• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om militära klockor.....

Ganska repig, men fin ändå.
Är det någon som vet om det på något sätt går att få info om min RAF 7T27-7A20:s historik?
Vore ju sjukt spännande att veta vem som plockade ut den, och vad den varit med om...
/J.B
FullSizeRender.jpg-5.jpeg

Oj missade att det var ett vintage forum? :nailbiting:
Men glycine har ju en militär historia och denna klocka har väl ändå ett militärt stuk?
Mja, just den här forumdelen är det, i denna tråden diskuteras främst ur som har faktiskt militärhistoria, typ märkta tjänsteur som givits ut till diverse militära organ i Sverige såväl som utlandet. :)

Denna trevliga CWC kronograf blev jag ägare till för ett par månader sen. Märkningen är lite ovanlig. Normalt är RAF kronograferna märkta 6BB/924-3306 och numreringen antyder batcher om några tusen klockor. Denna är märkt 6B/551-924-3306 och numreringen antyder betydligt färre klockor. På MWR hittar jag bara info att märkningen är korrekt och tillhör 2 små batcher från -75 och -77. Någon här som har en aning om varför dessa hade speciell märkning?
IMG_2109.JPG
IMG_2110.JPG

Ingen som har något fint exemplar på en Fin trenchwatch i forumet? Kanske kollade dåligt i tråden men känns som om det är överväldigande många chronos bara :)

Vet inte om den platsar här, men klockan bärs bland annat av vår nuvarande ÖB Micael Bydén ;)

Min senaste Breitling. En förhållandevis lite unik pjäs med en lite unik historia och för sin ålder ett unikt skick.
Breitling Emergency 1 Gripen. Fullset, full dokumentation och i mint condition/(Unworn)
Gripenklockorna beställdes av Saab AB (Defence and Security) och levererades av Breitling runt åren 1999-2000. (Enligt Breitling Sverige så finns det ingen exakt och officiell information om hur många som tillverkats för Saab. Men enligt Patrick Mcintyre på Breitling i Stockholm så gissade de på ett 50-tal med den blå urtavlan.)
En av dessa levererade klockor skulle till Breitling för service när den "försvann" på vägen. Försäkringsbolaget Zurich Insurance skulle ersätta klockan varpå en ny klocka skulle levereras från Breitling. Ursprungsklockan dök plötsligt upp igen varpå den "Nya" löstes av den på försäkringsbolaget som "ägde" ärendet runt 2007. Klockan räknades då som uttagen 2007 av Breitling varpå de två första servicarna ingick. Den här personen låste in klockan i sitt kassaskåp 2007, plockade ut den 2010 och 2012 för att serva den enligt Breitlings rekommendation varpå den låstes in igen. I år i juni 2017 plockades klockan ut ur sitt kassaskåp igen för att skickas på service. Alla tre servicar är gjorda i Schweiz (Breitling Grenchen).

Trevligt att få äga en sån ...men nu brottas jag i stället med tanken om att använda den, eller låta den få ligga kvar i sin box för att behålla den i det fantastiska skick den är i. :-D

...oj oj oj..vilka bekymmer man har :D NOT.

Bilagor

• michael-byden-001.jpg
    michael-byden-001.jpg
    49.4 KB · Visningar: 114
  • MRT_0167.JPG
    MRT_0167.JPG
    73 KB · Visningar: 114
  • IMG_20171116_103938854.jpg
    IMG_20171116_103938854.jpg
    56 KB · Visningar: 111
  • IMG_20171116_104025746.jpg
    IMG_20171116_104025746.jpg