Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
I have good experince of ABC at hornsgatanAny tips on who could service my RAF 53? Thanks.
Visa framsidan så kan vi hjälpa dig lite i sökningenNågon som vet hur märkningen på en klocka använd av finsk militär ser ut? Har snubblat över den här dykaren som har finsk anknytning och funderar på vad märkningen kan vara?
Ska du ha den som ett bruksur (vilket jag antar) finns det en del att tänka på. Storlek, boettmaterial är det viktigaste tycker jag. De minsta är 36mm och Longines är störst med 38mm och har dessutom stötsäkring. Jaeger, Lemania, Record, Timor och Vertex har krompläterade boetter (övre delen). Oavsett så kostar ett ur av dessa i gott skick en hel del, ta lite tid på dig och köp det finaste du har råd med.Fan vad jag fick akut behov av en sköning från Dirty Dozen
Ngn som vill tipsa om var man bäst letar? Känns som att priserna på samma modell spretar mkt..? Har sett att fina ex av Omegan gått för ca 20 nyligen. Är det rimligt?
Bild stulen här:
https://monochrome-watches.com/the-auction-hammer-three-military-w-w-w-watches-from-iwc-and-record/
Ska du ha den som ett bruksur (vilket jag antar) finns det en del att tänka på. Storlek, boettmaterial är det viktigaste tycker jag. De minsta är 36mm och Longines är störst med 38mm och har dessutom stötsäkring. Jaeger, Lemania, Record, Timor och Vertex har krompläterade boetter (övre delen). Oavsett så kostar ett ur av dessa i gott skick en hel del, ta lite tid på dig och köp det finaste du har råd med.
Rätt bra länk som går igenom alla tolv:
https://www.revolution.watch/dearer-by-the-dozen/?old-article
Är lite partisk, men Cyman är nog klart mest prisvärd. Bra storlek och rostfri boett till vettiga pengar.
Personligen så lockar Longinesen mest.
Tur min blekta inte är till saluTack!
Cyma och Omega känns intressant Endadt fint skick är aktuellt
kan fixa det när jag kommer hem.Någon bild på baksidan?
Här kommer baksidan.Någon bild på baksidan?
Inget som sturker militärproviniens så skulle inte klassa den som sådan.
Här kommer baksidan.
Ok tack, skribenten var väl på vilovägar.Inget som sturker militärproviniens så skulle inte klassa den som sådan.
Ok tack, skribenten var väl på vilovägar.
Nuvar det ju iof. inte det @Aurum sa - kan nog mycket väl vara så att någon mlitärmakt använt den modellen men det verkar inte finnas något som styrker att just det uret/exemplaret har
Ok drog för snabb slutsats, men jag menade inte att min var det, utan modellen,kanske var oklart.
Länk till historien?[/QUOTE
Hittade den när jag sökte igen, hoppas franskan är bra.
http://www.unjourunemontre.com/mardi-beleta-chronographe-landeron-48/
Då är den saken utredd, en fransman som antagligen saknar kunskap. Tack för vägledning.Bara luft, inga belägg. Omärkt, otätt och utan lysmassa, känns inte som ett militärur.
Ser helt korrekt ut enligt min uppfattning!@hejo
Fick denna igår av min urmakare, visst ser den korrekt ut? Han huserar ett stenkast från ett flottilj.
De två strecken borde gå att få bort, ser ut att vara något slags kletigt material.
Ser helt korrekt ut enligt min uppfattning!
Strecken är väl det som sticker ut på tavlan men det ser inte helt omöjligt att få bort.
Indexmassan har fått se tidens tand (speciellt 7:an) men det är helt i sin ordning och en del i charmen.
En del andra märken också speciellt i subdailsen men det borde gå att städa till anständigt skick.
Riktigt roligt att du lyckats komma över denna, är få tavlor som jag sett genom åren florera fritt
(en likt din i Skånetrakten och en vad som skulle kunna vara en prototyptavla).
Frågan man nyfiket ställer sig är om din urmakare har annat trevligt i gömmorna ;-)
Som sagt jättekul och grattis!
/Henrik
Helt rätt inställning!tack för utlåtandet, skall försöka se till att den landar i en klocka med sämre tavla. Trist att denna bara ska få ligga i ett kassaskåp!