• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om militära klockor.....

Den här behöver nya kläder, kom med tips.
DSC_0688.JPG
DSC_0698.JPG
Om du gillar orginal?:)
www.cwcwatch.com/collections/cwc-nato-watch-straps

• Like
Reactions: GWD
Denna dök upp i mitt flöde, såg att lite lume fallit från visarna osv.
Men är det en fantasi produkt eller är detta något som funnits i dom militära rullarna?

Allt gott

Mvh
M
Screenshot_20180429-125018.png

Såg den också.

Jag tippar på legit. Har funnits mängder med liknande.
Tror du att den kan ha varit "issued" eller en ren markan produkt?
Nu såg jag att den dock var numrerad på baksidan osv.
Men tycker att tavlan ser så billig ut på något sätt...detta är endast en reflektion då jag aldrig ens sett en tidigare...kändes bara såo_O

Ja vi får se vad han får för den

Men tycker att tavlan ser så billig ut på något sätt...detta är endast en reflektion då jag aldrig ens sett en tidigare...kändes bara såo_O

Tycker tavlan ser dyr ut, emalj och radium. Perfekt!

Utmärkt input :) för det är precis dom banorna jag aldrig slår in på tankemässigt.
Jag har fått sånt jäkla tunnelseende det sista att jag inte ser skogen för alla träden.
Mer vintage härdning som gäller :)
För radium och emalj borde man ju gå igång på;)
Nu kan jag inte dessa fickur men de dyker upp då och då. Skulle inte tro det finns förfalskade, inte värt det helt enkelt så de inte är speciellt dyra. Men emalj är ju fantastiskt då det inte åldras och har ett viss djup. Även superenkelt att rengöra/torka av så det blir som nytt. Negativa är att det kan spricka om man tappar uret eller liknande. Radium är ju kul för att det inte behöver laddas av solen, tillverkar sin egen energi!

Definitivt issued.

Som @Aurum säger så dyker de upp både nu och då. Rätt billigt dessutom. Fickur har en tendens att inte vara så populärt.

Som militaria betraktat är de ju dock roliga för en klocknörd.

varför inte skapa en låååång tråd om militära klockor????!!!!
I Svea rike finns det "TVÅ" klockor med Militär utgångspunkt som satt prägel i klockvärlden.
Jag har klockkompisar världen över och det är två klockor som väcker respekt
hos dessa experter....

Föga oväntat kommer urverken från LEMANIA...

Så varför inte visa era militära lemanior med militär utgångspunkt här och nu!
Lovar att delge mina ringa kunskaper om dessa ur framgent på detta eminenta forum

Här är mitt militära bidrag, nu vill jag se era

Viggen_1280.jpg

P:S alla militära ur är välkommna dvs även ickeSvenska....

/Henrik
wow!

Intressant tråd för en nykomling på det här forumet!

Kan någon berätta mer om dessa Lemania-klockor? Användes de enbart från ca 1970 och framåt av flygvapnet?

Hur ser det ut med militärklockor i Sverige idag? Är det bara flygvapnet som har det behovet eller används de också inom dykning etc?
Intressant

Vad är det för fel på klockan då?
Ja vart börjar man..Italiensk säljare, sinnessjukt pris, obekräftad märkning som dessutom har annat typsnitt än annat obekräftat "Låne-ur". Marknadsförs med bild på Norsk jägare, har också för mig att jag hört den "fantastiska historien" om ubåten som gått på grund en gång förrut :D. Synd att rista i en förövrigt fin klocka.

Ja vart börjar man..Italiensk säljare, sinnessjukt pris, obekräftad märkning som dessutom har annat typsnitt än annat obekräftat "Låne-ur". Marknadsförs med bild på Norsk jägare, har också för mig att jag hört den "fantastiska historien" om ubåten som gått på grund en gång förrut :D. Synd att rista i en förövrigt fin klocka.
Fel typsnitt är lite jobbigt. Bara nr 22 som också dykt upp?

Tillbaka
Topp