• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om militära klockor.....

Det blev ett köp så då tänker jag att jag får debutera med mitt första wristshot också!
IMG_8207.JPG

Brate 😍

PXL_20230916_090637048.jpg

Nu finns en Heuer Luftforsvaret ute på Kaplans. Inte ofta de kommer ut till försäljning.

Oklart om denna finns med i listan:

För att kopiera en fras (nästan!) 3 bröder från samma mor. A11-6B/234-6W/12
336530612_606695064637687_6123146821216105805_n.jpg
Söte Jesus!

Har har senaste veckorna totalt fastnat i A-11-klockorna. Drömmen nu är att snubbla över en Weltham, Benrus eller Bulova på den lokala auktionskammaren. Helst märkt med 42 eller 44…

Börjar väl sakta inse att det inte kommer ske utan har sneglat på eBay och Chrono24 etc. Tycker, som relativt oerfaren klockintresserad, det är svårt att bedöma skick och redighet - när är det dags att slå till?

Ni erfarna, och som innehar dyrgripar likt dessa nämnda ovan, var bör jag skapa bevakningar?

En liten ps: drömmen (igen) hade varit att stöta på ett exemplar i Sverige. Självfallet skapat bevakning på tradera och blocket - men något annat ställe jag kan kolla på? Hade ju varit extra kul om det fanns någon fysisk affär/urmakare för klockor som kan inneha dessa? Kanske till och med som har fokus på gamla militärer?

Ps2: har en tendens att, med något eller några års mellanrum, snöa in på olika klockor - börjar sakta nu tröttna på min Certina anno 1977. Använder gärna samma klocka månadsvis varför jag tänker att en militär hade varit skoj. Grejorna håller.

Ursäkta för den lilla novellen men uppskattar alla tips å det grövsta.

Fridens liljor!

Jag postade i dagens köp om mitt senaste köp med eventuell militär koppling. Nu har gänget anlänt. Till min stora förtjusning var 3 av 12 märkta. 2 med tydlig militär märkning och den tredje med lite oklar. Svårt att säga om alla har militär provinsens, jag vet ju vad jag tror och framförallt vill.
IMG_2188.jpeg
IMG_2192.jpeg
IMG_2189.jpeg
IMG_2191.jpeg
IMG_2190.jpeg
IMG_2195.jpeg
IMG_2194.jpeg

Det rimmar ju illa med tidigare uppgifter om den här modellen. @Fliegerchronograph🚁 visst hade du koll på den här?

Stämmer som @Seikosthlm skriver. Det sk ”Officersuret” som såldes till officerare av Erikson Urhandel via beställning bl.a. i våra facktidskrifter. Det fanns två versioner. En i stål och en i gulddoublé. I grund och botten en Glycine Combat 6 med Försvarsmaktens vapen på urtavlan. Jag har båda.

IMG_0636.jpeg

Den är fruktansvärt bra! Den ticker alla boxar för mig när det kommer till att ha som vardagsklocka. Dessutom är det en av mina två årsklockor, -94 är en bra årgång! De andra av mina militärklockor har jag svårare för att bära på daglig basis då de saknar datum, är små osv. Det är dessutom din gamla klocka!😊
Kände igen den :) saknad

Jag postade i dagens köp om mitt senaste köp med eventuell militär koppling. Nu har gänget anlänt. Till min stora förtjusning var 3 av 12 märkta. 2 med tydlig militär märkning och den tredje med lite oklar. Svårt att säga om alla har militär provinsens, jag vet ju vad jag tror och framförallt vill.
IMG_2188.jpeg
IMG_2192.jpeg
IMG_2189.jpeg
IMG_2191.jpeg
IMG_2190.jpeg
IMG_2195.jpeg
IMG_2194.jpeg
Grattis till gänget! Blåa urtavlan var inte dum!

IMG_2188.jpeg
IMG_2192.jpeg
IMG_2189.jpeg
IMG_2191.jpeg
IMG_2190.jpeg
IMG_2195.jpeg
IMG_2194.jpeg
Definitivt sugen på Poseidon-dykaren om du skulle vilja avyttra i framtiden!

Jeg ville vært skeptisk til Heuer SG 1550 LUFTFORSVARET som ligger på Kaplans. Den har trolig ikke original kasse og mangler gravering mellom hornene, dvs 1550 SG kl 6 og serienummer 9024 kl 12.
Nu finns en Heuer Luftforsvaret ute på Kaplans. Inte ofta de kommer ut till försäljning.

Oklart om denna finns med i listan:

Jeg ville vært skeptisk til Heuer SG 1550 LUFTFORSVARET som ligger på Kaplans. Den har trolig ikke original kasse og mangler gravering mellom hornene, dvs 1550 SG kl 6 og serienummer 9024 kl 12.
Jag tittade på den i torsdags och noterade att boetten var mint utan minsta spår av användning. Baklocket hade lätta spår av hantering medan vridringsinlägget snarare såg ut att ha klorblekts. Index var också påtagligt gulnade. Delarna matchade inte, helt enkelt, men det kan ju ha flera förklaringar. Militärur har ju ofta bytta delar, de var ju arbetsredskap.

• Like
Reactions: fc2
Jag tittade på den i torsdags och noterade att boetten var mint utan minsta spår av användning. Baklocket hade lätta spår av hantering medan vridringsinlägget snarare såg ut att ha klorblekts. Index var också påtagligt gulnade. Delarna matchade inte, helt enkelt, men det kan ju ha flera förklaringar. Militärur har ju ofta bytta delar, de var ju arbetsredskap.
Men denne har ikke hatt service i Forsvaret og bytte av deler er gjort et annet sted. Lukter litt "Franken"?

Tillbaka
Topp