• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

What a beauty! :greedy:
IMG_20180905_112232.jpg

Alltså detta är juh en väldigt fin klocka och till ett ruskigt bra pris.. Det är väl bara OP serien som faktiskt är billigare, och då med en handfull tusenlappar?

Jag funderar mkt nu när det börjar bli dags att åka på klocksafari och fälla nån trofé.

Denna tillsammans med en Submariner kan kanske vara ett bra team som arbetshästar, slitvarg för vardagen?
Eller tar jag i för mycket om jag köper både en nodate och en Explorer 1 mk2?

Har en datejust, speedy pro och daydate nu och väntar på att en 114060 ska landa, samt att mitt namn ska dyka upp på "listan" för 126710BLRO.
I framtiden hägrar en Aquanaut och ev en Calatrava 5196 (eller annan fin dressare av klass, ex någon jlc modell)
Kommer Explorer att fylla samma plats som suben och GMT'n? (För mig fyller de två sistnämnda samma "plats" i lådan".

Kommer jag sitta med tre vardags"beaters" om jag köper en Explorer 1, med ovan nämnda laguppställning?

Bara lite morgonfunderingar. :)

Mvh.
Fan vad mkt ROLEX det skulle bli ser jag nu... Men jaja..

Ni som har en lite äldre Explorer på 36mm? Upplever ni inte att glaset sticker upp "störande" mycket jämför med tex den nyare.
Samma sak med DJ och DD? Där sticker glaskanten upp 3 gånger så mkt på de tidigare referenserna som på de nyare 6 siffriga.
Jag tycker Explorer är en fin klocka och den kostar inte huggorm ens i butik. Men då finns juh ingen 36:a..
Så då åker man på begsgnat och det där glaset..
Så hur känner ni, är det något som stör?

Mvh
Nej.

Det har dykt upp lite frågor i annonsfrågetråden kring en 114270. Det är några saker som jag märkte att jag är osäker på och därför tänkte kolla i den här tråden:
  • När dök den Rolex graverade rehaulten upp på 114270, år och serie? Jag har för mig att det var med V serien 2008 eller möjligen redan med Z serien 2007?
  • Vilken var den sista serien för 114270? Min gissning är M serien 2010.
Graveringen kom i mitten på z-serien ca 2007. Sista serien var random och g-serie 2010. Random-serien och g-serien introducerades samma år som 114270 togs ur produktion så sista serierna är hyffsat ovanliga.

Alltså detta är juh en väldigt fin klocka och till ett ruskigt bra pris.. Det är väl bara OP serien som faktiskt är billigare, och då med en handfull tusenlappar?

Jag funderar mkt nu när det börjar bli dags att åka på klocksafari och fälla nån trofé.

Denna tillsammans med en Submariner kan kanske vara ett bra team som arbetshästar, slitvarg för vardagen?

Har en datejust, speedy pro och daydate nu och väntar på att en 114060 ska landa, samt att mitt namn ska dyka upp på "listan" för 126710BLRO.
I framtiden hägrar en Aquanaut och ev en Calatrava 5196 (eller annan fin dressare av klass, ex någon jlc modell)
Kommer Explorer att fylla samma plats som suben och GMT'n? (För mig fyller de två sistnämnda samma "plats" i lådan".

Kommer jag sitta med tre vardags"beaters" om jag köper en Explorer 1, med ovan nämnda laguppställning?

Mvh.
Jag tycker en Expy mk2 skulle passa bra i den samling då målar upp. Det är en utomordentligt trevlig klocka

Mvh.
Om du ska ha en Exp1 och en GMT så behöver du ju verkligen inte en 114060. Så ser jag det.

Den här tråden är inte bra för min plånbok... Har haft ett gäng Datejusts innan men söker något lite större och sportigare som kan användas till det mesta. Exp1an måste vara den perfekta klockan för det. Är det väntetid på MK2 eller går det att gå in och hugga en på Nymans eller Rob i Stockholm?
sett tre styckna explorer 1 i prag idag...
bara atr boka flyg ner å köpa så slipper du hålla på med väntelistor

Prag är dessutom en fantastisk stad att köra en weekend i!
precis annars så har sas rätt billiga flighter ner mitt i veckorna om man vill ner för en snabbis å handla...
dock är biträdena oftast rangliga på engelska, väldogt okunniga och rätt ofta nära på otrevliga

har sett flertalet vanliga gmt i g/s , 4 styckna milgauss , en airking, bpde expy 1 & 2 , yachtmaster i rose och en stålis med blå tavla (samma som antonsson i malmö ff rockar)

och en illa sittande 114060 på ett biträdes handled tror dock man får köpa hela paketet där och inte bara klockan löst...

Min kärlek till Explorer började egentligen med 1016. Är i princip en fulländad design i mitt tycke! Men har insett att den dock ligger utom räckhåll för mig. Så för sex månader landade min 14270, och jag är typ fortfarande kär! Så grym klocka!
image.jpg

Men denna tråd är ju till för alla Expy 1, varför ser vi inga 1016. Antar att det måste finnas åtminstone några stycken på
KS? :D

Senast ändrad:
Min kärlek till Explorer började egentligen med 1016. Är i princip en fulländad design i mitt tycke! Men har insett att den dock ligger utom räckhåll för mig. Så för sex månader landade min 14270, och jag är typ fortfarande kär! Så grym klocka!
image.jpg

Men denna tråd är ju till för alla Expy 1:eek:r, varför ser vi inga 1016. Antar att det måste finnas åtminstone några stycken på
Man ser en och annan men det är inte en klocka i överföd precis, vilket är tråkigt!

image.jpg

Men denna tråd är ju till för alla Expy 1, varför ser vi inga 1016. Antar att det måste finnas åtminstone några stycken på
De börjar bli dyra på riktigt tyvärr. Annars är ju det drömklockan.
Jag rengör och kortar länken så den passar sonen. Nu blir det byte till större doningar.

CBFCA557-EE67-4A4C-973B-20C3280076C9.jpeg

Tillbaka
Topp