Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Vad säger ni om Fortis trattdesign på glasringen? Jag tycker det ser knepigt ut...
Får av någon anledning dykarvibes framför flyg. Kanske för att det känns som om glaset är mer skyddat… eller för att det påminner om en badbunke
Vad säger ni om Fortis trattdesign på glasringen? Jag tycker det ser knepigt ut...
Är det snedställd text bakom timvisaren?
Nej, det är nog endast ”Sinn” och UTC-visaren.Är det snedställd text bakom timvisaren?
Kom på att jag har minst en till pilotklockaHär är mina flygare. Sinn är ju en typisk flygare med mycket inspiration från klassiska klockor och Hamilton är RAF issued.
Härliga klockor! Sherpa GMT är min favorit. Helt underbar! Hade aldrig sett den tidigare. Var den svår att få tag på?Några pilotklockor har man faktiskt när man tänker efter.....
...å självklart har samtliga SuperCompressor-boetter så piloten i fråga kan bada lite i havet medans hen lägger upp rutten för morgondagens kontinentala flygning!
Nr 1 är en Sherpa GMT, den allra första GMT-klockan från ENICAR och lanserades som en ren pilotklocka redan 1960, dessutom försedd med ett Supertest-verk vilket motsvarande ett kronometer-märkt dito. Denna med röda detaljer är extra ovanlig.
Nr 2 får bli den modernt stora Sherpa Super-Jet, man hör dessutom på namnet vilken tidsålder den kommer ifrån, på 40 mm och från 1967. Kul detalj med lollipop-sekundvisare!
Nr 3 är Sherpa Guide MK IV som är en riktigt världstidsklocka med stenkoll på jordens alla resmål. Den här SuperCompressorn mäter in på hela 43 mm men är från 1969 och i NOS-skick dessutom!
Tackar, tackar!Härliga klockor! Sherpa GMT är min favorit. Helt underbar! Hade aldrig sett den tidigare. Var den svår att få tag på?
Lite Breguetfeeling därKul tråd! Jag kan bidra med en Dodane Type 21 från 71 som användes av franska flygvapnet. Just detta exet har ett Valjoux 231-urverk som gavs specifikt till testpiloter.
En rolig detalj är service-stämplarna på baksidan.
Edit: Glömda nämna ”flyback”-funktionen, ett krav av franska flygvapnet att man skulle kunna resetta kronografen och starta om den med bara en knapptryckning.
Det stämmer fint! Breguet gjorde även de Type XX för flygvapnet, och de såg snarlika ut. På 50-talet om jag inte missminner mig.Lite Breguetfeeling där
Fantastisk, med countdown bezel och flyback! Älskar att fjonga tillbaka kronografenKul tråd! Jag kan bidra med en Dodane Type 21 från 71 som användes av franska flygvapnet. Just detta exet har ett Valjoux 231-urverk som gavs specifikt till testpiloter.
En rolig detalj är service-stämplarna på baksidan.
Edit: Glömda nämna ”flyback”-funktionen, ett krav av franska flygvapnet att man skulle kunna resetta kronografen och starta om den med bara en knapptryckning.