• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om militära klockor.....

Ska helst vara tilldelat och vintage, höga krav mao.
Ah ok. Dåså. Jag kan i alla fall berätta vad det är ;) Denna kunde köpas av oss på ubåtsdivisionen av ett civilt företag. Vi var tvungna att beställa genom divisionen. Säkert inte unikt på något sätt. Den har ubåtshajarna tryckta på den blåa urtavlan och devisen "Primus Inter Parus" - Den främste bland likar. Ganska cool. Vintage är den med sina knappt 30 år. Inget M-nummer.
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Ah ok. Dåså. Jag kan i alla fall berätta vad det är ;) Denna kunde köpas av oss på ubåtsdivisionen av ett civilt företag. Vi var tvungna att beställa genom divisionen. Säkert inte unikt på något sätt. Den har ubåtshajarna tryckta på den blåa urtavlan och devisen "Primus Inter Parus" - Den främste bland likar. Ganska cool. Vintage är den med sina knappt 30 år. Inget M-nummer.
En bild kan ju vara kul!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ah ok. Dåså. Jag kan i alla fall berätta vad det är ;) Denna kunde köpas av oss på ubåtsdivisionen av ett civilt företag. Vi var tvungna att beställa genom divisionen. Säkert inte unikt på något sätt. Den har ubåtshajarna tryckta på den blåa urtavlan och devisen "Primus Inter Parus" - Den främste bland likar. Ganska cool. Vintage är den med sina knappt 30 år. Inget M-nummer.
Den är värd en bild! 30 år är ju nästan vintage.
 
Ja, vafan...känns som jag redan trampat över liksom...:nailbiting:

IMG_7203.jpg
 
Jag lägger in några bilder på en militärrova trots att dessa inlägg oftast tigs ihjäl ;). Lågt intresse antar jag. Denna är dock i nästan nyskick. Antagligen på grund av fodralet. Killen jag köpte den av trodde att den var från 30- eller 40-tal. I vanlig ordning är det väl ingen som vet mer??

IMG_7212.jpg
IMG_7214.jpg
IMG_7218.jpg
IMG_7220.jpg
 
Jag lägger in några bilder på en militärrova trots att dessa inlägg oftast tigs ihjäl ;). Lågt intresse antar jag. Denna är dock i nästan nyskick. Antagligen på grund av fodralet. Killen jag köpte den av trodde att den var från 30- eller 40-tal. I vanlig ordning är det väl ingen som vet mer??

IMG_7212.jpg
IMG_7214.jpg
IMG_7218.jpg
IMG_7220.jpg

Jag vet inte mer , men den var fin!
Tror att fickurssamlarna är ganska mycket färre än armbandsurssamlarna, därav den låga responsen. Intresset är helt enkelt inte lika stort.
Men dom ör fortfarande fina historiska objekt, väl värda att fota och visa!
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jag lägger in några bilder på en militärrova trots att dessa inlägg oftast tigs ihjäl ;). Lågt intresse antar jag. Denna är dock i nästan nyskick. Antagligen på grund av fodralet. Killen jag köpte den av trodde att den var från 30- eller 40-tal. I vanlig ordning är det väl ingen som vet mer??

IMG_7212.jpg
IMG_7214.jpg
IMG_7218.jpg
IMG_7220.jpg

Oavsett måste det vara en fynd, såg den på Blocket. Grattis :) Men om du öppnar den och postar i fickurstråden så lär du säkert få bättre svar.
 
Jag har lyckats få reda på lite mer om fickuret. Uret är ett s.k. stationsur med skyddsboett. Antagligen från 30-talet. Bl.a. placerades dom i en hållare på bärbar radiostation 1 W Br m/28. Någon var också säker på att dessa klockor fanns i stabslådan för luftvärnet på 70-talet. Dom fanns även i brygguppbörden (kallades tersur) i flottan tillsammans med sjökort, passare, kikare, visselpipor mm. som radarmatroserna hade hand om. Verkar som det fanns ganska många av dessa ur inom försvaret. Nu skulle det vara kul att få reda på hur många som köpts in och vem som tillverkat dom för försvaret? Nedan en bild (inte min) som visar ett stationsur i skyddsboett i sin placering på radiostationen som jag nämnde tidigare. Även en bild från armemuseums samlingar.
radio.jpg
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jag har lyckats få reda på lite mer om fickuret. Uret är ett s.k. stationsur med skyddsboett. Antagligen från 30-talet. Bl.a. placerades dom i en hållare på bärbar radiostation 1 W Br m/28. Någon var också säker på att dessa klockor fanns i stabslådan för luftvärnet på 70-talet. Dom fanns även i brygguppbörden (kallades tersur) i flottan tillsammans med sjökort, passare, kikare, visselpipor mm. som radarmatroserna hade hand om. Verkar som det fanns ganska många av dessa ur inom försvaret. Nu skulle det vara kul att få reda på hur många som köpts in och vem som tillverkat dom för försvaret? Nedan en bild (inte min) som visar ett stationsur i skyddsboett i sin placering på radiostationen som jag nämnde tidigare.
radio.jpg

Kul information! Nu får du börja jaga en radiostation att sätta klockan i, det hade varit en överjävligt cool klockhållare :)
 

Villeroy

Breitling
Ni som har hamilton/benrus gg-w-113, har ni problem med den tvådelade kronan? På min hamilton fungerar det endast att dra upp kronan om den står i en liten skev vinkel. vilket gör att den hoppar ur ganska omgående. Kan bifoga bilder när jag kommer hem. Fler som haft/har likande problem?
 
D

Deleted member 18570

Guest
Den är original (tror jag), förmodligen extremt lite använd tills jag ärvde klockan (hittades i ett skrin i en bokhylla). Dock inget Tg 195 eller Tre kronor på baksida, vet inte varför.

Vet du om det finns olika modeller av Tg 195? Någon civil variant möjligen?

Här kommer en annan Tg för jämförelse. Min saknar Tg195 på tavlan men har tre kronor på baksidan. Den är från 1954.

IMG_0005.JPG
 
D

Deleted member 18570

Guest
Den var... speciell. Jag diggar bandet!
Har du bild på baksidan?
Den ser väldigt annorlunda i urtavlan, den verkar helt ommålad, skickar över en bild på min att jämföra med.
D4B5EA2F-2F09-491F-858B-87AD18DEC86B.jpeg

Håller du med?
Jag tror oxå det dessvärre. Jag känner inte igen Lemania scriptet och så matchar inte lumet visarnas patina. Visarna ser ok ut.
 
D

Deleted member 18570

Guest
7C6530B5-401A-4E62-95D4-D71EE5EA0366.jpeg
8EFDFB79-E2CF-47DC-80C3-33E0F6F1FA8E.jpeg
EFB13EB8-03C2-4A83-A091-E8F6EFA0F36C.jpeg
Idag är en bra dag. Jag fick just tillbaka min Fat arrow från urmakaren. Till min stora lycka hör att han hade både ett korrekt plexi att ersätta det gamla felaktiga med och ringen som håller verket (saknades när jag köpte klockan). Verket servades och tavlan och visarna blev varsamt rengjorda. Nu ser den ut som ny. Svårt att tänka sig att den är 65 år gammal.
 
D

Deleted member 18570

Guest
Jag lägger in några bilder på en militärrova trots att dessa inlägg oftast tigs ihjäl ;). Lågt intresse antar jag. Denna är dock i nästan nyskick. Antagligen på grund av fodralet. Killen jag köpte den av trodde att den var från 30- eller 40-tal. I vanlig ordning är det väl ingen som vet mer??

IMG_7212.jpg
IMG_7214.jpg
IMG_7218.jpg
IMG_7220.jpg
Kul klocka!
Kronan ser precis ut som på min Rolex från 1948.
5CE0596E-C6B5-44B9-94D6-73D2F20F04E8.jpeg
 
D

Deleted member 18570

Guest
7C6530B5-401A-4E62-95D4-D71EE5EA0366.jpeg
8EFDFB79-E2CF-47DC-80C3-33E0F6F1FA8E.jpeg
EFB13EB8-03C2-4A83-A091-E8F6EFA0F36C.jpeg
Idag är en bra dag. Jag fick just tillbaka min Fat arrow från urmakaren. Till min stora lycka hör att han hade både ett korrekt plexi att ersätta det gamla felaktiga med och ringen som håller verket (saknades när jag köpte klockan). Verket servades och tavlan och visarna blev varsamt rengjorda. Nu ser den ut som ny. Svårt att tänka sig att den är 65 år gammal.
Kanske måste erkänna att jag inte har fått räkningen från urmakaren ännu:-|
 
Topp