• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om militära klockor.....

Snubblade på den här i en annan tråd och reagerade på bandet. Påminner om ett band jag sett här i tråden som sades vara gjort av någon tidigare okänd typ av pistolhölster eller hur det nu var. Kan man tänka sig att det här är något försök att smeta militär proveniens på ett civilt exemplar? För visst borde den vara märkt på tavla och / eller boett om det var ett militärur?
9F3D62F2-921D-4B04-A532-FD0BEB1F6ABD.jpeg
...ja, och man undrar ju lite hur redigeringen gått till bakom en bild som denna... inger inte direkt förtroende sas... :D

IMG_0030_1.jpg
 
Tänker att det här är rätt tråd för detta.

Den här ligger för auktion:


Citat: "Bezel (ytterring) senare utbytt."

Det finns åtminstone en till med en likadan. Hur, när och varför får vi med högsta sannolikhet aldrig veta. Om inte ni vet något som jag inte vet...


Enligt sägnen hade de problem med att vridringen lossnade och att det var en risk. Beställde de en annan variant för att prova? Båda klockorna ser ut att vara "andra batchen". Intressant är det oavsett.
 
Tänker att det här är rätt tråd för detta.

Den här ligger för auktion:


Citat: "Bezel (ytterring) senare utbytt."

Det finns åtminstone en till med en likadan. Hur, när och varför får vi med högsta sannolikhet aldrig veta. Om inte ni vet något som jag inte vet...


Enligt sägnen hade de problem med att vridringen lossnade och att det var en risk. Beställde de en annan variant för att prova? Båda klockorna ser ut att vara "andra batchen". Intressant är det oavsett.
Ser iaf klart nyare ut än boetten. Utan att ha någon kunskap hade jag gissat på att de är ersatta efter aktiv tjänst.
 
Ser iaf klart nyare ut än boetten. Utan att ha någon kunskap hade jag gissat på att de är ersatta efter aktiv tjänst.

Kan så vara (nyare och ersatta). Dock - om de är ersatta efter aktiv tjänst och långt senare (ersatta av de respektive ägarna av uren) vore det relativt osannolikt att flera, oberoende av varandra, skulle ha fått tag på en vridring av samma sort och utförande. En vridring som åtminstone jag bara sett en till möjligtvis två gånger tidigare på en kronmärkt Viggen (har forskat en del om dem tidigare genom åren). Eller överhuvud taget (dvs på annan klocka av annan modell).

Av alla andra varianter av klockor med Piquerez "817"-boett jag sett har ingen den här typen av vridring. Men jag har med säkerhet inte sett allt. Jag har sett många dock.

Om det här var en reservdel och de ersattes under tjänst - eller efter tjänst men av försvaret oavsett - är det spännande. Vore bra om en tredje kunde hittas. Jag skrev i mitt inlägg ovan att "åtminstone en till". I det räknar jag in de båda i länkarna samt ett par som jag har bilder på sedan länge (och som jag då snabbt antog hade "ful-ring"). Problemet är att jag/vi inte vet vilket individnummer den i andra länken ovan har. Vi vet att den på auktion har "237" och att den jag har bild på har "274". Om det finns tre eller fyra kan det vara något stort på gång. Om den i andra länken och "274" är samma = 2. Fortfarande intressant men kanske inte något stort på gång... Trevligt om fler kunde identifieras med individnummer...

Vore kul om det var här och nu som en till variant av Viggen identifierades. Ombyggd - javisst, men med bra sannolikhet redan när det begav sig. Jag vill att den internationellt ska bli känd som "The Räv-Viggen" ;-)

För övrigt:
Vad är poängen med en nedräkningsskala på vridringen och har det någon speciell relevans för ett flygarur? Nedräkning från 12 till 1? Timmar? Minuter? Sekunder?

Bilder för eftervärlden:

Den på auktion "237":

52848411923_b56c9d5e49_b.jpg

52847383552_eb617c3a9f_b.jpg


Den i länken ovan (utan att vi vet individnumret):

52848411918_edcbeceea3_c.jpg


Sparat av mig långt tidigare och jag vet inte från var "274":

52848140604_43f4d0bb10_c.jpg

52848351540_c48209e710_c.jpg


En annan bild jag sparat (2007):

52847375402_467317c363_b.jpg


Om den sista är någon av de andra... vet jag inte. Så potentiellt har vi fyra klockor men - och OBS bara två med kända individnummer - så att vi med säkerhet kan säga att de är "lika" och bidrar till någon form av teori.

Bidra gärna med bilder och individnummer på ytterligare av varianten om ni har.
 
Senast ändrad:
Kan det vara så att 12h "countdown bezel" på den här klockan kan vara en modd för Herculespiloter eller piloter som gick till SAS och Linjeflyg? Långsamma flygningar behöver inte räkna minuter så noggrannt.
 
Senast ändrad:
När jag tänker efter så tror jag att var helikopterpiloterna som skulle kunna ha haft den här typen av vridring. Sätt upp flygtiden innan du måste återvända för att tanka.
 
Tänkte det var dags för ett familjeporträtt.
Möt Gallet Navigator familjen.
Överst (non issued): Luminox, Swiss Army, Marathon köpt på PX med issued märkning från 91 med unik vridring, Adanac och Marathon som tillverkats av Gallet utan Marathons vetskap och medgivande (spännande historia som ledde till att Marathon öppnade egen fabrik i Schweiz) Swiss Raid Commando.
Rad 2 (issued): Adanac 1986, Adanac 1988, Marathon 1990 och Marathon 1991.
20230222_124705.jpg
Vilken grym samling!
 
Du har säkert rätt Fliegerchronograph då jag inte är en flygare.

Så behöver det nödvändigtvis inte vara. Jag utgår egentligen bara från egen erfarenhet och ser då inte någon större fördel eller rent praktiskt bruk av en sådan vridring i flygsammanhang i jämförelse med den vanliga som är minutgraderad. Bränsleberäkningar görs på annat sätt och eftersom bränsleförbrukningen i militära sammanhang oftast inte är konstant utan beror på vad man gör med sin luftfarkost så skulle i alla fall jag inte känna något behov av att använda en timgraderad vridring på detta sätt. Jag har för övrigt aldrig flugit med denna modell av Lemania, den var i bruk före min tid.

Oavsett orsaken till vridringen på den aktuella klockan tror jag heller inte att Försvarsmakten/Flygvapnet har valt att byta ut den med koppling till vilken verksamhet den skulle användas inom. Försvarsmakten strävar oftast efter att använda sig av en materielutformning som skall passa för allt. Jag vet från äldre kollegor att man hade problem med vridringar som lossnade på och att en del Lemaniakronografer därför användes med den bortplockad. Vet däremot inte om byte av vridring har skett inom Försvarsmakten eller om det på denna klocka är något som har satts dit av någon utomstående i ett senare skede. Jag ställer mig i alla fall tveksam till det tidigare. En flygrelaterad bild på det bara för att... :)

IMG_5967.jpeg
 
Senast ändrad:
Så behöver det nödvändigtvis inte vara. Jag utgår egentligen bara från egen erfarenhet och ser då inte någon större fördel eller rent praktiskt bruk av en sådan vridring i flygsammanhang i jämförelse med den vanliga som är minutgraderad. Bränsleberäkningar görs på annat sätt och eftersom bränsleförbrukningen i militära sammanhang oftast inte är konstant utan beror på vad man gör med sin luftfarkost så skulle i alla fall jag inte känna något behov av att använda en timgraderad vridring på detta sätt. Jag har för övrigt aldrig flugit med denna modell av Lemania, den var i bruk före min tid.

Oavsett orsaken till vridringen på den aktuella klockan tror jag heller inte att Försvarsmakten/Flygvapnet har valt att byta ut den med koppling till vilken verksamhet den skulle användas inom. Försvarsmakten strävar oftast efter att använda sig av en materielutformning som skall passa för allt. Jag vet från äldre kollegor att man hade problem med vridringar som lossnade på och att en del Lemaniakronografer därför användes med den bortplockad. Vet däremot inte om byte av vridring har skett inom Försvarsmakten eller om det på denna klocka är något som har satts dit av någon utomstående i ett senare skede. Jag ställer mig i alla fall tveksam till det tidigare. En flygrelaterad bild på det bara för att... :)

Jag har inte funderat på det särskilt tidigare. Är givetvis medveten om airain och dess historiska koppling till flyget och att typen (med flera tillverkare/varumärken) har en count down-skala och vridring av liknande typ. Liknande - inte likadan, dvs - det är inte en vridring från en sådan klocka i exemplen ovan. Dock, och som sagt, har jag inte reflekterat över funktionen tidigare. Förrän nu.

Rent tankemässigt är det inte svårt att förstå att en "vanlig" vridring, oavsett dyk, racing eller flyg, mäter tid som gått från en vald tidpunkt - och att den omvända skalan visar tid som återstår/kvarvarande tid till en förutbestämd tidpunkt. När airain specificerades för det franska flyget måste det ha haft en relevans (får man hoppas...). Men vad rent konkret?

Att det i det som du skriver fanns/finns en strävan att något ska passa till allt, måste man ändå ta in att airain var direkt inriktad till flyget. Och att en viggen nog får betraktas som en klocka med ett mycket specifikt syfte och målgrupp inom försvaret. Om, jag säger om, det visar sig att det här var/är en faktisk och legitim variant av viggen - må så vara i ett scenario av eftermontering, kan jag inte tänka annat än att de haft en mening med "den nya reservdelsringen". Du har ju fortfarande en innerskala på urtavlan med tid som gått + själva kronograftavlorna. Plus en skala för "tid kvar till tidpunkten T". Kopplingen till airain är för stark för att det ska vara en ren slump.

Det här är än så länge en helt hypotetisk diskussion men jag är van att göra sannolikhetsbedömningar - och att om det är som du skriver:
Vet däremot inte om byte av vridring har skett inom försvarsmakten eller om det på denna klocka är något som har satts dit av någon utomstående i ett senare skede. Jag ställer mig i alla fall tveksam till det tidigare
ska det ganska mycket till i sannolikhetsanalysen för att tänka sig ett scenario där, utbrett över tid och med start före viggen var värd något, någon (utomstående - edit) ska ha tillverkat en unik vridring i liten skala och försett klockor med dem.

Vi vet inget idag annat än att det med säkerhet finns två klockor med en sådan modifiering. Med stor sannolikhet också att vridringen inte är från en annan klocka. Det kan finnas någon eller några fler - men det är inte verifierat med individnummer.

Skulle det idag plötsligt dyka upp ett flertal viggen med en ny originalliknande vridring skulle jag direkt tänka att någon velat komplettera viggen-klockor, utan sin vridring - för att sälja dem som kompletta. Med största sannolikhet hade man då försökt göra en så originallik kopia som möjligt. Att som i scenariot - "satts dit av någon utomstående i ett senare skede " över en tidsperiod försöka trickla ut några stycken med ett helt eget utseende känns långsökt.

Jag är givetvis för kär i tanken om att en ny legitim variant, om än eftermonterad, möjligtvis kan vara upptäckt. Men det finns potential i det hela. "Time will tell" eller inte...

@hejo
 
Senast ändrad:
Blev dock just osäker på pilen på baksidan.
Är den verkligen för att markera att det är ett militärt ur?
 

Bilagor

  • 20230428_104133.jpg
    20230428_104133.jpg
    180.9 KB · Visningar: 15
Fortsättning på viggenforskningen.

Ett steg bakåt tas idag. Dock är det också ett steg framåt.

De klockor med count down-ring som ovan presenterats som utan individnummer kan jag nu ett fall med hundraprocentig säkerhet säga är samma som "274" och i det andra fallet med största sannolikhet också är "274".

100% - 274

52853211048_8887cfc794.jpg

52852754941_4740cf1316.jpg


Med största sannolikhet också 274 baserat på att läderbandet är likadant.

52848411918_edcbeceea3_c.jpg


Steget bakåt är att de kan avfärdas från att vara ytterligare klockor med denna typ av ring. Steget framåt är att de kan avfärdas. Sådant är framsteg i forskning.

Kvarstår att det finns två säkerställda med likadan vridring. The hunt continues.
 
Blev dock just osäker på pilen på baksidan.
Är den verkligen för att markera att det är ett militärt ur?
Alla exemplar inklusive de som såldes på den civila marknaden har pilen, så den är som sagt ingen indikation på någon militär bakgrund. Men jag vågar inte utesluta att den har det ändå. @eNielsen visst verkade det finnas tilldelade omärkta från något land i Asien? @Liffe, om du vill veta mer om klockan så har West End varit generösa med att plocka fram uppgifter ur arkivet, som verkar vara intakt ganska långt tillbaka. Testa att maila dem så tror jag du får reda på åtminstone tillverkningsår och vart den sålts.

Angående pilen så tycker jag att den är märklig. Inga andra märken som använde samma typ av boetter har en likadan märkning. Från början använde man boetter från Taubert till den här modellen, av samma typ som till exempel Mido, Patek, Movado, osv använde. När man bytte leverantör på 50-talet hängde pilen med. Jag undrar om pilens läge kan ha indikerat att man dragit åt den gängade bakboetten tillräckligt långt för att komprimera blypackningen lagom? Bak-och mellanboett kom ju i nummermärkta par så jag gissar att det inte vore omöjligt. Obs att jag bara spekulerar. Det vore kul att få se något definitivt om pilen.

Kul klocka iallafall, även om det nog är en lågoddsare att den inte hör hemma i den här tråden egentligen. Kul märke också. Rekommenderar den här utmärkta artikeln om West End för alla som missat den, även om den innehåller ett faktafel om att C.S.(I)- märkningen skulle stå för ”Civil Service India”.
 
Alla exemplar inklusive de som såldes på den civila marknaden har pilen, så den är som sagt ingen indikation på någon militär bakgrund. Men jag vågar inte utesluta att den har det ändå. @eNielsen visst verkade det finnas tilldelade omärkta från något land i Asien? @Liffe, om du vill veta mer om klockan så har West End varit generösa med att plocka fram uppgifter ur arkivet, som verkar vara intakt ganska långt tillbaka. Testa att maila dem så tror jag du får reda på åtminstone tillverkningsår och vart den sålts.

Angående pilen så tycker jag att den är märklig. Inga andra märken som använde samma typ av boetter har en likadan märkning. Från början använde man boetter från Taubert till den här modellen, av samma typ som till exempel Mido, Patek, Movado, osv använde. När man bytte leverantör på 50-talet hängde pilen med. Jag undrar om pilens läge kan ha indikerat att man dragit åt den gängade bakboetten tillräckligt långt för att komprimera blypackningen lagom? Bak-och mellanboett kom ju i nummermärkta par så jag gissar att det inte vore omöjligt. Obs att jag bara spekulerar. Det vore kul att få se något definitivt om pilen.

Kul klocka iallafall, även om det nog är en lågoddsare att den inte hör hemma i den här tråden egentligen. Kul märke också. Rekommenderar den här utmärkta artikeln om West End för alla som missat den, även om den innehåller ett faktafel om att C.S.(I)- märkningen skulle stå för ”Civil Service India”.
Tack för ditt mycket gedigna svar!
 
Alla exemplar inklusive de som såldes på den civila marknaden har pilen, så den är som sagt ingen indikation på någon militär bakgrund. Men jag vågar inte utesluta att den har det ändå. @eNielsen visst verkade det finnas tilldelade omärkta från något land i Asien? @Liffe, om du vill veta mer om klockan så har West End varit generösa med att plocka fram uppgifter ur arkivet, som verkar vara intakt ganska långt tillbaka. Testa att maila dem så tror jag du får reda på åtminstone tillverkningsår och vart den sålts.

Angående pilen så tycker jag att den är märklig. Inga andra märken som använde samma typ av boetter har en likadan märkning. Från början använde man boetter från Taubert till den här modellen, av samma typ som till exempel Mido, Patek, Movado, osv använde. När man bytte leverantör på 50-talet hängde pilen med. Jag undrar om pilens läge kan ha indikerat att man dragit åt den gängade bakboetten tillräckligt långt för att komprimera blypackningen lagom? Bak-och mellanboett kom ju i nummermärkta par så jag gissar att det inte vore omöjligt. Obs att jag bara spekulerar. Det vore kul att få se något definitivt om pilen.

Kul klocka iallafall, även om det nog är en lågoddsare att den inte hör hemma i den här tråden egentligen. Kul märke också. Rekommenderar den här utmärkta artikeln om West End för alla som missat den, även om den innehåller ett faktafel om att C.S.(I)- märkningen skulle stå för ”Civil Service India”.
Från vad jag vet har West End använts av militären i delar av Asien. Om de blivit issued eller bara varit en populär klocka bland människor i militären låter jag vara osagt. Det enda jag egentligen har att styrka teorin med är brevet jag fick med denna West End jag köpte på ebay för ca 2 år sedan. Har inte kontaktat West End själv och bekräftat var just denna levererats så kan inte garantera att historian stämmer. Men känns ju som en märklig grej att hitta på att skicka med en klocka man sålt.
Jag låter denna vara orestaurerad och tänkte ta tag i att fixa en liten monter med brevet och klockan när jag får lust..

Hursomhelst..

Din teori om pilen stämmer. Pilen är för att indikera att baklocket är korrekt påskruvat.

Källa: https://www.watchuseek.com/threads/...like-some-more-info-about-this-watch.2308450/

//Emanuel
bc8d4619-8f31-4c8b-8fc1-68121f68ac2c-jpeg.1848893

5df01220-f8c0-46c7-b8bf-2cbadc42bb1b-jpeg.1848895

8d24a35499788225694e9efc62a9b565.png
e42fa45f71978d5c1347357c48d182fe.png
 
Fortsättning på viggenforskningen.

Ett steg bakåt tas idag. Dock är det också ett steg framåt.

De klockor med count down-ring som ovan presenterats som utan individnummer kan jag nu ett fall med hundraprocentig säkerhet säga är samma som "274" och i det andra fallet med största sannolikhet också är "274".

100% - 274

52853211048_8887cfc794.jpg

52852754941_4740cf1316.jpg


Med största sannolikhet också 274 baserat på att läderbandet är likadant.

52848411918_edcbeceea3_c.jpg


Steget bakåt är att de kan avfärdas från att vara ytterligare klockor med denna typ av ring. Steget framåt är att de kan avfärdas. Sådant är framsteg i forskning.

Kvarstår att det finns två säkerställda med likadan vridring. The hunt continues.


Intressant! Calling @hejo … som kanske vet nåt mer?
 
Intressant! Calling @hejo … som kanske vet nåt mer?
Kul att "ping-funktionen fungerar :) Den väckte mitt gamla klockintresse till liv.... Varit borta ett tag (rätt länge inser jag) men den här diskussionen gick jag igång på. Pingar då in några övriga inläggare (som jag hittar) då jag inte hinner lusläsa allt som @Räv @Fliegerchronograph🚁 @Aurum skrivit.
Börjar med att #237 var ny för mig (vilket gör att man går igång), om vi väntar med vridringen så ser den helt ok ut och jag ser inga som helst tvivel kring klockan i sig.
Ska dock säga att jag inte detaljgranskat.

Gällande vridringen så är den rätta och enda för denna konstellation den svarta, flygvapnet gjorde inga varianter. Här ska vi komma ihåg att det var MAX 400 st som tillverkades (i denna kombo) för flygvapnet, i två batcher och sen var den mekaniska "tiden" slut. Man gjorde inga ansträngningar för att laga på ett systematiskt vis och allt annat en den svarta är avarter. Att Sydafrikanska flygvapnet hade två varianter av ringar må vara hänt men för viggen finns bara en "setup" som är korrekt.

Nu har vi en ny individ på marknaden, dock med fel bezel men det ska onekligen bli intressant och se vad marknaden anser om detta, en klocka i bra skick, med ett solklart ursprung och ytterligare en som blivit bezeloffer. För tydlighetens skull så var det så att en bezel hoppade av under flygning (med flygförbud som konsekvens) och skulle man få ta med klockan upp så var det utan bezel, jag har inte detta i officiella dokument men jag har pratat med folk som var med som bekräftar detta. Detta var dock när batteriklockorna gjort inträde så stackars viggen var det ingen som brydde sig om längre. Kanske återkommer när jag kollat lite mer. Ha en härlig kväll alla!
 
Kul att "ping-funktionen fungerar :) Den väckte mitt gamla klockintresse till liv.... Varit borta ett tag (rätt länge inser jag) men den här diskussionen gick jag igång på. Pingar då in några övriga inläggare (som jag hittar) då jag inte hinner lusläsa allt som @Räv @Fliegerchronograph🚁 @Aurum skrivit.
Börjar med att #237 var ny för mig (vilket gör att man går igång), om vi väntar med vridringen så ser den helt ok ut och jag ser inga som helst tvivel kring klockan i sig.
Ska dock säga att jag inte detaljgranskat.

Gällande vridringen så är den rätta och enda för denna konstellation den svarta, flygvapnet gjorde inga varianter. Här ska vi komma ihåg att det var MAX 400 st som tillverkades (i denna kombo) för flygvapnet, i två batcher och sen var den mekaniska "tiden" slut. Man gjorde inga ansträngningar för att laga på ett systematiskt vis och allt annat en den svarta är avarter. Att Sydafrikanska flygvapnet hade två varianter av ringar må vara hänt men för viggen finns bara en "setup" som är korrekt.

Nu har vi en ny individ på marknaden, dock med fel bezel men det ska onekligen bli intressant och se vad marknaden anser om detta, en klocka i bra skick, med ett solklart ursprung och ytterligare en som blivit bezeloffer. För tydlighetens skull så var det så att en bezel hoppade av under flygning (med flygförbud som konsekvens) och skulle man få ta med klockan upp så var det utan bezel, jag har inte detta i officiella dokument men jag har pratat med folk som var med som bekräftar detta. Detta var dock när batteriklockorna gjort inträde så stackars viggen var det ingen som brydde sig om längre. Kanske återkommer när jag kollat lite mer. Ha en härlig kväll alla!
Skrev lite snabbt innan insåg jag precis, vridringen är INTE korrekt på den klocka som det hänvisas till. Det är ett eftermontage och den liknar den som förekommit på den sydafrikanska 817. Av alla viggen jag "sett" ca 30 batch I och ungefär lika många batch II och en handfull som inte gått att batchbestämma så är det kanske 3-5 st som saknat eller haft fel vridring (denna inkluderad) så jag vågar nog påstå att det var hyfsat ovanligt att ringen monterades bort bara för att få flyga med klockan, däremot är det kanske inte helt ovanligt att en ring av olika anledningar "trillar av/går sönder" med tiden. Sist jag såg någon säljas med korrekt vridring så gick de för ca 120´, ska bli intressant att se var denna landar. Har för mig att jag bara sett en som sålts med fel ring och då var det ca halva det priset. Nu har jag ju varit av klockbanan ett tag men det verkar som värsta viggen hajpen lagt sig :)

Ha det bäst klockvänner!
 
Skrev lite snabbt innan insåg jag precis, vridringen är INTE korrekt på den klocka som det hänvisas till. Det är ett eftermontage och den liknar den som förekommit på den sydafrikanska 817. Av alla viggen jag "sett" ca 30 batch I och ungefär lika många batch II och en handfull som inte gått att batchbestämma så är det kanske 3-5 st som saknat eller haft fel vridring (denna inkluderad) så jag vågar nog påstå att det var hyfsat ovanligt att ringen monterades bort bara för att få flyga med klockan, däremot är det kanske inte helt ovanligt att en ring av olika anledningar "trillar av/går sönder" med tiden. Sist jag såg någon säljas med korrekt vridring så gick de för ca 120´, ska bli intressant att se var denna landar. Har för mig att jag bara sett en som sålts med fel ring och då var det ca halva det priset. Nu har jag ju varit av klockbanan ett tag men det verkar som värsta viggen hajpen lagt sig :)

Ha det bäst klockvänner!

Kul att du kom in i tråden!

Att det är ett eftermontage är det ingen tvekan om. Frågan är mer av vem, när och varför. Det kan vara avgörande för hur man ska se på dessa två 274 och 237. Precis som du skriver finns det bara en vridring som är rätt och det är den som klockorna levererades med. Dock har jag lärt mig genom åren (inom många intressen) att man alltid ska vara på tå när det gäller att ifrågasätta och pröva vedertagen sanning då och då. I ett scenario med en eftermonterad ring som med stor sannolikhet är speciellt gjord för klockan (om inga andra klockor har en likadan) och som hamnat på flera individnumrerade exemplar är det intressant. Skulle det dyka upp en tredje ännu mer så.

Jag har som du vet haft några viggen och precis som du letat/sparat material i många år vid det här laget. Du skriver att "den liknar den som förekommit på den sydafrikanska 817" - men jag har inte hittat en enda med en likadan eller liknande vridring på dessa. Har du i din dokumentation sparat någon bild på en sådan? Den vore mycket värdefull att få ta del av.

@hejo

edit. Jag har samlat på bilder av EPSA Piquerez "817"-boetter. Tissot, Selectron, Chronograph Swiss, Wakmann, Rodania, Lemania, Bucherer, etc.
 
Senast ändrad:
Så - nu är auktionen över. Jag lade 40´ för jag hade bestämt mig för att 50 inkl auktionsavgifter kunde det vara värt för mig. Kom tvåa. Jag hoppas att det är någon av de närmast sörjande som tog hem den. Grattis! Nu är det bara att ta kontakt med @McGyver och diskutera tillverkning av vridring och inlägg... ;-) Det skulle jag ha gjort. Men samtidigt sparat den befintliga vridringen ordentligt om det i framtiden kommer fram något mer spännande i frågan.
 
Så - nu är auktionen över. Jag lade 40´ för jag hade bestämt mig för att 50 inkl auktionsavgifter kunde det vara värt för mig. Kom tvåa. Jag hoppas att det är någon av de närmast sörjande som tog hem den. Grattis! Nu är det bara att ta kontakt med @McGyver och diskutera tillverkning av vridring och inlägg... ;-) Det skulle jag ha gjort. Men samtidigt sparat den befintliga vridringen ordentligt om det i framtiden kommer fram något mer spännande i frågan.
Känns som ett riktigt fynd även om bezeln skulle visa sig vara fel. De brukar väl gå för runt 100k? Jag hade tänkt vara med och buda men var upptagen med annat och tänkte att den skulle dra iväg mer i pris så jag gjorde aldrig slag i saken. Får skylla mig själv…
 
Kul att du kom in i tråden!

Att det är ett eftermontage är det ingen tvekan om. Frågan är mer av vem, när och varför. Det kan vara avgörande för hur man ska se på dessa två 274 och 237. Precis som du skriver finns det bara en vridring som är rätt och det är den som klockorna levererades med. Dock har jag lärt mig genom åren (inom många intressen) att man alltid ska vara på tå när det gäller att ifrågasätta och pröva vedertagen sanning då och då. I ett scenario med en eftermonterad ring som med stor sannolikhet är speciellt gjord för klockan (om inga andra klockor har en likadan) och som hamnat på flera individnumrerade exemplar är det intressant. Skulle det dyka upp en tredje ännu mer så.

Jag har som du vet haft några viggen och precis som du letat/sparat material i många år vid det här laget. Du skriver att "den liknar den som förekommit på den sydafrikanska 817" - men jag har inte hittat en enda med en likadan eller liknande vridring på dessa. Har du i din dokumentation sparat någon bild på en sådan? Den vore mycket värdefull att få ta del av.

@hejo

edit. Jag har samlat på bilder av EPSA Piquerez "817"-boetter. Tissot, Selectron, Chronograph Swiss, Wakmann, Rodania, Lemania, Bucherer, etc.
Tack!

Har tyvärr lite dåligt med tid och är lite avis på er som har sådan tid och engagemang :)

Var som sagt lite snabb ovan och uttryckte mig lite vagt. Har inte sett varken SAAF eller Viggen ur med just den bezelvarianten (utom det som länkas) men varianten har jag sett på tidstypiska chronos. Jag förstår att du är öppen för alternativa förklaringar och det tycker jag att man ska vara, särskilt när så mycket är oklart och när det är svårt att få fram fakta som är pålitlig. Jag utesluter inget men baserat på mina erfarenheter med förflutet i flygvapnet (tidigt -90-tal) och därmed umgåtts med rätt många som var med när det begav sig, många timmar bakom datorn etc så är mitt stalltips att gällande just Viggen så är det mest dramatiska att det fanns någon form av prototyp/utvärderingsklocka med avvikande märkning (eller ingen alls), jag tror inte det kommer komma upp någon bezelvariant som är legitim ur ett historiskt perspektiv (bara hemmafix i så fall). Men man ska aldrig säga aldrig.

Gällande auktionen så tänker jag att det var nog ett rätt rimligt pris. Sen hade det varit kul om @McGyver gjorde en ersättningsring även om jag är kluven till detta ;-)

Ha en härlig kväll klockvänner!
 
Tack!

Har tyvärr lite dåligt med tid och är lite avis på er som har sådan tid och engagemang :)

Var som sagt lite snabb ovan och uttryckte mig lite vagt. Har inte sett varken SAAF eller Viggen ur med just den bezelvarianten (utom det som länkas) men varianten har jag sett på tidstypiska chronos. Jag förstår att du är öppen för alternativa förklaringar och det tycker jag att man ska vara, särskilt när så mycket är oklart och när det är svårt att få fram fakta som är pålitlig. Jag utesluter inget men baserat på mina erfarenheter med förflutet i flygvapnet (tidigt -90-tal) och därmed umgåtts med rätt många som var med när det begav sig, många timmar bakom datorn etc så är mitt stalltips att gällande just Viggen så är det mest dramatiska att det fanns någon form av prototyp/utvärderingsklocka med avvikande märkning (eller ingen alls), jag tror inte det kommer komma upp någon bezelvariant som är legitim ur ett historiskt perspektiv (bara hemmafix i så fall). Men man ska aldrig säga aldrig.

Gällande auktionen så tänker jag att det var nog ett rätt rimligt pris. Sen hade det varit kul om @McGyver gjorde en ersättningsring även om jag är kluven till detta ;-)

Ha en härlig kväll klockvänner!
Om @McGyver kan tillverka en sån ring så skulle jag vara väldigt intresserad!

När vi ändå är inne på spåret med Viggen så kan jag väl slänga ut en fråga till alla som jag gärna skulle vilja ha hjälp med (om ni vill svara privat går det såklart bra.)

I länken


pratas det om en Viggen som verkar vara en prototyp, utan märkning på varken tavla eller urverk. Jag vet att denna senare plockades isär och att en korrekt tavla och ett korrekt verk sattes in istället. Det jag undrar är om någon vet var jag kan få tag i den omärkta originaltavlan och verket, eller vem jag skulle kunna kontakta för att fortsätta mitt letande? Detta är något jag länge velat hitta.

Viggen_1.PNG


Viggen_2.PNG


Mvh
 
När nu en nytillverkad vridring och inlägg ändå är uppe för diskussion.

Om jag hade kunskaperna och utrustningen för att göra en sådan sak (vilket jag inte har eller har för avsikt att skaffa) skulle jag göra en så originaltrogen kopia som möjligt. MEN med en tydlig och medveten miss - eller mycket hellre - en vink, på utsidan. Gjord så att den inte går att reversera för att kunna tas för ett original. "Tänder" i vridringen som saknas i en ordning som på morse-kod säger @McGyver eller "2023" eller "kopia", eller liknande. En liten lasergravering på insidan av inlägget men som syns på utsidan på samma sätt som de andra - fylld med lysmassa?
 
Tillbaka
Topp