• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

Stefan S

Patek
2-Faktor
Kanske detta kan övertyga dig. Symmetrin på länken på 241270 är inte snyggt heller... Botten känns ännu större då. Symmetrin i tavlan är också snyggare på 36 mm.
8412cf5c6e411e88429db41b91582424.jpg
Rolex-Explorer-114270-vs-Rolex-Explorer-214270-1024x640.jpg


214270 blir ju rätt förvrängd och görs inte rättvisa på första bilden.
214270 mk2 39mm. strax över 18 i handled.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Är det den här?




Personligen är jag väldigt skeptisk och irriterad att den utannonseras som en ”MK II” när den uppenbarligen är en moddad ”MK I”.
Lite som att byta tavla på en vit 1680 sub till en röd och plötsligt claima ”rödsub” i annonsen. Fel... så fel! :banghead:

I mitt tycke borde den isåfall annonserats som en MK I med en tillhörande MK II tavla.

Om det är den du är intresserad av så hade jag passat av enbart den anledningen.
Det finns ingen officiell benämning mk1/2 från Rolex. Det finns bara ref 214270 och olika tavlor/visare. Därmed tillåter Rolex byte av detta. Klockan är inte moddad eller franken mao. Det är som att byta tavla på en DJ. Enda skillnaden denna mot och en nyare är åldern, att den (väl) har röd tag och att fabriksgarantin har gått ut.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Hej alla. Skulle uppskatta lite feedback/ hjälp på traven :)

Haft ett fruktansvärt Explorer- sug att mätta alltför länge nu. Idag har jag bestämt träff med säljare av en 214270, MKI med MKII tavla och visare. Kan få den till ett bra pris och vill inte gärna tacka nej när vi väl står där och skall deala.

Det är storleken jag tvekar på och eftersom varken 39 mm OP eller Explorer finns i en enda affär i hela Sthlm så har jag inte kunnat prova... Närmsta jag provat är DJ 40 mm och den var "okej" men landade på en DJ 36 just pga storleken.

Såhär ser DJ 36 mm ut på mig. Har 16 cm på smalaste stället i kallt väder...

file-6.jpeg
Jag hade träffat säljaren och provat klockan med inställningen att bara prova, inte köpa. Den kommer bli för stor på dig, en 36mm Explorer kommer vara perfekt. Men testa lite är aldrig fel. Som flera redan har sagt, det hjälper inte att den är billig om klockan blir ett felköp.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Det finns ingen officiell benämning mk1/2 från Rolex. Det finns bara ref 214270 och olika tavlor/visare. Därmed tillåter Rolex byte av detta. Klockan är inte moddad eller franken mao. Det är som att byta tavla på en DJ. Enda skillnaden denna mot och en nyare är åldern, att den (väl) har röd tag och att fabriksgarantin har gått ut.
Jag tycker ändå det är stiligt om köparen upplyser om att den hade mk1 tavla från början och nu sitter mk2 på.
 

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Säljaren har ju upplyst om detta i beskrivningen
I beskrivningen ja... Det finns ju som @Stefan S skriver ingen officiell benämning för MK I & II men det är ju rätt stor skillnad i pris på begagnatmarknaden och att då annonsera i rubrik att det är den nyare och tillika ofta mycket dyrare MK II modellen det rör sig om för att sen förklara MK I verkligheten senare i beskrivningen är inget annat än click-bait som jag personligen stör mig på men detta kan vi fortsätta diskutera i ”Blocket (och andra tokiga annonser)” tråden...
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
I beskrivningen ja... Det finns ju som @Stefan S skriver ingen officiell benämning för MK I & II men det är ju rätt stor skillnad i pris på begagnatmarknaden och att då annonsera i rubrik att det är den nyare och tillika ofta mycket dyrare MK II modellen det rör sig om för att sen förklara MK I verkligheten senare i beskrivningen är inget annat än click-bait som jag personligen stör mig på men detta kan vi fortsätta diskutera i ”Blocket (och andra tokiga annonser)” tråden...
Alltså, det där är exakt samma klocka som min. Bara 2-3 år äldre och antagligen med utgången garanti. Prismässigt borde den såklart ligga lite lägre men det handlar inte om ”rätt stor skillnad”.
 

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Alltså, det där är exakt samma klocka som min. Bara 2-3 år äldre och antagligen med utgången garanti. Prismässigt borde den såklart ligga lite lägre men det handlar inte om ”rätt stor skillnad”.
”Exakt” vet jag inte om jag håller med om...
Lume på 3,6,9 och längre visare är ”rätt stor skillnad” i min bok men alla är vi olika...
 

L.A.P

Omega
Så! Trots alla rekommendationer och spekulationer slog jag till. Någonting kändes "rätt" när jag satte den på armen. Jag tvivlar dock inte på att en 36a skulle kännas ännu mer "rätt".

Farligt stor tycker jag inte att den är. Hade nog inte tänkt på storleken öht om jag inte känt till 36an. Supersmala handleder men okej händer och underarmar så det ser inte på något sätt "fel" ut enligt mig. Ger ett lite sportigt helhetsintryck.

Nåväl, kör på denna ett tag framöver i jakten på övriga klockor som är tänkta att hålla den sällskap, så får vi se om (snarare när) det blir ett byte till en 14270/114270.

Känns sammantaget bra med ny klocka på armen. Bialettin fick göra sällskap.
rlx.jpg
 
Senast ändrad:

Stefan S

Patek
2-Faktor
Så! Trots alla rekommendationer och spekulationer slog jag till. Någonting kändes "rätt" när jag satte den på armen. Jag tvivlar dock inte på att en 36a skulle kännas ännu mer "rätt".

Farligt stor tycker jag inte att den är. Hade nog inte tänkt på storleken öht om jag inte känt till 36an. Supersmala handleder men okej storlek på händer och underarmar så det ser inte på något sätt "fel" ut enligt mig. Ger ett lite sportigt helhetsintryck.

Nåväl, kör på denna ett tag framöver i jakten på övriga klockor som är tänkta att hålla den sällskap, så får vi se om (snarare när) det blir ett byte till en 14270/114270.

Känns sammantaget bra med ny klocka på armen. Bialettin fick göra sällskap.
rlx.jpg
Kul! Grattis :)
 

direction

Panerai
2-Faktor
Så! Trots alla rekommendationer och spekulationer slog jag till. Någonting kändes "rätt" när jag satte den på armen. Jag tvivlar dock inte på att en 36a skulle kännas ännu mer "rätt".

Farligt stor tycker jag inte att den är. Hade nog inte tänkt på storleken öht om jag inte känt till 36an. Supersmala handleder men okej händer och underarmar så det ser inte på något sätt "fel" ut enligt mig. Ger ett lite sportigt helhetsintryck.

Nåväl, kör på denna ett tag framöver i jakten på övriga klockor som är tänkta att hålla den sällskap, så får vi se om (snarare när) det blir ett byte till en 14270/114270.

Känns sammantaget bra med ny klocka på armen. Bialettin fick göra sällskap.
rlx.jpg
Stort grattis! Det är ju så att de ser ju större ut på bild än i verkligheten, därför alltid bra att prova...och då är det ju alltid svårt att avstå. :)
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Så! Trots alla rekommendationer och spekulationer slog jag till. Någonting kändes "rätt" när jag satte den på armen. Jag tvivlar dock inte på att en 36a skulle kännas ännu mer "rätt".

Farligt stor tycker jag inte att den är. Hade nog inte tänkt på storleken öht om jag inte känt till 36an. Supersmala handleder men okej händer och underarmar så det ser inte på något sätt "fel" ut enligt mig. Ger ett lite sportigt helhetsintryck.

Nåväl, kör på denna ett tag framöver i jakten på övriga klockor som är tänkta att hålla den sällskap, så får vi se om (snarare när) det blir ett byte till en 14270/114270.

Känns sammantaget bra med ny klocka på armen. Bialettin fick göra sällskap.
rlx.jpg
Alltså, allt är ju upp till den som bär klockan. Känns det bra, är det bra. Om folk kan gå runt med en 47mm Panerai på armen så lär ju inte denna vara FÖR stor. Jag föredrar 36an absolut men den där blir bra för dig. Grattis :)
 

Omega87

Rolex
Så! Trots alla rekommendationer och spekulationer slog jag till. Någonting kändes "rätt" när jag satte den på armen. Jag tvivlar dock inte på att en 36a skulle kännas ännu mer "rätt".

Farligt stor tycker jag inte att den är. Hade nog inte tänkt på storleken öht om jag inte känt till 36an. Supersmala handleder men okej händer och underarmar så det ser inte på något sätt "fel" ut enligt mig. Ger ett lite sportigt helhetsintryck.

Nåväl, kör på denna ett tag framöver i jakten på övriga klockor som är tänkta att hålla den sällskap, så får vi se om (snarare när) det blir ett byte till en 14270/114270.

Känns sammantaget bra med ny klocka på armen. Bialettin fick göra sällskap.
rlx.jpg

Kul, stort grattis! :) Ser framemot fler bilder här i tråden, varmt välkommen!
IMG_20180909_230415.jpg
 
Senast ändrad:

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor

lladron

Cartier
2-Faktor

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Det är något som känns lite off med den där klockan, lite franken. Får inte ihop tavlan med visarna, men jag kan ha fel då jag inte är påläst på modellen. Dom 5500 som bara har precision på tavlan ser inte ut så där.
Jag har heller inte stenkoll på modellen. Det ska dock finnas ett äkthetsintyg från Handelskammaren.
 
Topp