När mitt klockintresse vaknade till liv under pandemin så läste jag "allt" om grundaren till klockmärket Sinn.
Helmut Sinn roade sig att renovera Heuer 1550 för tyska flygvapnet och till slut så började han sätta dit egna urtavlor med sitt eget namn - Han var en riktig "lirare".
Allt sedan han startade sitt bolag 1961 så hade han ett samarbete med det schweiziska bolaget Guinand.
De tillverkade rätt många modeller till Helmut.
I början av 90-talet sålde Helmut sitt bolag till Lothar Schmidt som moderniserade Sinn och kom med många nya tekniska lösningar.
- Utan Lothar skulle inte Sinn vuxit till vad det är idag.
Helmut köpte Guinand några år senare och flyttade bolaget till Frankfurt.
Där fortsatte han med samma affärsidé som tidigare;
Bygga prisvärda klockor och sälja direkt till slutkund. De såldes under flera olika varumärken; Chronosport, Jubilar och Guinand.
Idag ägs Guinand av Mathias Klue.
Han jobbade tillsammans med Helmut och när Guinand faktiskt lades ner 2018 så tog han över bolaget och startade om.
Fortfarande idag så lagar och renoverar dem gamla Heuer 1550.
För några år sedan gjorde dem en hyllning till modellen, Starfighter.
Namnet härstammar från Lockheed F-104 som tyska flygvapnet köpte in under 60-talet.
Än idag är det ett av de snabbaste flygplan som byggts
Kallades även för the Widow Maker då den inte alls var byggd för att flyga runt i alperna..katapultstolen sköt dig inte uppåt utan nedåt.
Av de klockor jag har är det här min favorit.
Även med sina 42,66mm och LTL på 49,7mm är den otroligt bekväm på armen.
www.guinand-uhren.de
www.guinand-uhren.de
sv.wikipedia.org
vintage-sinn-collector.de
Helmut Sinn roade sig att renovera Heuer 1550 för tyska flygvapnet och till slut så började han sätta dit egna urtavlor med sitt eget namn - Han var en riktig "lirare".
Allt sedan han startade sitt bolag 1961 så hade han ett samarbete med det schweiziska bolaget Guinand.
De tillverkade rätt många modeller till Helmut.
I början av 90-talet sålde Helmut sitt bolag till Lothar Schmidt som moderniserade Sinn och kom med många nya tekniska lösningar.
- Utan Lothar skulle inte Sinn vuxit till vad det är idag.
Helmut köpte Guinand några år senare och flyttade bolaget till Frankfurt.
Där fortsatte han med samma affärsidé som tidigare;
Bygga prisvärda klockor och sälja direkt till slutkund. De såldes under flera olika varumärken; Chronosport, Jubilar och Guinand.
Idag ägs Guinand av Mathias Klue.
Han jobbade tillsammans med Helmut och när Guinand faktiskt lades ner 2018 så tog han över bolaget och startade om.
Fortfarande idag så lagar och renoverar dem gamla Heuer 1550.
För några år sedan gjorde dem en hyllning till modellen, Starfighter.
Namnet härstammar från Lockheed F-104 som tyska flygvapnet köpte in under 60-talet.
Än idag är det ett av de snabbaste flygplan som byggts
Kallades även för the Widow Maker då den inte alls var byggd för att flyga runt i alperna..katapultstolen sköt dig inte uppåt utan nedåt.
Av de klockor jag har är det här min favorit.
Även med sina 42,66mm och LTL på 49,7mm är den otroligt bekväm på armen.
Starfighter Pilot Chronograph - Mach 2 on your wrist - Guinand Pilot Watches
![www.guinand-uhren.de](https://www.guinand-uhren.de/files/guinand/android-chrome-36x36.png)
History - Guinand Pilot Watches
![www.guinand-uhren.de](https://www.guinand-uhren.de/files/guinand/android-chrome-36x36.png)
![sv.wikipedia.org](https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/65/Norwegian_Air_Force_Lockheed_RF-104G_Starfighter_Freer-1.jpg)