• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om militära klockor.....

Jag har aldrig sett någon freaky Citizen Viggen.
Har sett 8952 med m nummer
Har sett 8850 med m nummer

Här e min 8952 med m nummer
Och bredvid den, en omärkt ”utifallattdetskullebehövasnånreservdeliframtidenklocka” 😄
B4A5A143-E5CA-4386-AB44-29F9882B26D8.jpeg

F44BD2F0-1311-402D-9335-0065F3417CF8.jpeg

1908B174-93C3-477D-B9EE-B7DEA918C49F.jpeg

Och bredvid den, en omärkt ”utifallattdetskullebehövasnånreservdeliframtidenklocka” 😄

Jag har aldrig sett någon freaky Citizen Viggen.

Såg att det skiljer 4 nummer i serien mellan era Seiko klockor 630 respektive 634! //🧐

Senast ändrad:
Är på jakt efter en bezel till en Lemania Viggen. Inser att det är nästintill omöjligt att få tag i en sån men som andraalternativ tänker jag mig en bezel som passar till Tissots motsvarighet, ref. 817. Klockan gjordes även till Sinn, Chronograph Suisse och några till. Någon som sitter på tips var jag kan få tag i en sån bezel?

Men som tredjealternativ har vi nya Sinn, närmare bestämt Sinn 103 St. Vad tror ni, kan en sådan bezel passa? Sinn 103 ser onekligen ut att ha samma boett om än med andra hål för tryckknappar pga annat verk.

Syftnings"fel" - du diskuterar Lemania "viggen" märktes med M- kontra Kronmärkt. Jag intresserade mig för när FMV's föregångare KATF och KAIF (Kungliga Arme Tyg Förvaltningen resp. Kungliga Intendentur Förvaltningen) valde att registrera armbandsur med "M"-märkning ist.för att bara stämpla med tre kronor. Not: Intendentur och Tyg motsvarar löst förbrukningsmaterial kontra inventarier i det civila.

Syftnings"fel" - du diskuterar Lemania "viggen" märktes med M- kontra Kronmärkt. Jag intresserade mig för när FMV's föregångare KATF och KAIF (Kungliga Arme Tyg Förvaltningen resp. Kungliga Intendentur Förvaltningen) valde att registrera armbandsur med "M"-märkning ist.för att bara stämpla med tre kronor. Not: Intendentur och Tyg motsvarar löst förbrukningsmaterial kontra inventarier i det civila.
Intressant, när skedde övergången till bara M nummer på,dessa prylar dvs klockor eller ” tidgivare” ?

Dessa Citizen var endast stämplade med M Nummer samma med de båda seiko. Har de tre kronor är det gjort i efterhand och inte av FMV.
FMV gick över till enbart M nummer någon gång början 90 tal.
En försiktig korrigering; Jag har heller aldrig sett någon, varken Citizen-Viggen eller Seiko-Viggen, med ”Tre Kronor” märkning utan enbart M-nummer. Eftersom båda dessa utgavs ca 1980 så är min gissning att övergången istället var före detta, dvs slutet av -70 talet.?

En försiktig korrigering; Jag har heller aldrig sett någon, varken Citizen-Viggen eller Seiko-Viggen, med ”Tre Kronor” märkning utan enbart M-nummer. Eftersom båda dessa utgavs ca 1980 så är min gissning att övergången istället var före detta, dvs slutet av -70 talet.?
Fanns materiel som fortfarande kronmärktes på 80 talet. Menade att de gick över till M märkning på allt inte bara klockor skulle varit lite tydligare. Början 90 byttes det affärssystem och då även märkningen av meterielnummer samt serienummer började registreras internt. Tex Sjöö Sandström om vi nu pratar klockor är inte bara m märkta utan även individmärkta med serienummer.
Har jobbat med inköp av försvarsmateriel för FMV kontrakt därav min kunskap så du inte tror att jag killgissar

Fanns materiel som fortfarande kronmärktes på 80 talet. Menade att de gick över till M märkning på allt inte bara klockor skulle varit lite tydligare. Början 90 byttes det affärssystem och då även märkningen av meterielnummer samt serienummer började registreras internt. Tex Sjöö Sandström om vi nu pratar klockor är inte bara m märkta utan även individmärkta med serienummer.
Har jobbat med inköp av försvarsmateriel för FMV kontrakt därav min kunskap så du inte tror att jag killgissar
Jag uttryckte både ”försiktig” och ”gissning” i mitt svar så böjer mig direkt för din kunskap i detta. Du är betydligt bättre insatt! Trevlig helg!

Någon här som har sett ett sådant här "armbandsfodral" tidigare? Eller är så pass gammal att man gjort lumpen och kanske använt ett? Jag har ganska länge haft ett sug efter en fickurs-kronograf (den snart när enda luckan i mitt klocksamlande) och när den här dök upp kände jag att det var dags - och det var fodralet som tippade mig över kanten...

Någon här som har sett ett sådant här "armbandsfodral" tidigare? Eller är så pass gammal att man gjort lumpen och kanske använt ett? Jag har ganska länge haft ett sug efter en fickurs-kronograf (den snart när enda luckan i mitt klocksamlande) och när den här dök upp kände jag att det var dags - och det var fodralet som tippade mig över kanten...
ja, inte helt ovanligt tror jag, de flesta jag har sett har varit helt i läder. Finns moderna reproduktioner också men ditt ser ju definitivt ut att ha varit i tjänst sas!

...du skulle ju ha ett sånt här:

woods_large.png

Screen_Shot_2016-10-25_at_5.57.57_PM_large.png

ja, inte helt ovanligt tror jag, de flesta jag har sett har varit helt i läder. Finns moderna reproduktioner också men ditt ser ju definitivt ut att ha varit i tjänst sas!

...du skulle ju ha ett sånt här:

Tack för utförligt svar - och jag är ledsen om min fråga var vagt formulerad. Jag menade "just precis ett sådant här fodral från den svenska militären". Att det finns och funnits varianter för att ha fickur på armen är jag medveten om.

95A35F77-4FBA-404F-8CB7-E92D50B37088.jpeg

Denna kronmärkta filur har legat oanvänd länge på grund av fjäderbrott. Men nu är det dags för underhåll. Var servar man denna bäst och till ett vettigt pris? Det är väl ett relativt okomplicerat ETA-verk.
Servade min med samma skada hos K G Urmakeri på Folkungagatan, Sthlm. Kostade knappt 2K. Finns flera andra såklart, bara här i Sthhlm, som kan göra samma service.

Tillbaka
Topp