• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om militära klockor.....

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
NiklasArvid skrev:
tror att PAF är Peruvian AF, tror också att de är bland det mest fejkade militäruren, utan att säga nåt om proveniensen på din såklart. :)

Tack för input!

Skulle det inte kunna vara så att du menar FAP (“Fuerza Aerea del Perú”)? Har sett att en del Rolex- och Omegaur har den märkningen. Har bara hittat EN annan Citizen 52-0110, med mycket närliggande serienummer, med en identisk märkning. Skulle kanske vara mer lönsamt att försöka fejka på exklusivare märken, än på en medioker Citizen? Har även läst att det inte är så troligt att Peruianska militären skulle använda en engelskspråkig förkortning, medan Pakistan faktiskt har en starkare koppling till det engelska språket. Bara vad jag läst mig till... Någon som VET? Tacksam för alla synpunkter!
 

Rico

Cartier
2-Faktor
Ägde en kort tid denna i hög grad militära klocka. En "issued" CWC RN Diver Quartz från 1983, med original akrylinlägg. Sålde den tyvärr, och allt för billigt. Skulle gärna göra det ogjort. Men det blir nog en igen i framtiden!
IMAG0072.jpg
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
theargonaut skrev:
NiklasArvid skrev:
tror att PAF är Peruvian AF, tror också att de är bland det mest fejkade militäruren, utan att säga nåt om proveniensen på din såklart. :)

Tack för input!

Skulle det inte kunna vara så att du menar FAP (“Fuerza Aerea del Perú”)? Har sett att en del Rolex- och Omegaur har den märkningen. Har bara hittat EN annan Citizen 52-0110, med mycket närliggande serienummer, med en identisk märkning. Skulle kanske vara mer lönsamt att försöka fejka på exklusivare märken, än på en medioker Citizen? Har även läst att det inte är så troligt att Peruianska militären skulle använda en engelskspråkig förkortning, medan Pakistan faktiskt har en starkare koppling till det engelska språket. Bara vad jag läst mig till... Någon som VET? Tacksam för alla synpunkter!


ojdå... du har säkert rätt... :roll:

vet inte så mycket om militärur annat än ett par HS8, 6B/159, 1943-omegor jag hade, tyckte de var kul ett tag, men sen tröttnade jag på att tänka på militärer... vill ju inte heller riskera att hamna på ett slippery slope o sen stå där med bajonnetter från -44, en Luger med proveniens eller annat suspekt junk... :D
 

kna

Breitling
Forskning återstår till vilket vapenslag klockorna anskaffandes till eller är de någon som vet?
Märkta med tre kronor samt BK113 och BK119 på baksida, Diameter 36 mm Citizen Seven quartz fluorescerande visare och index. Fick de av en marinofficer Marinbasen Karlskrona för många år sedan


free image hosting
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
hejo skrev:
varför inte skapa en låååång tråd om militära klockor????!!!!
I Svea rike finns det "TVÅ" klockor med Militär utgångspunkt som satt prägel i klockvärlden.
Jag har klockkompisar världen över och det är två klockor som väcker respekt
hos dessa experter....

Föga oväntat kommer urverken från LEMANIA...

Så varför inte visa era militära lemanior med militär utgångspunkt här och nu!
Lovar att delge mina ringa kunskaper om dessa ur framgent på detta eminenta forum

Här är mitt militära bidrag, nu vill jag se era

Viggen_1280.jpg


P:S alla militära ur är välkommna dvs även ickeSvenska....

/Henrik


Galet härlig!!! :)

Var hittar man en sådan och vad pratar vi för pengar?
 

haviadm

Breitling
nok en svenske

Beklager at det ikke er Lemania, men en klokke de fleste kjenner til - fra en krigsfilm.

6105_birdy_2.jpg

Skiftet glass, vasket med håndsåpe, og renset og smurt urverk. Ellers urørt.

6105_B.jpg


e_mail_MIL_an.jpg


BTW: er det noen som kan forklare meg ordet "pjäsledningar"
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
haviadm skrev:
Beklager at det ikke er Lemania, men en klokke de fleste kjenner til - fra en krigsfilm.

6105_birdy_2.jpg

Skiftet glass, vasket med håndsåpe, og renset og smurt urverk. Ellers urørt.

6105_B.jpg


e_mail_MIL_an.jpg


BTW: er det noen som kan forklare meg ordet "pjäsledningar"

Kul med en svensk 6105! Grattis :)

Min civila;

7utepyna.jpg
 

Anders W

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
@haviadm
Fint med ditt svenska militärur. Jag har aldrig sett någon kronmärkt 6105 till salu. Får nöja mej med min civila 6105.

Artilleripjäs kan man ju säga på svenska. Antar att pjäsledningar syftar på de officerare som hade befäl över en artilleripjäs. Lite grovt kan man väl säga att artilleripjäs = kanon.
 

Jimbo

Omega
2-Faktor
Excelsior Park med Tre Kronor
Projekt Excelsior Park.

ExcelsiorParkfram_zpsb3a27b67.jpg

Jag har 3 st Excelsior Park armbandsur stämplade med Tre kronor på baksidan.
De är inköpta till Kungliga Svenska Flottan och varje fartyg tilldelades en klocka för att ta tiden från skott till detonation.
2 av mina ur (varav ett avbildat) inköptes år 1955 (hos Rob Engström!?) till motortorpedbåtarna av Plejad klass och fördes vidare till Spica båtarna.
Den sista är av litet äldre modell (skruvade vikter på balanshjulet)
Urverken är JB kaliber 40-68 med planspiral med justerbart ytterfäste och Incabloc. Det äldre uret har en Breguetspiral och är tyvärr lite fuktskadat på urtavlan. De har en diameter på 38,5mm.
Just nu renoveras ett av uren (bilden) hos en urmakare och jag lägger ut bilder på när detta är klart.
ExcelsiorParkurverk_zps9ee2ec29.jpg

Historik:
Exelsior Park bildades 1866 i St Imier under namnet Jeanneret Fils, senare (1902) under namnet Les Fils de Jeanneret-Brehm. I 1928 bytte de slutligen namn till Excelsior Park. Namnet "Excelsior" kommer från ett patent på ett sports stoppur de fick i 1891.
I 1922 hade de 32st olika stoppur för olika sporter så detta var och blev deras huvudsakliga inriktning.
Caliber 40 kom ut ca 1938 och användes också i klockor från Gallet (amerikanska delen av Excelsior Park), Zenith använde urverken under 30år och av Girard Perregaux som inte hade en chronograf själva.
De överlevde inte Quartzdöden på 70-talet och försvann 1984.

Tack för att du tog dig tiden att läsa detta.
excelsior_1938_zpsb43b116f.jpg
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Tack för en intressant och lärorik tråd, ser fram mot fler bilder och att följa ditt renoveringsorojekt.
 

Tom H

Breitling
Mange flotte klokker her. Jeg bidrar med en norsk Heuer fra Luftforsvaret. Disse ble brukt på -70 tallet av norske F-104 Starfighter piloter.
Tom
 

Bilagor

  • Heuer Luft-74 015.JPG
    Heuer Luft-74 015.JPG
    524 KB · Visningar: 702

Ariste

Audemars
2-Faktor
Tom H skrev:
Mange flotte klokker her. Jeg bidrar med en norsk Heuer fra Luftforsvaret. Disse ble brukt på -70 tallet av norske F-104 Starfighter piloter.
Tom
Breathtaking, otroligt fin den där och likheterna med Viggen-Lemanian finns där...:)
 

lex

Omega
JAg har denna och tycker den är grymt snygg.

Men Lemania Viggen är en dröm för mig. sååååå cool!
 

Bilagor

  • aviator.jpg
    aviator.jpg
    48.5 KB · Visningar: 577

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
korspostar in bilder här också...

En RAF-Omega (igen…), inte så svåra att finna.
Denna från 1943 med superfin originaltavla!

IMGP0263_zps2ac60674.jpg



Otroligt tidlös och snygg design!!!


IMGP0265_zps740d05cd.jpg


IMGP0267_zps953fefd5.jpg


IMGP0266_zps590cfc07.jpg

Märkt på locket med A.M. (Air Ministry) 6B/159 (personlig utrustning piloter o navigatörer) och ett löpnummer.

IMGP0271_zps6cfd501b.jpg


30T2 i gott skick
IMGP0240_zps6b2eb0ad.jpg

RAF
BigginHill_zpse24c829f.jpg


ca1CnJv_zpsb477b9ad.jpg


Sen en Rolex Oyster Royal med ”Cook & Kelvey” (en juvelerare i Calcutta) på tavlan och Brittiska/Indiska armemarkeringar på baklocket. Indien var en skitstor marknad för Rolex på 30-talet, de hade agenter där innan de hade det i USA och Frankrike tex.

IMGP0229_zps37968886.jpg


Underbara blånerade visare även här.

IMGP0224_zpsf5e40637.jpg


IMGP0223_zps55d42306.jpg


IMGP0258_zps675d5bd9.jpg



Ref 2280 är enligt Dowlings bok (p.43) den första moderna Oystern ”The two-piece [oyster] case was initially cushion shaped when it appeared as model no 2416 in 1930. It was the introduction, two years later, of model no 2280 that finally brought Rolex to the case design we still recognize.”

IMGP0257_zps65decf4f.jpg


IMGP0255_zpsbc4b50c1.jpg



Oyster case ser till att urverket överlevt 70 år i välbehag.

IMGP0245_zps8a8083c0.jpg


Superbalance.

IMGP0246_zps78124ebd.jpg



Funderar på om den ska sitta på ett fatstrap som här
forgotten_heroes_2_zps65b4a1b8.jpg


Eller på ett vanligt?
5364688527_a4a26a231f_zpsfb6da551.jpg



Jag tackar mina gentlemannaarmar för att jag kan bära en 30,5mm:are och det känns bra.
IMGP0233_zps60f62bb5.jpg


Omegans 33,5mm ser ju klart ”flieger oversize” ut jämfört med den samtida Rolexen…
IMGP0244_zps718a4b14.jpg
 

Icaras

Rolex
Borde inte Omega Suverän samt Officer passa in här? De såldes ju trots allt endast till den svenska marknaden under WWII.
Söker fortfarande efter en själv men har varit för snål med pengarna så jag har missat några auktioner till bra pris :oops:

Klockan var ju delvis med att rädda sverige från en ekonomisk kolaps under kriget. Har för mig att Schweiz som också var ett "neutralt" land skänkte Sverige en farlig massa klockor som sedan såldes till svenska folket för att få ihop pengar så att kolapsen kunde undvikas. Suverän var för de civila och Officer för det militära.
I och med att det finns så många så kan man få en i princip oanvänd för 3000kr :lol:

Rätta mig om något inte stämmer eller vill fylla på med info ;)
 

Jimbo

Omega
2-Faktor
3 Juni 2013 EXCELSIOR PARK
Då har klockan totalrenoverats och fått nytt plexiglas, packning, olja etc etc. Avstod från att polera den då den är i original skick och lite patina är i min mening bättre.
Visst finns det märken på den men från att vara mellan nästan 70 år gammal så är den i förvånansvärt gott skick (den har trots allt legat i en box de sista 30 åren).
Jag fick hjälp av Nautiska avdelningen på Marinkommando Syd (Tidigare Örlogsbas Syd) för att leta i deras register efter när dessa klockor var inköpta och här är en del av svaret
"Bland våra liggare hittade jag nr 912785 kostade då 127,70:- år 1955 leverantör R Engström Excelsior Park, inköpt samtidigt som din klocka.
Ett annat exempel nr 928499 kostade då 132,75:- år 1959 samma leverantör och märke."
Mina klockor är troligen inköpta till Örlogsbas Ost och sedan följt med ned till Karlskrona med sitt fartyg.
Renoveringen kostade nätta 6000kr hos en urmakare i Sverige. Remmen bör bytas ut mot en Perlon dito som har suttit på från början, detta kan man se på de karakteristiska märkena som blir på baklocket.
Klockan ska ut på salg för nästa projekt så hör av dig om intresse finns. Förbehåller mig rätten att ikke sälja till vilket pris som helst.
Njut av bilderna på en sällan skådad raritet och tack för titten.




http://i1266.photobucket.com/albums/jj523/Martensson1965/IMG_0513_zps8d8d0bb5.jpg[/IMG][/url]



 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
3 Juni 2013 EXCELSIOR PARK
Då har klockan totalrenoverats och fått nytt plexiglas, packning, olja etc etc. Avstod från att polera den då den är i original skick och lite patina är i min mening bättre.
Visst finns det märken på den men från att vara mellan nästan 70 år gammal så är den i förvånansvärt gott skick (den har trots allt legat i en box de sista 30 åren).
Jag fick hjälp av Nautiska avdelningen på Marinkommando Syd (Tidigare Örlogsbas Syd) för att leta i deras register efter när dessa klockor var inköpta och här är en del av svaret
"Bland våra liggare hittade jag nr 912785 kostade då 127,70:- år 1955 leverantör R Engström Excelsior Park, inköpt samtidigt som din klocka.
Ett annat exempel nr 928499 kostade då 132,75:- år 1959 samma leverantör och märke."
Mina klockor är troligen inköpta till Örlogsbas Ost och sedan följt med ned till Karlskrona med sitt fartyg.
Renoveringen kostade nätta 6000kr hos en urmakare i Sverige. Remmen bör bytas ut mot en Perlon dito som har suttit på från början, detta kan man se på de karakteristiska märkena som blir på baklocket.
Klockan ska ut på salg för nästa projekt så hör av dig om intresse finns. Förbehåller mig rätten att ikke sälja till vilket pris som helst.
Njut av bilderna på en sällan skådad raritet och tack för titten.


galet coolt!!! kul att marinkommandot ville hjälpa till! ...och inköpt på R Engström minsann!

(du leder nog kvalitet/inlägg, stoort) keep up the good work!
 
Topp