• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om militära klockor.....

binoswede

Breitling
Får jag visa två klockor bara för att visa att jag är "med i klubben".
Nivadan är nog sällsynt. Inköpt för flottans dykare på 60-70 tal.
Konkurerade på den tiden med Heuer.
Automat, dyktiden på inre ringen ställs in med en extra krona. Plastringen utanför är en djupmätare. Orginalband.

Tyska militärur från WW2 Finns hur mycket som helst. I Konrad Knirims bok om tyska militära klockor uptar det sidorna 176 till 462. De kanske är värda en egen tråd?
 
008.JPG
010.JPG
Sälj båda dom till mig, snälla!?
Skitfina!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Får jag visa två klockor bara för att visa att jag är "med i klubben".
Nivadan är nog sällsynt. Inköpt för flottans dykare på 60-70 tal.
Konkurerade på den tiden med Heuer.
Automat, dyktiden på inre ringen ställs in med en extra krona. Plastringen utanför är en djupmätare. Orginalband.

Tyska militärur från WW2 Finns hur mycket som helst. I Konrad Knirims bok om tyska militära klockor uptar det sidorna 176 till 462. De kanske är värda en egen tråd?

Wow, den där Nivadan har jag aldrig sett tidigare, mycket intressant! Vill ha ännu fler bilder. Hur fick du tag på den? Viggen är också riktigt fin men modellen känner vi sedan tidigare.
 

binoswede

Breitling
Wow, den där Nivadan har jag aldrig sett tidigare, mycket intressant! Vill ha ännu fler bilder. Hur fick du tag på den? Viggen är också riktigt fin men modellen känner vi sedan tidigare.
DSC_0713.JPG
DSC_0714.JPG
DSC_0715.JPG

Jag tycker att den är rätt läcker, även om ingen vet vad Nivada är för märke numera.
Köpte den av en flottist när jag letade efter kikare.
Den övre kronan vrider ringen för dyktid. Rätt praktiskt, väl skyddad mot oavsiktlig förställning.
Tog ett tag innan jag begrep hur djupmätaren fungerar. Vatten pressas in i slangen och gränsen luft/vatten visar hur djupt du är (tror jag).
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag tycker att den är rätt läcker, även om ingen vet vad Nivada är för märke numera.
Köpte den av en flottist när jag letade efter kikare.
Den övre kronan vrider ringen för dyktid. Rätt praktiskt, väl skyddad mot oavsiktlig förställning.
Tog ett tag innan jag begrep hur djupmätaren fungerar. Vatten pressas in i slangen och gränsen luft/vatten visar hur djupt du är (tror jag).

Tack! Har en djupmätare som din och även jag har förstått att det är så den fungerar. Din Nivada kan inte sett mycket action, skicket är nästan helt felfritt.
 

_jonte

Patek
Är det bara armbandsur som gäller här?
Jag vill gärna visa en skönhet som jag är stolt över. Gjord i början av 1940-talet. Har troligen varit kronometer i en ubat.
DSC_0718.JPG
DSC_0720.JPG
DSC_0718.JPG
DSC_0720.JPG
Extremt läckert och vilket härligt skick! Ulysse Nardin är ju lite av ett finmärke, så denna lär betinga ett hyfsat bra värde också.
En UN står på listan...
 

poormans

Rolex
tror denna passar rätt bra här, en MN,76 Tudor snowflake ifrån franska marinen



på denna bild har den följe av en heuer prototyp som sägs skall ha delats ut till bla främlings legionen (tyvärr bara hörsägen via nätet) men att det är en prototyp stämmer det är verifierat de som fanns hos heuer handlarna såg annourlunda ut

slänger med en bild på grabbarna som brukade tudorn
 

nifag

Cartier
tror denna passar rätt bra här, en MN,76 Tudor snowflake ifrån franska marinen



på denna bild har den följe av en heuer prototyp som sägs skall ha delats ut till bla främlings legionen (tyvärr bara hörsägen via nätet) men att det är en prototyp stämmer det är verifierat de som fanns hos heuer handlarna såg annourlunda ut

slänger med en bild på grabbarna som brukade tudorn
Underbart med en issued snowflake!
 
tror denna passar rätt bra här, en MN,76 Tudor snowflake ifrån franska marinen



på denna bild har den följe av en heuer prototyp som sägs skall ha delats ut till bla främlings legionen (tyvärr bara hörsägen via nätet) men att det är en prototyp stämmer det är verifierat de som fanns hos heuer handlarna såg annourlunda ut

slänger med en bild på grabbarna som brukade tudorn

Vad står NM76 för?
 
Nyförvärv !! Alltså, den var knepig att få tag på, en Kronmärkt ROLMA , ser rätt identisk ut med den kronmärkta Candinon, men jag tror bara att jag sett en enda Rolma, och nu är den i min ägo, riktigt kul! Har suttit på armen i ca 5 minuter, så här kommer skottet !
26BCC06A-9CD0-4E31-99F1-3BE979FED82C_zpsf1kovvpm.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
ja vet du inte vad en suverän är för klocka å bär på för historia så ja hmmm
Jag kan inte se på framsidan att det är en Suverän. Sedan tycker inte jag att det är ett militärur, men visst finns det en koppling. Gillar förövrigt bandstiftet, det är stentufft.
 

ace

Cartier
Jag kan inte se på framsidan att det är en Suverän. Sedan tycker inte jag att det är ett militärur, men visst finns det en koppling. Gillar förövrigt bandstiftet, det är stentufft.

stiftet satt där när jag fick hem det i dag, hade tyvärr inga verktyg att ta bort det med, fattar ju det dår med tuff
 

fc2

Rolex
Ska Suverän'en räknas som militärur? Såld till vanligt folk för att hjälpa till att finansiera militären.
 
Topp