• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om militära klockor.....

Jag tror att det här blev ett fynd för en lycklig köpare.
Oavsett vridring

Majetek luftas
20230506_185115.jpg

Ett auktionstips som jag tror passar i tråden. Klockan är ju inte militär men visst är det samma länk som ska sitta på Seiko "Viggen" 7123-823B? Vill minnas att någon pratat om att hitta en länk till sin här men kommer ej ihåg vem. (Rätta mig gärna om jag är ute och cyklar)

s-l1600.jpg
s-l1600.jpg

Ett auktionstips som jag tror passar i tråden. Klockan är ju inte militär men visst är det samma länk som ska sitta på Seiko "Viggen" 7123-823B? Vill minnas att någon pratat om att hitta en länk till sin här men kommer ej ihåg vem. (Rätta mig gärna om jag är ute och cyklar)

s-l1600.jpg
s-l1600.jpg
Tack för tipset. Jag gör ett försök :) Gillar både klocka o länk.

Då finns chansen igen på Auctionet
Inte min, ville bara upplysa
Från batch 1 med nummer 51 , ett tidigt ex.

Jag insåg något märkligt för några år sedan rörande B472 länken. De finns utgivna i två olika grovlekar. En grövre som jag enbart sett på issued 823B dvs Seiko Viggen. Sen är det en mera "slimline" version som sitter på några issued Seiko Viggen men framförallt på 823A/F/H versionerna dvs de rent civila. Jag har själv både sett och klämt på de olika så - bekräftat!

En teori skull ju kunna vara att man bytt ändlänkar (med märkning) till de grövre på vissa??? Kan ju ha varit ett hållbarhetskrav från FMV? Faktum kvarstår att de tunnare/smidigare också finns på vissa issued. Allt under rubriken "kuriosa"!

Var ju skit @Seikosthlm att du bommade den klockan. Fräck färgsättning och med en märkt länk!!!

Kollat igenom BBC:s SAS Rogue Heroes, riktigt bra produktion! Men... ..klock-gamet lämnar en del i övrigt att önska sas... mer än hälften av klockorna är typ bara fel...

Huvudpersonen har nåt modernare konstigt med kronskydd?
bund1.png

bund2.png

En annan huvudperson har typ en www-nyutgåva?? (asså serien uspelar sig 1941...dvs före www) på postwar-Nato?
bund4.png

Några har iofs enklare ljustavlade som de hade privat innan de kom med i SAS? tvek om allt är före 1941 iofs...

1684334329463.png

1684334130409.png

1684334615222.png

enklaste hade ju varit att bara ge alla en ATP... typ såhär:

IMG_1935.jpeg
IMG_2001.jpeg

Men en andra säsong är under inspelning!

Senast ändrad:
Kollat igenom BBC:s SAS Rogue Heroes, riktigt bra produktion! Men... ..klock-gamet lämnar en del i övrigt att önska sas... mer än hälften av klockorna är typ bara fel...

Huvudpersonen har nåt modernare konstigt med kronskydd?
bund1.png

bund2.png

En annan huvudperson har typ en www-nyutgåva?? (asså serien uspelar sig 1941...dvs före www) på postwar-Nato?
bund4.png

Några har iofs enklare ljustavlade som de hade privat innan de kom med i SAS? tvek om allt är före 1941 iofs...

1684334329463.png

1684334130409.png

1684334615222.png

enklaste hade ju varit att bara ge alla en ATP... typ såhär:

IMG_1935.jpeg
IMG_2001.jpeg

Men en andra säsong är under inspelning!
Kan säga mycket om serien, kul pang-pang action mm, men historisk korrekthet tror jag inte man lade så supermycket krut på.

Tråkigt att inte det finns de tre kronorna på den. Verkar vara ett sent exemplar eller någon bytt baksida på klockan!
Åh fasen, kan de va så att baklocket nån gång blivit dåligt och piloten fått be urmakare byta locket sen stämplat i efterhand? Eller va de senare exemplaren utan tre kronor?

Åh fasen, kan de va så att baklocket nån gång blivit dåligt och piloten fått be urmakare byta locket sen stämplat i efterhand? Eller va de senare exemplaren utan tre kronor?
Klockorna fick med största säkerhets kvitteras ut vid ett förråd och skulle återlämnas när de slutade sin tjänst. Om klockan lämnats in där den var kvitterad så kan utbytet av baksidan skett vid någon militär verkstad! //🧐

Jag har kikat lite senaste året men aldrig sett nån citizen 8952 eller 8950 med tre kronor.
Jag har ägt denna i ca ett år snart, köpte den av en vän på ks .

Jag har kikat lite senaste året men aldrig sett nån citizen 8952 eller 8950 med tre kronor.
Jag har ägt denna i ca ett år snart, köpte den av en vän på ks .
Den är säkert helt ok att den är införskaffad till försvarsmakten och ej stämplad / graverad med 3 kronor. Tyvärr så cirkulerat det många ” freky” klockor som det trissas upp priset på . //🧐

Den är säkert helt ok att den är införskaffad till försvarsmakten och ej stämplad / graverad med 3 kronor. Tyvärr så cirkulerat det många ” freky” klockor som det trissas upp priset på . //🧐
Gav 3,5 k vill jag minnas 👍
Den ger intrycket av ett hårt liv
PXL_20230531_174410542.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp