Helvetia, WWII och lappknivar
Hej
Klockan på bilden är min första klocka. Så även min pappas, han fick den 1941, mitt under brinnande världskrig. Pappa har berättat att han fick välja mellan ett antal klockor och valde den här för att han tyckte namnet var så coolt: "Helvetia" (latin f. Schweiz om ngn undrade).
-Åh käre far, jag hade gett ett finger för att få se vad du hade att välja emellan.
1969 när jag själv var 12 år fick jag den i min tur. Så den har överlevt två tolvåringars vilda upptåg.
Vad har då lappkniven på bilden med saken att göra?
Jo, 1944 bombade engelsmännen slagskeppet Tirpitz utanför Narvik. Min farfar var och jagade nordväst om Porjus och blev ögonvittne till när en Lancaster på väg hem från bombningarna, svårt sönderskjuten nödlandade på en myr. När besättningen hade evakuerats återvände Farfar till planet och tog ut flyplansrutor i plexiglas.
Då Farfar slöjdade lappknivar (trots att han inte var same) lade han in inlägg av plexi i knivarna. Det kan idag kännas som ett lite bisarrt material att blanda med naturmaterial som renhorn och renläder. Men plexiglas är ju slöjdbart och man får betänka att 1944 var plexiglas inget som var tillgängligt för gemene man. Kanhända var Farfars kompisar litet avundsjuka när de såg de rara glasinläggen.
En närmare bild på Helvetia anno 1941
Mer att läsa om Lancastern:
http://ktsorens.tihlde.org/flyvrak/porjus.html
Om någon tycker det är lite OT så ursäktar jag mig på förhand
mvh