• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Pilotklockor

När mitt klockintresse vaknade till liv under pandemin så läste jag "allt" om grundaren till klockmärket Sinn.
Helmut Sinn roade sig att renovera Heuer 1550 för tyska flygvapnet och till slut så började han sätta dit egna urtavlor med sitt eget namn - Han var en riktig "lirare".
Allt sedan han startade sitt bolag 1961 så hade han ett samarbete med det schweiziska bolaget Guinand.
De tillverkade rätt många modeller till Helmut.
I början av 90-talet sålde Helmut sitt bolag till Lothar Schmidt som moderniserade Sinn och kom med många nya tekniska lösningar.
- Utan Lothar skulle inte Sinn vuxit till vad det är idag.
Helmut köpte Guinand några år senare och flyttade bolaget till Frankfurt.
Där fortsatte han med samma affärsidé som tidigare;
Bygga prisvärda klockor och sälja direkt till slutkund. De såldes under flera olika varumärken; Chronosport, Jubilar och Guinand.
Idag ägs Guinand av Mathias Klue.
Han jobbade tillsammans med Helmut och när Guinand faktiskt lades ner 2018 så tog han över bolaget och startade om.
Fortfarande idag så lagar och renoverar dem gamla Heuer 1550.
För några år sedan gjorde dem en hyllning till modellen, Starfighter.
Namnet härstammar från Lockheed F-104 som tyska flygvapnet köpte in under 60-talet.
Än idag är det ett av de snabbaste flygplan som byggts
Kallades även för the Widow Maker då den inte alls var byggd för att flyga runt i alperna..katapultstolen sköt dig inte uppåt utan nedåt.

Av de klockor jag har är det här min favorit.
Även med sina 42,66mm och LTL på 49,7mm är den otroligt bekväm på armen.
1668245808895.png

När mitt klockintresse vaknade till liv under pandemin så läste jag "allt" om grundaren till klockmärket Sinn.
Helmut Sinn roade sig att renovera Heuer 1550 för tyska flygvapnet och till slut så började han sätta dit egna urtavlor med sitt eget namn - Han var en riktig "lirare".
Allt sedan han startade sitt bolag 1961 så hade han ett samarbete med det schweiziska bolaget Guinand.
De tillverkade rätt många modeller till Helmut.
I början av 90-talet sålde Helmut sitt bolag till Lothar Schmidt som moderniserade Sinn och kom med många nya tekniska lösningar.
- Utan Lothar skulle inte Sinn vuxit till vad det är idag.
Helmut köpte Guinand några år senare och flyttade bolaget till Frankfurt.
Där fortsatte han med samma affärsidé som tidigare;
Bygga prisvärda klockor och sälja direkt till slutkund. De såldes under flera olika varumärken; Chronosport, Jubilar och Guinand.
Idag ägs Guinand av Mathias Klue.
Han jobbade tillsammans med Helmut och när Guinand faktiskt lades ner 2018 så tog han över bolaget och startade om.
Fortfarande idag så lagar och renoverar dem gamla Heuer 1550.
För några år sedan gjorde dem en hyllning till modellen, Starfighter.
Namnet härstammar från Lockheed F-104 som tyska flygvapnet köpte in under 60-talet.
Än idag är det ett av de snabbaste flygplan som byggts
Kallades även för the Widow Maker då den inte alls var byggd för att flyga runt i alperna..katapultstolen sköt dig inte uppåt utan nedåt.

Av de klockor jag har är det här min favorit.
Även med sina 42,66mm och LTL på 49,7mm är den otroligt bekväm på armen.
1668245808895.png

Otroligt vacker klocka! Och tack för historien bakom modellen. Jag har inte så bra koll på Sinns historik trots att det är en av mina topp tre favorittillverkare (Sinn, Oris, Longines).

Otroligt vacker klocka! Och tack för historien bakom modellen. Jag har inte så bra koll på Sinns historik trots att det är en av mina topp tre favorittillverkare (Sinn, Oris, Longines).
Tack!
Rekommenderar att du läser länken till Sinn Collector, otroliga klockor där och historien om Helmut.
Även länken till Reseach om Heuer är läsvärd. Det finns några fantastiska varianter av 1550 där.

Även den här - också nån slags "hyllning" om man ska hylla krig och elände.

En modern variant; Sinn 856 B-uhr.
Passar på rätt många olika band.
4B750313-9ABD-4605-A1B8-02A3D87E83FF.jpeg
B5CCB0AC-FE26-4E7F-B9C7-DF347C707CE7.jpeg

Vad är definitionen av "pilotklocka"?
Tror inte det finns någon bestämd definition. Det är väl mycket så som @Rolexsearch sa att tillverkarna själva definierar vad klockan är till för. Med detta sagt så finns det en del attribut som tillverkarna använder sig av för att göra dem lämpliga för flyg.

Många av dessa egenskaper har historiska förklaringar från första (och andra?) världskriget och har inte så stor funktion idag. T.ex. stora kronor och avsaknad av kronskydd. Detta tillämpades för att piloter skulle kunna ställa in sina klockor även med handskar på. Minutmarkeringar var 5:e minut från luftwaffes B-uhr. Starka kontraster och tydliga stora arabiska siffror för att öka läsbarheten, vilket var viktigt t.ex. för att snabbt kunna se om det närmade sig lunchtid då man befann sig mitt i en loop med en spitfire i röven.

Andra funktioner som av mer förklarliga skäl tillskrivs vara lämpliga för flyg är kronometer och GMT.

Så... hittar du ett par av dessa funktioner eller egenskaper på din klocka så sitter du sannolikt med ett flygarur/pilotklocka :)

Senast ändrad:
Eller hur?
Den här tråden borde vara flera hundra sidor lång 😊
3D614426-BB6A-48CB-B677-BE8BC8D75567.jpeg

Måste säga att ju mer jag tittar på din Guinand desto vettigare ser den ut. Som jag nämnde tidigare så är jag inte så mycket för kronografer, men denna bi-kompax är riktigt stilig! Kikade lite på hemsidan och det är ju helt suveränt att kunna välja bland flera olika band och viklås direkt vid beställning 👍
Hjärtat klappar dock lite extra för Fortis, men den nya Flieger F-serien med sin trattformade glasring är jag fortfarande lite tveksam till... :rolleyes:

Måste säga att ju mer jag tittar på din Guinand desto vettigare ser den ut. Som jag nämnde tidigare så är jag inte så mycket för kronografer, men denna bi-kompax är riktigt stilig! Kikade lite på hemsidan och det är ju helt suveränt att kunna välja bland flera olika band och viklås direkt vid beställning 👍
Hjärtat klappar dock lite extra för Fortis, men den nya Flieger F-serien med sin trattformade glasring är jag fortfarande lite tveksam till... :rolleyes:
Lite synd att de har så få band i 22mm till den stora Starfightern, 42,66mm.
Starfighter II är mindre, 40,6mm och 20mm luggar. Finns mer till den, även länk.
Köpte med viklåset och jag tycker nog det är lite obekvämt :)

Edit;
Att köpa från Guinand är en trevlig upplevelse. Väldigt personligt.
När jag köpte min GMT så frågade jag om den gick att få med satinerat hus och andra visare?
  • Inga problem.
  • Och vad blir merkostnaden för det?
  • Ingenting, vi har ju allt här?
BCA6FD44-E9AF-4173-9796-3ACCC1D434C2.jpeg
6959512B-D6B4-4B0F-AC70-F28A69DABF04.jpeg

Senast ändrad:
Ser många fins klockor i denna tråd, kul.
Så här ser en Flieger ut enl mig. Letade länge innan jag köpte en som exakt motsvarade mina önskemål = avskalat a la WW2. Fast billigare...
Extremt nöjd med den!
IMG_4998.jpeg
Riktigt cool. Gillar att tavlan är helt ren från logo, varumärkets namn, automatic etc. Förstår dock inte varför de bemödat sig med ett safirglad på baksidan men verket ser i princip orört ut.

Tillbaka
Topp