• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om militära klockor.....

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
IMG_20181001_075151_427.jpg
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor

P-vakten

Patek
2-Faktor
Har dålig koll på just Record varianten av DD! Men när jag forskade kring min Vertex ska det tre sista siffrorna i serienumret matcha med serienumret på ena bandhornet!
Tack för infon. Jag får helt enkelt fortsätta mitt sökande.

Edit: När jag eftersöker information på nätet verkar det finns två versioner av tavlor för just DD Record samt att jag faktiskt inte hittat någon information, förutom en tråd på Omegaforums, där det verifieras att Record också skulle ha haft samma upplägg som Vertex, dvs 3 siffror på bandhornet som skulle matcha de sista siffrorna på militärnumret.
 
Senast ändrad:

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Tack för infon. Jag får helt enkelt fortsätta mitt sökande.

Edit: När jag eftersöker information på nätet verkar det finns två versioner av tavlor för just DD Record samt att jag faktiskt inte hittat någon information, förutom en tråd på Omegaforums, där det verifieras att Record också skulle ha haft samma upplägg som Vertex, dvs 3 siffror på bandhornet som skulle matcha de sista siffrorna på militärnumret.
Du har säkert redan studerat tabellen nedan! Det intressanta är alla visares utformning. Enligt listan skall Record ha lämnat fabriken med sk "pencil hands" dvs långsmal arm, med eller utan vass spets. Nu har jag även sett din variant på några Record! Jag antar att det finns olika varianter beroende av service på plats eller senare.
Tabellen har jag stulit från Hodinkee! Källan från Konrad Knirims bok.

Production numbers based on estimates published by Konrad Knirim's in his book entitled "British Military Timepieces"
dirty-dozen-graphic.jpg
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Du har säkert redan studerat tabellen nedan! Det intressanta är alla visares utformning. Enligt listan skall Record ha lämnat fabriken med sk "pencil hands" dvs långsmal arm, med eller utan vass spets. Nu har jag även sett din variant på några Record! Jag antar att det finns olika varianter beroende av service på plats eller senare.
Tabellen har jag stulit från Hodinkee! Källan från Konrad Knirims bok.

Production numbers based on estimates published by Konrad Knirim's in his book entitled "British Military Timepieces"
dirty-dozen-graphic.jpg
Den listan har jag beskådat, absolut! Precis som du säger så verkar det finnas två varianter.... Jag tycker det hör till ovanligheten att se just Record med "pencil hands" än den uppsättningen som sitter på min Record. Men det kan ju givetvis ha att göra med att alla dem har blivit servade och ersatta....... Det låter jag vara osagt. Men stort tack för att du hjälper till att nysta lite kring min Dirty Dozen Record, jag tycker den är riktigt cool! (Din Vertex med).
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Den listan har jag beskådat, absolut! Precis som du säger så verkar det finnas två varianter.... Jag tycker det hör till ovanligheten att se just Record med "pencil hands" än den uppsättningen som sitter på min Record. Men det kan ju givetvis ha att göra med att alla dem har blivit servade och ersatta....... Det låter jag vara osagt. Men stort tack för att du hjälper till att nysta lite kring min Dirty Dozen Record, jag tycker den är riktigt cool! (Din Vertex med).
Absolut! Den ser mycket fin ut! Grattis!:)
 

xbolt

Breitling
Den är original (tror jag), förmodligen extremt lite använd tills jag ärvde klockan (hittades i ett skrin i en bokhylla). Dock inget Tg 195 eller Tre kronor på baksida, vet inte varför.

Vet du om det finns olika modeller av Tg 195? Någon civil variant möjligen?
 
Senast ändrad:
Den är original (tror jag), förmodligen extremt lite använd tills jag ärvde klockan (hittades i ett skrin i en bokhylla). Dock inget Tg 195 eller Tre kronor på baksida, vet inte varför.

Vet du om det finns olika modeller av Tg 195? Någon civil variant möjligen?

Då kan vi iallafall konstatera att den skiljer sig väldigt mycket mot andra Lemania Tg 195 av de jag sett tidigare, se bakåt i tråden för mer info.
 

xbolt

Breitling
Håller med, hade inne den på service för ett tag sedan. Han sa att den var original, urtavlan kommenterades inte.

Såg i en annan tråd att det fanns en civil variant som hade likadana siffror som min, dock har min som ni ser ingen "sluten" ring runt sekundmarkeringarna samt saknar kronan ovanför Lemania.
 
Håller med, hade inne den på service för ett tag sedan. Han sa att den var original, urtavlan kommenterades inte.

Såg i en annan tråd att det fanns en civil variant som hade likadana siffror som min, dock har min som ni ser ingen "sluten" ring runt sekundmarkeringarna samt saknar kronan ovanför Lemania.

Är bandet ett grönt mocca? Vart har du skaffat det?
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Den var... speciell. Jag diggar bandet!
Har du bild på baksidan?
Den ser väldigt annorlunda i urtavlan, den verkar helt ommålad, skickar över en bild på min att jämföra med.
D4B5EA2F-2F09-491F-858B-87AD18DEC86B.jpeg

Håller du med?
Ja, den målningnen av loggan och en civil TG195 utan kronan ovanpå loggan har jag aldrig sett förut i de mängder av referensbilder och annonser jag sett under åren:)
 

Simpatico

Rolex
Riktigt raketbra! Får man fråga om du har något årtal på denna skönhet?
Tar mig friheten att svara för @Hasse Varg. Hoppas det är ok.
Skulle gissa att det är en av dom riktigt tidiga Heuer Bund med ett lågt serienr. Så från 1968 till ca 1977 hade man klockorna i tjänst.
Så runt 69-70-71 skulle jag tror att Hasses klocka är ifrån.
Jag har inte sett någon lista eller tabell över serienr och årtal. Tror inte det finns någon då det var ett antal i cirkulation.

Kuriosa: Dom användes hårt och var på service regelbundet. Där togs det väldigt lite hänsyn till att bevara klockan i ursprungsskick utan funktionen var avgörande.
Det byttes boetter, tavlor, händer, baklock osv utifrån vad som behövdes åtgärda.
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Tar mig friheten att svara för @Hasse Varg. Hoppas det är ok.
Skulle gissa att det är en av dom riktigt tidiga Heuer Bund med ett lågt serienr. Så från 1968 till ca 1977 hade man klockorna i tjänst.
Så runt 69-70-71 skulle jag tror att Hasses klocka är ifrån.
Jag har inte sett någon lista eller tabell över serienr och årtal. Tror inte det finns någon då det var ett antal i cirkulation.

Kuriosa: Dom användes hårt och var på service regelbundet. Där togs det väldigt lite hänsyn till att bevara klockan i ursprungsskick utan funktionen var avgörande.
Det byttes boetter, tavlor, händer, baklock osv utifrån vad som behövdes åtgärda.
Det var mer än ok. Stort tack för ett utförligt svar :)
 

Hasse Varg

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Tar mig friheten att svara för @Hasse Varg. Hoppas det är ok.
Skulle gissa att det är en av dom riktigt tidiga Heuer Bund med ett lågt serienr. Så från 1968 till ca 1977 hade man klockorna i tjänst.
Så runt 69-70-71 skulle jag tror att Hasses klocka är ifrån.
Jag har inte sett någon lista eller tabell över serienr och årtal. Tror inte det finns någon då det var ett antal i cirkulation.

Kuriosa: Dom användes hårt och var på service regelbundet. Där togs det väldigt lite hänsyn till att bevara klockan i ursprungsskick utan funktionen var avgörande.
Det byttes boetter, tavlor, händer, baklock osv utifrån vad som behövdes åtgärda.
Det du skriver som "kuriosa" är helt korrekt, Bundeswehr:s enda intresse var ju att klockorna skulle fungera, någon tanke på framtida vintage samlare fanns inte med på kartan ;) Ja, det är mig veterligen en tidig Bund då serienumret är ett lågt fyrsiffrigt. Finns lite att läsa här:
https://www.fratellowatches.com/tbt-leonidas-heuer-bund-chronographs/
http://brown-snout.com/horology/articles/heuer_bundeswehr_chrono/
Sålde en Bund tidigare i våras märkt med "BUND" på boettlocket, ångrade mig så jag letade upp en ny som har en ännu, i mitt tycke i alla fall, märkning av boettlocket :)
IMG_0510.jpg

Klockorna finns med tre olika märkningar: BUNDESWEHR, BUND samt BW. 6645-12-146-3774 är NATO-beteckningen på modellen., kommer inte på rak arm ihåg vad numren står för @Simpatico eller någon annan kanske kan berätta?
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Ser riktigt fin ut! Vad i runda slängar får man hosta upp för en sån idag?
Tack!
Ja du... Jag betalade knappt 15k men tror det var rätt billigt?
Det var en köpare innan mig som ångrade sig (auktion) som då vann på ca 30 Ink provis... Det var väl kanske lite mkt med andra ord...? ;)

Men vet ärligt inte, beror nog mkt på kanal och köpare
 
Topp