Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Franska flygvapnet använde Y652 Pulsar under perioden.Jag har försökt efterforska vad NATO piloterna hade på armen under första hälften av 90-talet. Går rätt trögt för mig så jag frågar här. Det enda jag kommit fram till är:
Royal Air Force: Seiko Gen 2 7T27-7A20. Den var väl issued från ca 1990-2000?
US Air Force: Mycket oklart. Verkar ha varit lite vilda västern där alla använde det man gillade
Franska flygvapnet: Hittar inget här annat än att man tidigare hade Dodane men tänker att även frasoserna måste gått över till quartzalternativ.
Jag har försökt efterforska vad NATO piloterna hade på armen under första hälften av 90-talet. Går rätt trögt för mig så jag frågar här. Det enda jag kommit fram till är:
Royal Air Force: Seiko Gen 2 7T27-7A20. Den var väl issued från ca 1990-2000?
US Air Force: Mycket oklart. Verkar ha varit lite vilda västern där alla använde det man gillade
Franska flygvapnet: Hittar inget här annat än att man tidigare hade Dodane men tänker att även frasoserna måste gått över till quartzalternativ.
Tack för att du delar med dig.Mitt inlägg med bilder från min fars tid inom FN togs bort av admin men här kommer det igen utan sista fotot. Återkommer när jag gått igenom det jag har i källaren!
Bild 1: Konvoj och min far som gräver skyttevärn.
Bild 2: Gruppbild med min far till vänster på flaket.
Bild 3: Brev från min far till farmor och farfar.
Om det är någon som vet vad de bar för klocka i Kongo 1960-61 får ni gärna höra av er. Givet att de inte hade sina egna då.
Bara roligt! Jag har som sagt massvis i källaren som jag måste/vill gå igenom. Vissa är tydligen för grova för KS så får väl censurera lite.Tack för att du delar med dig.
Det bandet var ju svincoolt ju!!!
Ja var en höjdare!Det bandet var ju svincoolt ju!!!
Bara roligt! Jag har som sagt massvis i källaren som jag måste/vill gå igenom. Vissa är tydligen för grova för KS så får väl censurera lite.
Jag har faktiskt haft tankar på att sätta ihop en egen bok med enbart bilder men får aldrig tiden till att gå igenom allt. Det finns dock mycket bättre foton än de jag postade här.
Fantastiska bilder! Skulle göra sig väl i en bok! Jag har alltid funderat på vad för klocka det är Major Bonde bär här i Kongo; vill ju att det ska vara en Tg195 men gissningsvis något civilt ur?
Det var för övrigt någon,som skrev Tg195 några sidor bak.
Fantastiska bilder! Skulle göra sig väl i en bok! Jag har alltid funderat på vad för klocka det är Major Bonde bär här i Kongo; vill ju att det ska vara en Tg195 men gissningsvis något civilt ur?
Ping @SpaceAceJa, verkligen grymt, berätta mer, vad är det gjort av mm?
Det bandet var ju svincoolt ju!!!
Ja, verkligen grymt, berätta mer, vad är det gjort av mm?
Tack för det! Baksidan är av nytt svart läder och framsidan, tyg och stämplar, kommer från armens fältmössa m/59 (sommar ed.)
Snygg Record och snygg NATO dial
MagiskVäggur från Bös
Otroligt fin.Hejsan allesammans!
Nyreggad på forumet, men har varit intresserad av militärklockor (främst mekaniska) länge. Idag hade jag nedanstående runt handleden. En Hamilton G.S (General Service) från 60-talet. Det kan diskuteras om den skall klassas som militärklocka då den var den civila varianten av de Hamiltons som RAF köpte in ’67. Med civilt så menar jag att den gavs till ej-uniformerad personal så som diplomater osv, och inte att vem som helst kunde gå till affären och köpa en
Riktigt snygg, är dom ovanliga? väldigt häftig historia om dina klockorHelvetia, WWII och lappknivar
Hej
Klockan på bilden är min första klocka. Så även min pappas, han fick den 1941, mitt under brinnande världskrig. Pappa har berättat att han fick välja mellan ett antal klockor och valde den här för att han tyckte namnet var så coolt: "Helvetia" (latin f. Schweiz om ngn undrade).
-Åh käre far, jag hade gett ett finger för att få se vad du hade att välja emellan.
1969 när jag själv var 12 år fick jag den i min tur. Så den har överlevt två tolvåringars vilda upptåg.
Vad har då lappkniven på bilden med saken att göra?
Jo, 1944 bombade engelsmännen slagskeppet Tirpitz utanför Narvik. Min farfar var och jagade nordväst om Porjus och blev ögonvittne till när en Lancaster på väg hem från bombningarna, svårt sönderskjuten nödlandade på en myr. När besättningen hade evakuerats återvände Farfar till planet och tog ut flyplansrutor i plexiglas.
Då Farfar slöjdade lappknivar (trots att han inte var same) lade han in inlägg av plexi i knivarna. Det kan idag kännas som ett lite bisarrt material att blanda med naturmaterial som renhorn och renläder. Men plexiglas är ju slöjdbart och man får betänka att 1944 var plexiglas inget som var tillgängligt för gemene man. Kanhända var Farfars kompisar litet avundsjuka när de såg de rara glasinläggen.
En närmare bild på Helvetia anno 1941
Mer att läsa om Lancastern: http://ktsorens.tihlde.org/flyvrak/porjus.html
Om någon tycker det är lite OT så ursäktar jag mig på förhand
mvh
Tack. Jag vet inte hur ovanliga, men jag känner bara till en annan och den är i vitmetall. Denna är i helstål.Riktigt snygg, är dom ovanliga? väldigt häftig historia om dina klockor