• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om militära klockor.....

Blir en dubbel från dagens klocka.
Heuer Bund - 1550 SG
IMG_0865.jpeg

Tg 195 har förlorat en bit lume på minutvisare. Oklart om detta är original radium men det är (var) iallafall jämn patina. Rent estetiskt så vill jag göra en relume, och kanske ta bort rost på sekundvisare, men funderar på vad som är bäst för värdet?

IMG_9062 2.jpeg
Jag hade föredragit att man limmade tillbaka lysmassan och behöll allt. Men ofta är ny lysmassa och rengjorda visare premium. Folk förstår inte originalskick riktigt.

Har en vän vars far funderar på att sälja sin gamla Lemania Viggen som han bar under tiden som stridspilot. Detta efter att dom uppmärksammat att den har ett visst värde.
Klockan i sig kommer med ett intyg där det framgår endel intressant kuriosa om piloten i fråga. Fygtimmmar, vilka plan han flygit samt vilka operationer han deltagit i. Samt referens och nummer på uret. Själv tycker ja det vore otroligt sorgligt att släppa den, särskilt Då min kompis själv jobbar i försvarsmakten.
Va tror ni om värdet? Är bandet orginal?
Screenshot_20231203-161824_Messenger.jpg
Screenshot_20231203-104238_Messenger.jpg

Gick ju en för några veckor sen, den ger nog en bra bild av prisläget. Rätt lika objekt. Bandet kan jag inte föreställa mig är original, och inte heller att det har någon betydelse. Proveniensen med ägarens flyghistoria är säkert välkommen om man lägger den hos ett auktionshus, finns garanterat en kundkrets som går igång på det.
Och självklart borde de behålla klockan :) ... men det är ju mest självklart för intresserade som oss, för flertalet är det säkert roligare med en ny Apple watch och hundra laxar över på kontot.

Är det nån som är kunnig och kan verifiera att detta är ett Hanhart verk? Det är så att jag är påväg att göra en affär där jag ska köpa en Hanhart ww2 navygator från tidig 1940tal. Hade varit tacksamt med hjälp. 😄
1000004444.jpg

1000004444.jpg

Gick ju en för några veckor sen, den ger nog en bra bild av prisläget. Rätt lika objekt. Bandet kan jag inte föreställa mig är original, och inte heller att det har någon betydelse. Proveniensen med ägarens flyghistoria är säkert välkommen om man lägger den hos ett auktionshus, finns garanterat en kundkrets som går igång på det.
Och självklart borde de behålla klockan :) ... men det är ju mest självklart för intresserade som oss, för flertalet är det säkert roligare med en ny Apple watch och hundra laxar över på kontot.

Tack för det tipset, borde ge en bra bild. Och det är som du säger, han tycker att sin pappa som är över 70 ska sälja den och göra något roligt för pengarna snarare än att han ska ärva en klocka som kommer ligga i en låda. Han har inget klockinresse alls. Jag hade såklart tyckt att det var roligare om den stannar i familjen.

De hade en för ett natoland ganska blandad flotta med blandat franska, svenska amerikanska plan, så Heuer kopplingen kom inte automatiskt med det.
Danska Marinen hade Excelsior Park cronographer.

Jag tipsar om farfars klocka.
Jag tipsar om att undvika Farfars klocka. Minns inte på rak arm vilken KS:are det var som upprepade gånger lämnade in en Certina DS för service utan framgång men jag minns omständigheterna hyfsat väl. Den tappade tid på armen efter service. Även efter ett eller två återbesök för åtgärd. När sedan en amatörurmakare på forumet öppnade den visade det sig att ena tavelskruven saknades eller satt löst, och att den andra gått av. Det vill säga att tavlan inte demonterats vid "servicen" och att klockan inte testats ordentligt efteråt. På DS hänger verket i stötsäkringen och det är relativt gott om plats mellan tavla och boett. När man bar klockan med lös tavla ramlade den framåt så att visarna tog i index. Något som hade märkts vid ett test i en Elma Cyclomat eller liknande. Det här är avancerade klåperier och det finns fler skildringar av kompetensbristen där om man gräver lite i trådarna här på KS.

Jag tipsar om att undvika Farfars klocka. Minns inte på rak arm vilken KS:are det var som upprepade gånger lämnade in en Certina DS för service utan framgång men jag minns omständigheterna hyfsat väl. Den tappade tid på armen efter service. Även efter ett eller två återbesök för åtgärd. När sedan en amatörurmakare på forumet öppnade den visade det sig att ena tavelskruven saknades eller satt löst, och att den andra gått av. Det vill säga att tavlan inte demonterats vid "servicen" och att klockan inte testats ordentligt efteråt. På DS hänger verket i stötsäkringen och det är relativt gott om plats mellan tavla och boett. När man bar klockan med lös tavla ramlade den framåt så att visarna tog i index. Något som hade märkts vid ett test i en Elma Cyclomat eller liknande. Det här är avancerade klåperier och det finns fler skildringar av kompetensbristen där om man gräver lite i trådarna här på KS.
Det var ord och inga visor!!

Jag fick också rekommendation på Tidlösa ur för en äldre Speedy. Jag har inte prövat dem själv än
Kanske lite för mycket OT men...
@ironcastle du var ju på kurs hos Robert(?).
Verkar seriös eller hur?

Posta i tråden 'Tudortråden'
https://klocksnack.se/threads/tudortråden.17265/post-4585232
Annat tips;
Jag lämnade alltid in min klocka till Werner på Hornsgatan i Stockholn, vet inte om han är igång fortf?
Han skulle iochförsig hålla igång så länge Stones spelade och det gör dem väl?

Kanske lite för mycket OT men...
@ironcastle du var ju på kurs hos Robert(?).
Verkar seriös eller hur?
Seriös ja, i allra högsta grad!! Han har ju för tusan varit lärare på den enda urmakarskolan vi har i Sverige!

Kan inte se att någon skulle vara mer seriös än dessa herrar. Men de har en annan approach än vad jag upplever på annat håll. Här bevarar man och reparerar om det är möjligt istället för att ersätta och byta ut. Med det sagt alltså att de gör ett fantastiskt arbete och förstår vikten av att bevara skönheten vissa ur har.

De är kort sagt asgrymma!
Jag skulle utan att tveka det minsta lilla lämna alla mina klockor till Tidlösa Ur.

Tillbaka
Topp