• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om militära klockor.....

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Lost Navigator. Helt underbar!
20190730_093928.jpg
20190730_093938.jpg
 

Hasse Varg

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Antar att samtliga i tråden inte följer "Handla - Säljes, bytes - Tillbehör" forumet här på KS så jag vill tipsa om att jag säljer två helt underbara böcker om militära klockor där:

https://klocksnack.se/threads/klock...im-german-british-military-timepieces.116840/

Om ni inte har dem så tycker jag att ni absolut ska köpa dem! MWR har en "sticky thread" om dem här (kan eventuellt kräva medlemskap i MWR för att komma åt innehållet):

https://www.mwrforum.net/forums/sho...ritish-Military-Timepieces-(Vol-I-amp-Vol-II)

Säljer dem då jag kommit fram till att mitt klockintresse inte i första hand handlar om militära ur och att de militära ur jag skulle vilja ha kommer jag aldrig att ha råd att köpa (t.ex. Rolex Submariner 5517 osv.). Ok, en Viggen kan jag absolut tänka mig men den finns ju inte med i någon av Konrads böcker :) Är givetvis fortfarande mycket intresserad av militär historia och militära saker så den här tråden kommer jag givetvis fortsätta att följa, har även kvar min Heuer Bund :)
 

TerryTee

Audemars
2-Faktor
Är det någon som kan hjälpa mig med lite kuriosa angående Beuchat och framförallt denna skönhet?

Tror ej den är issued, har däremot läst att denna modell användes av Marine Nationale. Hittar absolut ingenting mer än så, men är sjukt nyfiken. Den har fått absolut mest handledstid nu i sommar och är i min mening fantastiskt cool. Tack för hjälp!
IMG_20190711_100237.jpg
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Det ligger en seiko på tratten med denna baksida, någon som vet direkt var den kommer ifrån?
Det närmsta jag kommer är serbien Montenegro?
Vad tror ni?
FFF7FDA4-37EC-4D1F-909E-BD9D39D72F5B.png

79A794FA-7ACF-4D25-A7B9-0FFC30635462.jpeg
Associerar till Serbien, Ryssland o Montenegro med symbolen . Även i stadsvapen kan den förekomma. Men din referens var väldigt lik,
Om klockan är 70-tal så var både Serbien o Montenegro en del av Jugoslavien , kanske udda med en symbol som inte representerar hela unionen /landet då? Om man tänker sig en militär anknytning. Jugoslavien uppmuntrade inte lokal patriotism direkt ...
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Associerar till Serbien, Ryssland o Montenegro med symbolen . Även i stadsvapen kan den förekomma. Men din referens var väldigt lik,
Om klockan är 70-tal så var både Serbien o Montenegro en del av Jugoslavien , kanske udda med en symbol som inte representerar hela unionen /landet då? Om man tänker sig en militär anknytning. Jugoslavien uppmuntrade inte lokal patriotism direkt ...
 
Associerar till Serbien, Ryssland o Montenegro med symbolen . Även i stadsvapen kan den förekomma. Men din referens var väldigt lik,
Om klockan är 70-tal så var både Serbien o Montenegro en del av Jugoslavien , kanske udda med en symbol som inte representerar hela unionen /landet då? Om man tänker sig en militär anknytning. Jugoslavien uppmuntrade inte lokal patriotism direkt ...

Tack, graveringen är inte speciellt välgjord, kan det vara fake?
 

snuttjulle

Panerai
2-Faktor
Cool! Farsan var i FV och jag frågade om han hade någon aning. Han gissar på att den kommer från Lätta attacken. Texten kan vara någon anspelning på att attackflyget kommer på exakt rätt tid.
Hörde med farsgubben, han flög på Lätt Attacken och var senare divisionschef där när denna var på F16 i Uppsala. Han hade inte sett den under sin tid där men trodde att den möjligtvis kunde vara från F21 Luleå när Lätt attacken var baserad där 73-82. Texten tyder på det då dom (på F21) samarbetade mycket med armen o luftförsvaret och Lätt attacken kommer alltid i tid !
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Hörde med farsgubben, han flög på Lätt Attacken och var senare divisionschef där när denna var på F16 i Uppsala. Han hade inte sett den under sin tid där men trodde att den möjligtvis kunde vara från F21 Luleå när Lätt attacken var baserad där 73-82. Texten tyder på det då dom (på F21) samarbetade mycket med armen o luftförsvaret och Lätt attacken kommer alltid i tid !
Kul med mer info!
 

bernoulli

Audemars
2-Faktor
Mitt första militärur är nu påväg hem, varit lite sugen på en GG-W-13 Hamilton/Benrus ett tag så denna ropades hem från bukten, den saknar krona så den får åka iväg på spa direkt. Outforskad mark för mig så får se om det blir ett bra köp eller inte.
s-l400 (1).jpg

s-l400 (2).jpg
 
Senast ändrad:

Dafi

Cartier
2-Faktor
Har absolut ingen erfarenhet eller koll på militära klockor annat än de vanliga "dirty dozen". Är det någon som har koll på de amerikanska GG-W-113, fallgropar etc? Hittade en intressant på eBay, issued 1969. https://www.ebay.com/itm/Vintage-Hamilton-Vietnam-Pilot-Watch-GG-W-113/273968757943?hash=item3fc9cf7cb7:g:GG4AAOSw-cVdVr-J&LH_BIN=1

Lite ojämn patina på visare men det är väl något man kanske ska leva med, givet att den är issued mitt under Vietnam. Plexit ska vara löst, men det bör gå enkelt att fixa? Tankar och kommentarer? Edit: @bernoulli Såg precis att du budat hem en - är du nöjd?
 
Senast ändrad:

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Har absolut ingen erfarenhet eller koll på militära klockor annat än de vanliga "dirty dozen". Är det någon som har koll på de amerikanska GG-W-113, fallgropar etc? Hittade en intressant på eBay, issued 1969. https://www.ebay.com/itm/Vintage-Hamilton-Vietnam-Pilot-Watch-GG-W-113/273968757943?hash=item3fc9cf7cb7:g:GG4AAOSw-cVdVr-J&LH_BIN=1

Lite ojämn patina på visare men det är väl något man kanske ska leva med, givet att den är issued mitt under Vietnam. Plexit ska vara löst, men det bör gå enkelt att fixa? Tankar och kommentarer? Edit: @bernoulli Såg precis att du budat hem en - är du nöjd?
Är ingen expert heller men har kollat på de där i några år, har haft ett par stycken. Den du länkar till ser helt korrekt ut i mina ögon. Lite tråkig patina på visarna, bör gå att hitta med jämnare ton tycker jag. Säljaren skeppar inte utrikes heller men det kanske du kan lösa på annat sätt.
 

Dafi

Cartier
2-Faktor
Är ingen expert heller men har kollat på de där i några år, har haft ett par stycken. Den du länkar till ser helt korrekt ut i mina ögon. Lite tråkig patina på visarna, bör gå att hitta med jämnare ton tycker jag. Säljaren skeppar inte utrikes heller men det kanske du kan lösa på annat sätt.
Väl spottat, såg inte själv att säljaren inte skickade internationellt! Blev själv lite misstänksam på lumen, den vid 6:an "rinner över" på SWISS-märkningen. Men som helhet är den cool. Du som har erfarenhet av dem, vad bör ett bra exemplar ligga på prismässigt och är det svårt att hitta original-delar till dem om man skulle behöva?
 

bernoulli

Audemars
2-Faktor
@bernoulli Såg precis att du budat hem en - är du nöjd?
Budade hem min som ett renoveringsobjekt, men första intrycket är bra, gillar tavlan skarpt med patinan. Vad jag läst mig till så ska det inte vara något sällsynt verk utan ett ETA 2750, Hamilton Cal. 649 där delar inte ska vara särskilt svårt att hitta. De allra flesta verkar finnas i USA av förklarliga skäl. Inte helt klar gällande prisbild då jag inte jagade så länge men som referens så gav jag 170$ (exl, tull+moms osv) för min, som dock saknar krona.
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Väl spottat, såg inte själv att säljaren inte skickade internationellt! Blev själv lite misstänksam på lumen, den vid 6:an "rinner över" på SWISS-märkningen. Men som helhet är den cool. Du som har erfarenhet av dem, vad bör ett bra exemplar ligga på prismässigt och är det svårt att hitta original-delar till dem om man skulle behöva?
Lumen tror jag är ok, vanliga åldersförändringar. Jag har inte hängt med i prisbilden på ett tag, den du länkar till verkar rimligt prissatt med tanke på hur det sett ut de senaste åren. Det var inte längesen de låg runt hundra dollar, dock. Reservdelar måste det rimligen finnas gott om, åtminstone i USA.
 

Dafi

Cartier
2-Faktor
Lumen tror jag är ok, vanliga åldersförändringar. Jag har inte hängt med i prisbilden på ett tag, den du länkar till verkar rimligt prissatt med tanke på hur det sett ut de senaste åren. Det var inte längesen de låg runt hundra dollar, dock. Reservdelar måste det rimligen finnas gott om, åtminstone i USA.
Ja, jag har märkt att prisgalenskapen verkar ha färgat av sig även på dessa klockor ibland tyvärr. Många fina exemplar verkar ligga uppe på 8-10 tkr, men frågan är om de ens säljs. Allt som går att läsa om referenserna hänvisar till rimliga priser runt 200-300 USD, men det kanske är något "of the past".
 
Topp