• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om militära klockor.....

Min farfar var också han i Cypern, Gaza, Egypten och lite överallt under 50-60 talet. Så vitt jag vet så hade han inget särskilld klocka under sin tjänstgöring. Han tog ett hundratals bilder under den tiden. Scannat en del av dem. Såklart har man sneglat mot handlederna. De som har klockor på sig har alla haft olika. Aldrig lyckats identifiera några av dom tyvärr. Bjuder på Fredagsbild. Skål :)
törst i öknen.jpg
Riktigt roligt foto! Var han i Kongo med? Har för mig att pappa var i Egypten med en sväng.

Hejsan allesammans!
Nyreggad på forumet, men har varit intresserad av militärklockor (främst mekaniska) länge. Idag hade jag nedanstående runt handleden. En Hamilton G.S (General Service) från 60-talet. Det kan diskuteras om den skall klassas som militärklocka då den var den civila varianten av de Hamiltons som RAF köpte in ’67. Med civilt så menar jag att den gavs till ej-uniformerad personal så som diplomater osv, och inte att vem som helst kunde gå till affären och köpa en ;)

Kbk7d6y.jpg

Hejsan allesammans!
Nyreggad på forumet, men har varit intresserad av militärklockor (främst mekaniska) länge. Idag hade jag nedanstående runt handleden. En Hamilton G.S (General Service) från 60-talet. Det kan diskuteras om den skall klassas som militärklocka då den var den civila varianten av de Hamiltons som RAF köpte in ’67. Med civilt så menar jag att den gavs till ej-uniformerad personal så som diplomater osv, och inte att vem som helst kunde gå till affären och köpa en ;)

Kbk7d6y.jpg
Välkommen, trevligt att du hittat hit. Fin klocka men jag ska låta andra avgöra om den passar i denna tråd.

Jag har försökt efterforska vad NATO piloterna hade på armen under första hälften av 90-talet. Går rätt trögt för mig så jag frågar här. Det enda jag kommit fram till är:
Royal Air Force: Seiko Gen 2 7T27-7A20. Den var väl issued från ca 1990-2000?
US Air Force: Mycket oklart. :) Verkar ha varit lite vilda västern där alla använde det man gillade
Franska flygvapnet: Hittar inget här annat än att man tidigare hade Dodane men tänker att även frasoserna måste gått över till quartzalternativ.

Jag har försökt efterforska vad NATO piloterna hade på armen under första hälften av 90-talet. Går rätt trögt för mig så jag frågar här. Det enda jag kommit fram till är:
Royal Air Force: Seiko Gen 2 7T27-7A20. Den var väl issued från ca 1990-2000?
US Air Force: Mycket oklart. :) Verkar ha varit lite vilda västern där alla använde det man gillade
Franska flygvapnet: Hittar inget här annat än att man tidigare hade Dodane men tänker att även frasoserna måste gått över till quartzalternativ.

Ping @Seikosthlm

Mitt inlägg med bilder från min fars tid inom FN togs bort av admin men här kommer det igen utan sista fotot. Återkommer när jag gått igenom det jag har i källaren!

Bild 1: Konvoj och min far som gräver skyttevärn.
20190711_221327-01-01.jpeg

Bild 2: Gruppbild med min far till vänster på flaket.
20190715_124144-01.jpeg

Bild 3: Brev från min far till farmor och farfar.
20190715_122650-01.jpeg

Om det är någon som vet vad de bar för klocka i Kongo 1960-61 får ni gärna höra av er. Givet att de inte hade sina egna då.

Tillbaka
Topp