• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

Faktiskt förvånansvärt snyggt.
Helt klart det snyggaste alternativet jag sett till länk.
Håller med! Är sugen på kombinationen, men man får räkna med en ca 3k och då funderar jag på ifall det verkligen är värt det. Har nämligen andra klockor i åtanke. Är exempelvis riktigt sugen på en 16570 polar. Den tillsammans med min 214270 hade blivit en killer-duo! :rolleyes:
 
Håller med! Är sugen på kombinationen, men man får räkna med en ca 3k och då funderar jag på ifall det verkligen är värt det. Har nämligen andra klockor i åtanke. Är exempelvis riktigt sugen på en 16570 polar. Den tillsammans med min 214270 hade blivit en killer-duo! :rolleyes:

Äe det totalt "bara" 3000:- för gummiband, spänne och ändlänkar?
Det låter isf prisvärt.

Ja, vit 16570 är en grym klocka som skulle komplettera 214270 bra.

Saknar min som jag sålde innan sommaren en hel del. 214270 var min rebound-rolex :)
 
Äe det totalt "bara" 3000:- för gummiband, spänne och ändlänkar?
Det låter isf prisvärt.

Ja, vit 16570 är en grym klocka som skulle komplettera 214270 bra.

Saknar min som jag sålde innan sommaren en hel del. 214270 var min rebound-rolex :)
Spänne tänker jag att man kan ta från sin befentliga länk? Om inte blir det nog dyrare. Jag syftade bara på ändläknar och gummiband!
 
Håller med! Är sugen på kombinationen, men man får räkna med en ca 3k och då funderar jag på ifall det verkligen är värt det. Har nämligen andra klockor i åtanke. Är exempelvis riktigt sugen på en 16570 polar. Den tillsammans med min 214270 hade blivit en killer-duo! :rolleyes:

Oysterflex kostar 2400 per band, så det blir 4800 SEK totalt.
 
114270 eller nyare 116000... En lite biased tråd, men hur resonerar ni?

Mercedes hands + triangelindex kl 12!

De gör så mycket med klockan, annars har OPn näst intill identiskt utseende. Nu tog jag även friheten att bifoga 2 äldre klockor men de speglar imo 114270 och 116000 fast för ca 60 år sedan och ser likheter hur explorern även där vinner på utseendet till tavla och visare.
1016.jpg commando.PNG 114270.jpg 116000bkaio.jpg
 
Snabb uppdatering efter lite DIY.
Jag provade att böja de två tunnare "länkarna" under claspen lite lätt för hand, dvs de två "rolex" stämplade länkarna som fälls ut när du öppnar claspen. Böjde först till den understa som ligger mot handleden, detta gjorde att claspen knappt gick att stänga alls. Böjde tillbaka den så den blev rakare. Provade sedan att böja den andra länken som inte ligger mot handleden lite grann. Nu är klick-ljudet när man stänger claspen mycket tydligare och det krävs mer kraft för att öppna den.
Vet ej om detta är lösningen på problemet men det känns bra mycket säkrare än tidigare i alla fall.
Tips för den som vågar!
Det är helt rätt väg att gå. Får man till rätt böjningar på claspen kommer det funka fint o spännet blir säkrare.
 
Mercedes hands + triangelindex kl 12!

De gör så mycket med klockan, annars har OPn näst intill identiskt utseende. Nu tog jag även friheten att bifoga 2 äldre klockor men de speglar imo 114270 och 116000 fast för ca 60 år sedan och ser likheter hur explorern även där vinner på utseendet till tavla och visare.
1016.jpg commando.PNG 114270.jpg 116000bkaio.jpg
Ringen skiljer sig en del också. Den är lite ”bulligare” på op:n.
Jag föredrar nog Explorer men OP är ju väldigt lik i utseende.

upload_2018-9-3_9-11-31.png





Den blåa op:n är ju inte dum :hungry:
upload_2018-9-3_9-16-22.png
 
Tillbaka
Topp