• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Exakt samma resonemang som mig, har dock lite töntiga handleder någonstans mellan 16-17cm så jag kanske får snegla på den äldre referensen. Tror att jag skulle ångra mig om jag gjorde mig av med Explorern för att ersätta den med Explorer II.

Du får gärna posta lite jämförande bilder på dem två side-by-side för att elda på mitt begär.
Min handled är 18.5 så Explorerns 39mm upplevs rätt liten och dressad. Båda är fantastiska och gör dig inte av med Explorern!
22294FCE-CA81-462D-9E43-EAAC47852A0E.jpeg
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Exakt samma resonemang som mig, har dock lite töntiga handleder någonstans mellan 16-17cm så jag kanske får snegla på den äldre referensen. Tror att jag skulle ångra mig om jag gjorde mig av med Explorern för att ersätta den med Explorer II.

Du får gärna posta lite jämförande bilder på dem två side-by-side för att elda på mitt begär.
Jag har en polare som bär expy2an, nya refen, och jag som har en 36mm Explorer tycker hans klocka är gigantisk när jag drar på den...:rolleyes:
 

Bergsman

Cartier
2-Faktor
Min handled är 18.5 så Explorerns 39mm upplevs rätt liten och dressad. Båda är fantastiska och gör dig inte av med Explorern!
22294FCE-CA81-462D-9E43-EAAC47852A0E.jpeg
Den blir nog allt kvar men en 2a måste nog få göra den sällskap, måste testa både den nya och den ”gamla” innan och se vad mina handleder klarar av att bära upp. En 1655 vore drömmen men kan inte riktig motivera den ekonomiskt för mig själv. Men det kan man väll knappt med någon av klockorna man köpt under åren.
 

Bergsman

Cartier
2-Faktor
Jag har en polare som bär expy2an, nya refen, och jag som har en 36mm Explorer tycker hans klocka är gigantisk när jag drar på den...:rolleyes:
Det är ju så, Expyn är en partner som passar vid exakt varje tillfälle, både 36mm och 39mm. Det gör inte 2an, varken nya eller gamla referensen. En 1016 och en 1655, det hade varit en post värd namnet i duo tråden, men det får nog förbli en vild fantasi.

När man ändå är ute och sladdar på andra klockor, vad roterar resten av gänget sina Expys med? Bilder där man kan jämföra uren bredvid varandra vore roligt.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Det är ju så, Expyn är en partner som passar vid exakt varje tillfälle, både 36mm och 39mm. Det gör inte 2an, varken nya eller gamla referensen. En 1016 och en 1655, det hade varit en post värd namnet i duo tråden, men det får nog förbli en vild fantasi.

När man ändå är ute och sladdar på andra klockor, vad roterar resten av gänget sina Expys med? Bilder där man kan jämföra uren bredvid varandra vore roligt.
Först: jag gillar inte att ha för många klockor. Jag blir stressad av att ha en hel byrålåda som ligger och aldrig använts så de fem klockor jag har nu är bra och lagom för mig.
(Flera är dock utlånade till flickvän men återkallas/byts när abstinensen blir för stor)
Min rulle ser ut som följer:

Rolex Explorer 14270 (dagsfärsk bild)
DSC_0669-01.jpeg

Sjöö Sandström automatic S1
DSC_0657-01.jpeg

Glycine Airman no1
DSC_0608-03.jpeg

CWC G10
DSC_0613-02.jpeg

Omega Seamaster 30 (vintage)
DSC_0614-01.jpeg

Alla mellan 35-37mm vilket är perfekt för mig.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Det är ju så, Expyn är en partner som passar vid exakt varje tillfälle, både 36mm och 39mm. Det gör inte 2an, varken nya eller gamla referensen. En 1016 och en 1655, det hade varit en post värd namnet i duo tråden, men det får nog förbli en vild fantasi.

När man ändå är ute och sladdar på andra klockor, vad roterar resten av gänget sina Expys med? Bilder där man kan jämföra uren bredvid varandra vore roligt.
Dubbelpost pga seg uppkoppling borttagen.
 

Danton

Breitling
Upplever det så också med att det inte ska vara några problem att avyttra den men att prissättning är kanske lite klurigare som du skriver.

Rolex Explorer 114270 36 mm, F-serie från 2004, uttagen 2005. 78690-Oysterlänk med SEL, totalt 12 länkbitar.
Fullset med helt oanvänd Rolex-pouche. Tillbehör i löjligt bra skick.
Inga repor eller dings, dock hairlines. Servad 2012 enligt förra ägaren. Inget servicebehov enligt Bergströms Ur i Malmö (mars 2019) samt Rolex i Budapest som även gjorde ett trycktest (sep 2018) och klockan håller tätt, okänd dokumenterad servicehistorik, drar upp fint och lent och går igång direkt. Ingen noterad tidsavvikelse (men kontrolleras närmre innan annons görs).

Enligt bilder. Vad betingar den?


IMG_20180912_174448 kopia.jpg
IMG_20181129_160301.jpg
IMG_20441.jpg
IMG_20180914_151741.jpg
Köpte min från Chrono24 för dryga månaden sedan. Samma skick på både tillbehör och klocka. Från 2004. Genomgången och servad av säljaren i mars 2019. Jag gav 53 000:- för min och jag kunde inte vara mer nöjd. En otrolig klocka som passar till allt. Hade inte lagt ut din under 50 000:-.
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Först: jag gillar inte att ha för många klockor. Jag blir stressad av att ha en hel byrålåda som ligger och aldrig använts så de fem klockor jag har nu är bra och lagom för mig.
(Flera är dock utlånade till flickvän men återkallas/byts när abstinensen blir för stor)
Min rulle ser ut som följer:

Rolex Explorer 14270 (dagsfärsk bild)
DSC_0669-01.jpeg

Sjöö Sandström automatic S1
DSC_0657-01.jpeg

Glycine Airman no1
DSC_0608-03.jpeg

CWC G10
DSC_0613-02.jpeg

Omega Seamaster 30 (vintage)
DSC_0614-01.jpeg

Alla mellan 35-37mm vilket är perfekt för mig.
Bra samling där @Airman. Den känns low key och väl genomtänkt. Uppiggande med en samling utan dykare också.
Jag är inne på samma bana själv med få (max fem) klockor och alla under 40 mm i diameter. Just nu består den förutom min Explorer av en Nomos Orion 35 mm och en g-shock square som jag inte minns namnet på.
BFEE9D7E-3A86-4C9B-AB43-B001B02B72D9.jpeg


341383E6-6938-404B-9C3E-B64B8D764F3C.jpeg


BBF4E327-E0C4-4275-9415-8C51A6767B00.jpeg
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Bra samling där @Airman. Den känns low key och väl genomtänkt. Uppiggande med en samling utan dykare också.
Jag är inne på samma bana själv med få (max fem) klockor och alla under 40 mm i diameter. Just nu består den förutom min Explorer av en Nomos Orion 35 mm och en g-shock square som jag inte minns namnet på.
BFEE9D7E-3A86-4C9B-AB43-B001B02B72D9.jpeg


341383E6-6938-404B-9C3E-B64B8D764F3C.jpeg


BBF4E327-E0C4-4275-9415-8C51A6767B00.jpeg
Tack @NiklasF. Ja, det kan vara befriande att "slippa" dykare ibland. Fem klockor är alldeles perfekt tycker jag. Man har några fina klockor att rotera med men samlingen är så pass liten så inga ur blir liggande.
Under 40mm låter väl som ett perfekt val, kör på det :) Den där Nomos ser trevlig ut.
Gshock är ju alltid användbar. Dock inte på söndagar... Då är det ju den bästa som gäller, Explorern. :happyhappy:
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Tack @NiklasF. Ja, det kan vara befriande att "slippa" dykare ibland. Fem klockor är alldeles perfekt tycker jag. Man har några fina klockor att rotera med men samlingen är så pass liten så inga ur blir liggande.
Under 40mm låter väl som ett perfekt val, kör på det :) Den där Nomos ser trevlig ut.
Gshock är ju alltid användbar. Dock inte på söndagar... Då är det ju den bästa som gäller, Explorern. :happyhappy:
Ja, Nomos Orion är en jättetrevlig klocka. Jag är verkligen glad att jag valde den som dressklocka. G-shocken blir ju mer för träning och sånt. Men som du säger så är det bara en klocka som gäller på söndagar.
E995295C-B392-4D96-A189-48A7E82B2C72.jpeg

#söndagsexpyn
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Satt och tittade runt på nätet på lite Explorer 1or och såg denna patina på tavlan, vad tycker folket?
12890419d_zoom_v1573295014973.jpg
Det kan vara en kul detalj, om tavlan håller sig så på sikt, men absolut ingenting som jag skulle betala premium för. Den klockan som du länkar till har för övrigt utbytt spänne till fliplock (den ska ha enkelt lås), om man bryr sig om sådana detaljer.
 

herrstilen

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Det kan vara en kul detalj, om tavlan håller sig så på sikt, men absolut ingenting som jag skulle betala premium för. Den klockan som du länkar till har för övrigt utbytt spänne till fliplock (den ska ha enkelt lås), om man bryr sig om sådana detaljer.
Klockan har inge vidare premium skulle jag säga, sen har du helt rätt i att spännet/länken är utbytt till nyare!
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Den klockan som du länkar till har för övrigt utbytt spänne till fliplock (den ska ha enkelt lås), om man bryr sig om sådana detaljer.

sen har du helt rätt i att spännet/länken är utbytt till nyare!

Man kunde välja välja den nyare länken som tillval när man köpte en 14270 ny, så det kan fortfarande vara den länken som kom med klockan när den köptes. Det var ovanligt att folk valde att uppgradera, men det hände ibland.
 
Topp