• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Pilotklockor

C9EA6D6B-9D80-43B2-A958-F1633866E8D6.jpeg

Jag har beställt ett par fliegers åt mig själv i julklapp.

1) En Laco Pro med A-tavla och manuellt top grade-urverk.
2) En Orient Flight. Tänkte att när man ägnar sig åt tunga saker (i mitt fall som kontorsråtta kan det innebära att typ skölja ur en kaffekopp) kan man behöva något "billigare" så man inte riskerar att det blir en skråma på "finklockan"...

Det finns en risk att det blir en och annan paketöppning i mellandagarna...

Några pilotklockor har man faktiskt när man tänker efter..... 👨‍✈️🌏
...å självklart har samtliga SuperCompressor-boetter så piloten i fråga kan bada lite i havet medans hen lägger upp rutten för morgondagens kontinentala flygning! 🤿✈️

Nr 1 är en Sherpa GMT, den allra första GMT-klockan från ENICAR och lanserades som en ren pilotklocka redan 1960, dessutom försedd med ett Supertest-verk vilket motsvarande ett kronometer-märkt dito. Denna med röda detaljer är extra ovanlig.

IMG_8590.jpg

Nr 2 får bli den modernt stora Sherpa Super-Jet, man hör dessutom på namnet vilken tidsålder den kommer ifrån, på 40 mm och från 1967. Kul detalj med lollipop-sekundvisare! 🍭
IMG_3354.jpg

Nr 3 är Sherpa Guide MK IV som är en riktigt världstidsklocka med stenkoll på jordens alla resmål. Den här SuperCompressorn mäter in på hela 43 mm men är från 1969 och i NOS-skick dessutom!

IMG_2918.jpg

Några pilotklockor har man faktiskt när man tänker efter..... 👨‍✈️🌏
...å självklart har samtliga SuperCompressor-boetter så piloten i fråga kan bada lite i havet medans hen lägger upp rutten för morgondagens kontinentala flygning! 🤿✈️

Nr 1 är en Sherpa GMT, den allra första GMT-klockan från ENICAR och lanserades som en ren pilotklocka redan 1960, dessutom försedd med ett Supertest-verk vilket motsvarande ett kronometer-märkt dito. Denna med röda detaljer är extra ovanlig.

IMG_8590.jpg

Nr 2 får bli den modernt stora Sherpa Super-Jet, man hör dessutom på namnet vilken tidsålder den kommer ifrån, på 40 mm och från 1967. Kul detalj med lollipop-sekundvisare! 🍭
IMG_3354.jpg

Nr 3 är Sherpa Guide MK IV som är en riktigt världstidsklocka med stenkoll på jordens alla resmål. Den här SuperCompressorn mäter in på hela 43 mm men är från 1969 och i NOS-skick dessutom!

IMG_2918.jpg
Härliga klockor! Sherpa GMT är min favorit. Helt underbar! Hade aldrig sett den tidigare. Var den svår att få tag på?

Härliga klockor! Sherpa GMT är min favorit. Helt underbar! Hade aldrig sett den tidigare. Var den svår att få tag på?
Tackar, tackar!🙏🏻
Jag ramlade över den till rätt kurs på eBay för nåt år sedan för att jag gillade den sköna patinan och det var först efter en tid som jag förstod att den var rätt ovanlig, särskilt i rött! Den satt på sin fina BoR originallänk med!

Senast ändrad:
Kul tråd! Jag kan bidra med en Dodane Type 21 från 71 som användes av franska flygvapnet. Just detta exet har ett Valjoux 231-urverk som gavs specifikt till testpiloter.

En rolig detalj är service-stämplarna på baksidan. :)

Edit: Glömda nämna ”flyback”-funktionen, ett krav av franska flygvapnet att man skulle kunna resetta kronografen och starta om den med bara en knapptryckning.

5C484EB2-FECF-418E-AD08-4EF5E6C92734.jpeg

9F45B724-E792-45FA-81C7-D1F5216DE903.jpeg

Kul tråd! Jag kan bidra med en Dodane Type 21 från 71 som användes av franska flygvapnet. Just detta exet har ett Valjoux 231-urverk som gavs specifikt till testpiloter.

Edit: Glömda nämna ”flyback”-funktionen, ett krav av franska flygvapnet att man skulle kunna resetta kronografen och starta om den med bara en knapptryckning.

Lite Breguetfeeling där 👍

Fantastisk, med countdown bezel och flyback! Älskar att fjonga tillbaka kronografen

Tillbaka
Topp