• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om militära klockor.....

Any tips on who could service my RAF 53? Thanks.
20170918_101735.jpg

Fan vad jag fick akut behov av en sköning från Dirty Dozen :nailbiting:
IMG_6706.JPG

Ngn som vill tipsa om var man bäst letar? Känns som att priserna på samma modell spretar mkt..? Har sett att fina ex av Omegan gått för ca 20 nyligen. Är det rimligt?
Bild stulen här:
https://monochrome-watches.com/the-auction-hammer-three-military-w-w-w-watches-from-iwc-and-record/
Ska du ha den som ett bruksur (vilket jag antar) finns det en del att tänka på. Storlek, boettmaterial är det viktigaste tycker jag. De minsta är 36mm och Longines är störst med 38mm och har dessutom stötsäkring. Jaeger, Lemania, Record, Timor och Vertex har krompläterade boetter (övre delen). Oavsett så kostar ett ur av dessa i gott skick en hel del, ta lite tid på dig och köp det finaste du har råd med.

Ska du ha den som ett bruksur (vilket jag antar) finns det en del att tänka på. Storlek, boettmaterial är det viktigaste tycker jag. De minsta är 36mm och Longines är störst med 38mm och har dessutom stötsäkring. Jaeger, Lemania, Record, Timor och Vertex har krompläterade boetter (övre delen). Oavsett så kostar ett ur av dessa i gott skick en hel del, ta lite tid på dig och köp det finaste du har råd med.

Rätt bra länk som går igenom alla tolv:
https://www.revolution.watch/dearer-by-the-dozen/?old-article

Är lite partisk, men Cyman är nog klart mest prisvärd. Bra storlek och rostfri boett till vettiga pengar.
Personligen så lockar Longinesen mest.

Tack!
Cyma och Omega känns intressant :) Endadt fint skick är aktuellt :)

@hejo

Fick denna igår av min urmakare, visst ser den korrekt ut? Han huserar ett stenkast från ett flottilj.

De två strecken borde gå att få bort, ser ut att vara något slags kletigt material.

B40728F8-8F13-4844-8C1D-55D20A24CA32.jpeg

83014FC8-EEC2-4FC1-8A35-EC052A79456E.jpeg

1CBA5940-7C44-4A57-A3B0-51728411A845.jpeg
Ser helt korrekt ut enligt min uppfattning!
Strecken är väl det som sticker ut på tavlan men det ser inte helt omöjligt att få bort.
Indexmassan har fått se tidens tand (speciellt 7:an) men det är helt i sin ordning och en del i charmen.
En del andra märken också speciellt i subdailsen men det borde gå att städa till anständigt skick.
Riktigt roligt att du lyckats komma över denna, är få tavlor som jag sett genom åren florera fritt
(en likt din i Skånetrakten och en vad som skulle kunna vara en prototyptavla).
Frågan man nyfiket ställer sig är om din urmakare har annat trevligt i gömmorna ;-)
Som sagt jättekul och grattis!
/Henrik

Ser helt korrekt ut enligt min uppfattning!
Strecken är väl det som sticker ut på tavlan men det ser inte helt omöjligt att få bort.
Indexmassan har fått se tidens tand (speciellt 7:an) men det är helt i sin ordning och en del i charmen.
En del andra märken också speciellt i subdailsen men det borde gå att städa till anständigt skick.
Riktigt roligt att du lyckats komma över denna, är få tavlor som jag sett genom åren florera fritt
(en likt din i Skånetrakten och en vad som skulle kunna vara en prototyptavla).
Frågan man nyfiket ställer sig är om din urmakare har annat trevligt i gömmorna ;-)
Som sagt jättekul och grattis!
/Henrik

tack för utlåtandet, skall försöka se till att den landar i en klocka med sämre tavla. Trist att denna bara ska få ligga i ett kassaskåp! :)

Tillbaka
Topp