• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om militära klockor.....

fc2

Rolex
Mikro GTG med en svensk kille som bor i London igår (inte aktiv i forumet, träffade honom på OF, sålt tre svenska militär ur till honom tidigare), bad honom ta med sig några trevliga klockor :)
AACB55E0-2E87-43A8-9DE0-7B36C69C0B29.jpeg
B9C8CF7E-E0B2-40E3-B591-0A6A061FD095.jpeg
Wow! En sån vit Lemania har jag letat efter länge, och ser jag som en av få klockor jag faktiskt skulle vara beredd att lägga en del pengar på.
 

Jofaaa

Cartier
Om någon sitter på klocka från WWII som är sugen att sälja så kan ni PM:a mig :) Är öppen för olika förslag
 

Zachelitomega

Cartier
2-Faktor
God förmiddag! Har kommit över en TG 195 som jag tänkte sälja vidare. Har ingen större erfarenhet av vintage militärklockor annat än att de är sjukt balla! Den går inte och behöver således en service. Min fråga är således om man skall laga den innan försäljning eller sälja den som den är? :)
20190630_175943.jpg
20190630_175919.jpg
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Men bezelen och visarna är väl fel på Rollen?
Fick läsa på igen och så är det. Trodde man först levererade med vanliga visare/vridring för att senare gå över till svärd /fulla sekundgraderingar men alla issued 5513/17 kom med svärd från början. Således är detta servicedelar (eller en mil-tavla instoppad i en icke issued?). (Äldre milsub referens hade mercedes dock)
 
God förmiddag! Har kommit över en TG 195 som jag tänkte sälja vidare. Har ingen större erfarenhet av vintage militärklockor annat än att de är sjukt balla! Den går inte och behöver således en service. Min fråga är således om man skall laga den innan försäljning eller sälja den som den är? :)
20190630_175943.jpg
20190630_175919.jpg

Jag tycker nästan att det är ett måste att serva klockan innan man säljer den. Däremot så behöver du nog inte renovera/relumea den.
 

deddas

Rolex
Fick läsa på igen och så är det. Trodde man först levererade med vanliga visare/vridring för att senare gå över till svärd /fulla sekundgraderingar men alla issued 5513/17 kom med svärd från början. Således är detta servicedelar (eller en mil-tavla instoppad i en icke issued?). (Äldre milsub referens hade mercedes dock)
Jaha, jag visste inte att äldre milsub-reffar hade mercedes. Trodde alla hade svärd. Kul med info! Tack för det.
 

Koppe

Cartier
God förmiddag! Har kommit över en TG 195 som jag tänkte sälja vidare. Har ingen större erfarenhet av vintage militärklockor annat än att de är sjukt balla! Den går inte och behöver således en service. Min fråga är således om man skall laga den innan försäljning eller sälja den som den är? :)
20190630_175943.jpg
20190630_175919.jpg
Det är i regel inte lönt att serva om du ska sälja vidare, speciellt inte om du låter serva hos en ordentlig, välrenommerad urmakare där priserna ligger ganska högt i förhållande till klockans värde. Lycka till!
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
God förmiddag! Har kommit över en TG 195 som jag tänkte sälja vidare. Har ingen större erfarenhet av vintage militärklockor annat än att de är sjukt balla! Den går inte och behöver således en service. Min fråga är således om man skall laga den innan försäljning eller sälja den som den är? :)
20190630_175943.jpg
20190630_175919.jpg
Jag tycker inte att du ska serva. många samlare gillar orörda klockor och det är risk att något förstörs på tavlan eller visarna om du servar den.
 

Zachelitomega

Cartier
2-Faktor
Jag tycker nästan att det är ett måste att serva klockan innan man säljer den. Däremot så behöver du nog inte renovera/relumea den.

Det är i regel inte lönt att serva om du ska sälja vidare, speciellt inte om du låter serva hos en ordentlig, välrenommerad urmakare där priserna ligger ganska högt i förhållande till klockans värde. Lycka till!

Jag tycker inte att du ska serva. många samlare gillar orörda klockor och det är risk att något förstörs på tavlan eller visarna om du servar den.
Tack för svar! Var in till en urmakare som jag känner till och de var bara kronaxeln som va av och det fanns tydligen originaldelar kvar så bara att byta ut den för att den ska gå igen :) verket var i fint skick.
 

rogart-63

Patek
Nån som kan hjälpa mig . Minnet sviker. Seiko har en fyrkantig klocka eller ur . I silver . Men vad heter den. Inget armbandsklocka. Tror den användes i telegraf tjänst eller nåt. Nåt med Q tror jag . Har googlat men står still. Är en quartz klocka med nån speciell verk.
 
Topp