• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

Aston

Panerai
Trevlig fredag
99A96A9D-BCD6-4F99-8F92-E559FA777AB5.jpeg
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Hur är efterfrågan generellt på 14270 nuförtiden? Har det svalnat? Min har legat några månader nu och "vettifan" alltså...
IMG_20190708_213247.jpg
Jag tycker de är trevliga, hur menar du med sval, att de inte skulle vara bra pris på dem?
Tror att de säljer bra/snabbt, kanske dock inte till lika hög premie som på vissa andra Rolexmodeller dock..
 

Omega87

Rolex
Jag tycker de är trevliga, hur menar du med sval, att de inte skulle vara bra pris på dem?
Tror att de säljer bra/snabbt, kanske dock inte till lika hög premie som på vissa andra Rolexmodeller dock..
Funderar på om dem säljs snabbt, ja. Så en annons inte ligger ute på sälj en längre tid. Har gjort lite research och sett att det inte sålts så många. Har varit från KS i 6 månader också så har inte riktigt följt utvecklingen. :)
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Funderar på om dem säljs snabbt, ja. Så en annons inte ligger ute på sälj en längre tid. Har gjort lite research och sett att det inte sålts så många. Har varit från KS i 6 månader också så har inte riktigt följt utvecklingen. :)
Det har sålts två stycken på KS senaste halvåret och jag har köpte båda två. På Chrono24 finns det få listade (runt 100 world wide nu) och det finns endast en handfull av dessa som är bra på riktigt.

Om modellen är sval eller inte kan jag inte uttrycka mig om, däremot är det inte allt för många till salu. Modellen är i alla fall väldigt bra och det är den mest bekväma sportrollen som jag har provat.
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Det har sålts två stycken på KS senaste halvåret och jag har köpte båda två. På Chrono24 finns det få listade (runt 100 world wide nu) och det finns endast en handfull av dessa som är bra på riktigt.

Om modellen är sval eller inte kan jag inte uttrycka mig om, däremot är det inte allt för många till salu. Modellen är i alla fall väldigt bra och det är den mest bekväma sportrollen som jag har provat.
Man kan kanske konstatera att folk generellt är nöjda med sin Explorer och inte vill sälja helt enkelt.
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Funderar på om dem säljs snabbt, ja. Så en annons inte ligger ute på sälj en längre tid. Har gjort lite research och sett att det inte sålts så många. Har varit från KS i 6 månader också så har inte riktigt följt utvecklingen. :)
Ok, tror inte du har några som helst problem med att sälja men prissättningen blir kanske aningen lurigare då det som sagt sålts få den senaste tiden...
Vad har du för tillbehör/vad ingår till den?
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Man kan kanske konstatera att folk generellt är nöjda med sin Explorer och inte vill sälja helt enkelt.
Jag håller helt klart med. Som jag upplever det är Explorer I en klocka som växer först när man har möjlighet att se den i verkligheten och prova den fullt ut. Många säger att den är tråkig och jag förstår varför, samtidigt är det styrkan i den. Den ska visa tiden och inget mer helt enkelt och det gör den jävligt bra. Dessutom ligger den i något gränsland mellan sport och dress med sina 36 mm, på ett kaxigt och samtidigt elegant sätt.
 

Omega87

Rolex
Man kan kanske konstatera att folk generellt är nöjda med sin Explorer och inte vill sälja helt enkelt.
Så är det för mig... Expyn var en klocka som jag köpte för jag bara ville testa den en stund. Hade alltid haft svårt för sifferindexen men när jag såg den irl så var det ingen tvekan. Det som slog mig var känslan och just att den är kombinerat dressing och sportig. En väldigt mångsidig pjäs.
 

Omega87

Rolex
Ok, tror inte du har några som helst problem med att sälja men prissättningen blir kanske aningen lurigare då det som sagt sålts få den senaste tiden...
Vad har du för tillbehör/vad ingår till den?

Upplever det så också med att det inte ska vara några problem att avyttra den men att prissättning är kanske lite klurigare som du skriver.

Rolex Explorer 114270 36 mm, F-serie från 2004, uttagen 2005. 78690-Oysterlänk med SEL, totalt 12 länkbitar.
Fullset med helt oanvänd Rolex-pouche. Tillbehör i löjligt bra skick.
Inga repor eller dings, dock hairlines. Servad 2012 enligt förra ägaren. Inget servicebehov enligt Bergströms Ur i Malmö (mars 2019) samt Rolex i Budapest som även gjorde ett trycktest (sep 2018) och klockan håller tätt, okänd dokumenterad servicehistorik, drar upp fint och lent och går igång direkt. Ingen noterad tidsavvikelse (men kontrolleras närmre innan annons görs).

Enligt bilder. Vad betingar den?


IMG_20180912_174448 kopia.jpg
IMG_20181129_160301.jpg
IMG_20441.jpg
IMG_20180914_151741.jpg

 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Upplever det så också med att det inte ska vara några problem att avyttra den men att prissättning är kanske lite klurigare som du skriver.

Rolex Explorer 114270 36 mm, F-serie från 2004, uttagen 2005. 78690-Oysterlänk med SEL, totalt 12 länkbitar.
Fullset med helt oanvänd Rolex-pouche. Tillbehör i löjligt bra skick.
Inga repor eller dings, dock hairlines. Servad 2012 enligt förra ägaren. Inget servicebehov enligt Bergströms Ur i Malmö (mars 2019) samt Rolex i Budapest som även gjorde ett trycktest (sep 2018) och klockan håller tätt, okänd dokumenterad servicehistorik, drar upp fint och lent och går igång direkt. Ingen noterad tidsavvikelse (men kontrolleras närmre innan annons görs).

Enligt bilder. Vad betingar den?


IMG_20180912_174448 kopia.jpg
IMG_20181129_160301.jpg
IMG_20441.jpg
IMG_20180914_151741.jpg
Vad begärs? Trycktestet från Budapest för över ett år sedan borde inte ens stå med i annonstexten.
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Upplever det så också med att det inte ska vara några problem att avyttra den men att prissättning är kanske lite klurigare som du skriver.

Rolex Explorer 114270 36 mm, F-serie från 2004, uttagen 2005. 78690-Oysterlänk med SEL, totalt 12 länkbitar.
Fullset med helt oanvänd Rolex-pouche. Tillbehör i löjligt bra skick.
Inga repor eller dings, dock hairlines. Servad 2012 enligt förra ägaren. Inget servicebehov enligt Bergströms Ur i Malmö (mars 2019) samt Rolex i Budapest som även gjorde ett trycktest (sep 2018) och klockan håller tätt, okänd dokumenterad servicehistorik, drar upp fint och lent och går igång direkt. Ingen noterad tidsavvikelse (men kontrolleras närmre innan annons görs).

Enligt bilder. Vad betingar den?


IMG_20180912_174448 kopia.jpg
IMG_20181129_160301.jpg
IMG_20441.jpg
IMG_20180914_151741.jpg
Fan man blir ju nästan sugen, ser ut att vara i mycket fink skick..

Min gissning skulle väl vara runt 50K eller är jag ute och cyklar?
 

Bergsman

Cartier
2-Faktor
Nu har jag traskat runt med min Explorer i drygt ett år, varvat den med min trotjänare i form av en batterimatad seamaster och är väll allmänt nöjd med dinkan egentligen. Men känner att något fattas mig och det är storebror till Explorern. Eller lillebror om man så vill. Explorer II pratar jag om naturligtvis båda nya och föregående ref med vit tavla.

Är det någon som kör med båda? Vilken får mest handledstid? Eller gått från den ena till den andra? Ångrat sig?

Jag vill nog tänka att jag behöver båda.
 

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Nu har jag traskat runt med min Explorer i drygt ett år, varvat den med min trotjänare i form av en batterimatad seamaster och är väll allmänt nöjd med dinkan egentligen. Men känner att något fattas mig och det är storebror till Explorern. Eller lillebror om man så vill. Explorer II pratar jag om naturligtvis båda nya och föregående ref med vit tavla.

Är det någon som kör med båda? Vilken får mest handledstid? Eller gått från den ena till den andra? Ångrat sig?

Jag vill nog tänka att jag behöver båda.
Jag har båda (dock nyare referensen av Explorer II) Rätt perfekta som komplement till varandra och de får lika mycket tid på handleden i rotation. När Explorern känns för tråkig och liten så är Explorer II:an perfekt och när den känns för stor och sportig eller lite fel i mer sofistikerade sammanhang så byter man enkelt tillbaka. Egentligen de enda två klockor jag behöver ha kvar när jag tänker efter...
 

Bergsman

Cartier
2-Faktor
Jag har båda (dock nyare referensen av Explorer II) Rätt perfekta som komplement till varandra och de får lika mycket tid på handleden i rotation. När Explorern känns för tråkig och liten så är Explorer II:an perfekt och när den känns för stor och sportig eller lite fel i mer sofistikerade sammanhang så byter man enkelt tillbaka. Egentligen de enda två klockor jag behöver ha kvar när jag tänker efter...
Exakt samma resonemang som mig, har dock lite töntiga handleder någonstans mellan 16-17cm så jag kanske får snegla på den äldre referensen. Tror att jag skulle ångra mig om jag gjorde mig av med Explorern för att ersätta den med Explorer II.

Du får gärna posta lite jämförande bilder på dem två side-by-side för att elda på mitt begär.
 
Topp