installation för larmet, ip kameran kan man sätta upp själv om man är händig.

På så sätt har du finansierat ett system där du slipper månadskostnader och kan med trygghet själv ha överblick.

Kan ge min adress och du vill skicka en Famous på posten.:cigar:
 

Jörgen A

Omega
2-Faktor
Har Sector sedan 4 år tillbaka. Larmet som sådant är väl inget under av högteknologi. Det som jag värderar högst i lösningen är rökdeckarna som faktiskt fungerar riktigt bra (har triggat det själv ett par gånger, haha). Larmcentralen är fånigt snabb att höra av sig om något händer. Inom 30 sekunder har de ringt de gånger larmet triggats. Som inbrottsskydd är det som så många larm tveksamt. Där hoppas jag mer på skyltar och dekaler och att tjuven förhoppningsvis väljer en annan kåk.
 

MariaE

Panerai
Grannens hund blev misshandlad av inbrottstjuvarna (oklart vilken ras men ca 40 kg snäll hund) och blev inte sig själv igen. Så det är bara att hoppas att skylten skrämmer tillräckligt bra. Vi har både hund(ar) och larm. Sector Alarm hade bilar i närheten vilket kändes bra för oss. Stort plus att appen visar när tonåringen kommer och går när vi andra är bortresta. :D
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Verisure..
Trådlöst med mycket altrnativ att välja til som t ex elektroniskt lås, smartplug för att tända släcka lampor, fuktsensor o s v.
Kontrolleras via app.
 

MrPlow

Rolex
Jag har också funderingar. Men jag lutar mer åt Agility3 som är ett friköpt larm, med möjlighet att koppla till olika former av väktarutryckningar. Högre initialkostnad men man slipper betala månadsavgifter. Jag har både släkt och vänner i närheten som kan komma och titta till huset och ev täta ett fönster, vilket är den service man kan räkna med från vaktbolagen.
Vi har agility 3 med just det upplägget.

Har en väldigt bra app. Tillbehör likt de andra reklamtunga märkena. Larmdeckarkameror är skit, bättre att ha vanliga övervakningskameror om man vill se något.

Skönt med väktare när man är borta även om man har grannar. Rabatt på försäkringen får man också.

Men de är ju trådlösa och därmed känsliga för störning.
 
  • Like
Reactions: PIC

MrPlow

Rolex
Verisure..
Trådlöst med mycket altrnativ att välja til som t ex elektroniskt lås, smartplug för att tända släcka lampor, fuktsensor o s v.
Kontrolleras via app.
Det finns ju oberoende lösningar för det. Telldus, z-wave etc.

Tråkigt att vara låst till verisure när de dubblar priset.
 
Topp