Så behöver det nödvändigtvis inte vara. Jag utgår egentligen bara från egen erfarenhet och ser då inte någon större fördel eller rent praktiskt bruk av en sådan vridring i flygsammanhang i jämförelse med den vanliga som är minutgraderad. Bränsleberäkningar görs på annat sätt och eftersom bränsleförbrukningen i militära sammanhang oftast inte är konstant utan beror på vad man gör med sin luftfarkost så skulle i alla fall jag inte känna något behov av att använda en timgraderad vridring på detta sätt. Jag har för övrigt aldrig flugit med denna modell av Lemania, den var i bruk före min tid.
Oavsett orsaken till vridringen på den aktuella klockan tror jag heller inte att Försvarsmakten/Flygvapnet har valt att byta ut den med koppling till vilken verksamhet den skulle användas inom. Försvarsmakten strävar oftast efter att använda sig av en materielutformning som skall passa för allt. Jag vet från äldre kollegor att man hade problem med vridringar som lossnade på och att en del Lemaniakronografer därför användes med den bortplockad. Vet däremot inte om byte av vridring har skett inom Försvarsmakten eller om det på denna klocka är något som har satts dit av någon utomstående i ett senare skede. Jag ställer mig i alla fall tveksam till det tidigare. En flygrelaterad bild på det bara för att...
Jag har inte funderat på det särskilt tidigare. Är givetvis medveten om airain och dess historiska koppling till flyget och att typen (med flera tillverkare/varumärken) har en count down-skala och vridring av liknande typ. Liknande - inte likadan, dvs - det är inte en vridring från en sådan klocka i exemplen ovan. Dock, och som sagt, har jag inte reflekterat över funktionen tidigare. Förrän nu.
Rent tankemässigt är det inte svårt att förstå att en "vanlig" vridring, oavsett dyk, racing eller flyg, mäter
tid som gått från en vald tidpunkt - och att den omvända skalan visar
tid som återstår/kvarvarande tid till en förutbestämd tidpunkt. När airain specificerades för det franska flyget måste det ha haft en relevans (får man hoppas...). Men vad rent konkret?
Att det i det som du skriver fanns/finns en strävan att något ska passa till allt, måste man ändå ta in att airain var direkt inriktad till flyget. Och att en viggen nog får betraktas som en klocka med ett mycket specifikt syfte och målgrupp inom försvaret.
Om, jag säger om, det visar sig att det här var/är en faktisk och legitim variant av viggen - må så vara i ett scenario av eftermontering, kan jag inte tänka annat än att de haft en mening med "den nya reservdelsringen". Du har ju fortfarande en innerskala på urtavlan med tid som gått + själva kronograftavlorna. Plus en skala för "tid kvar till tidpunkten T". Kopplingen till airain är för stark för att det ska vara en ren slump.
Det här är än så länge en helt hypotetisk diskussion men jag är van att göra sannolikhetsbedömningar - och att om det är som du skriver:
Vet däremot inte om byte av vridring har skett inom försvarsmakten eller om det på denna klocka är något som har satts dit av någon utomstående i ett senare skede. Jag ställer mig i alla fall tveksam till det tidigare
ska det ganska mycket till i sannolikhetsanalysen för att tänka sig ett scenario där, utbrett över tid och med start före viggen var värd något, någon (utomstående - edit) ska ha tillverkat en unik vridring i liten skala och försett klockor med dem.
Vi vet inget idag annat än att det med säkerhet finns två klockor med en sådan modifiering. Med stor sannolikhet också att vridringen inte är från en annan klocka. Det kan finnas någon eller några fler - men det är inte verifierat med individnummer.
Skulle det idag plötsligt dyka upp ett flertal viggen med en ny originalliknande vridring skulle jag direkt tänka att någon velat komplettera viggen-klockor, utan sin vridring - för att sälja dem som kompletta. Med största sannolikhet hade man då försökt göra en så originallik kopia som möjligt. Att som i scenariot - "satts dit av någon utomstående i ett senare skede " över en tidsperiod försöka trickla ut några stycken med ett helt eget utseende känns långsökt.
Jag är givetvis för kär i tanken om att en ny legitim variant, om än eftermonterad, möjligtvis kan vara upptäckt. Men det finns potential i det hela. "Time will tell" eller inte...
@hejo