• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

papabear

Panerai
2-Faktor
E4500012-99B1-4E95-9EEE-18C4B36B43C2.jpeg
Kände att det var dags att plocka fram denna ur bankfacket. Lika nöjd varje gång jag tar den på mig!
 

Omega87

Rolex
Kan någon utbilda mig och peka på hur man ser skillnad på 114270 och 14270? Folk lägger upp bilder och jag kan inte säga vilken det är.

Jag har oxå väldigt svårt att se skillnad....

Då är vi 3!
Vad jag förstått så är det lite svårt om man bara ser klockan rakt framifrån?
Kom över den här bilden för ett tag sedan men blev nog inte klokare eller gjorde inte någon större research.

292094j.jpg


Edit: hittade följande tråd där @acce1999 förklarar skillnaderna utförligt.

https://klocksnack.se/threads/skillnad-på-14270-och-114270.23097/

Screenshot_20191121_080851_com.android.chrome.jpg


För att underlätta borde det från och med nu vara regel att man anger vilken modell man har när man lägger upp en bild här... ;):D
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Här har ni mer matnyttigt kring taveluppsättningar.
https://klocksnack.se/threads/tråden-om-rolex-explorer-1.54335/page-102#post-2424301

Jag har gått igenom C24 nu och identifierat att de två olika typerna av tavlor existerar genom hela årsintervallen där tritium användes (1989-1998). Det är inte bara krona och font som skiljer sig på tavlorna utan även T SWISS - T < 25

Mk 1.
01f2a698-fa24-42c9-b304-02f33ff19c2b-jpeg.868888

94A099D9-E715-4E12-878E-AC5C721CCD40.jpeg


Mk 2.
096c5257-5801-47ee-945f-fe4258a7b668-jpeg.868890

695C4DF8-0398-42E9-970B-26962A3A0922.jpeg


Här ser vi även en klar skillnad på storleken på < tecknet på det olika tavlorna.
 

Engi

Omega
Då är vi 3!
Vad jag förstått så är det lite svårt om man bara ser klockan rakt framifrån?
Kom över den här bilden för ett tag sedan men blev nog inte klokare eller gjorde inte någon större research.

292094j.jpg


Edit: hittade följande tråd där @acce1999 förklarar skillnaderna utförligt.

https://klocksnack.se/threads/skillnad-på-14270-och-114270.23097/

Screenshot_20191121_080851_com.android.chrome.jpg


För att underlätta borde det från och med nu vara regel att man anger vilken modell man har när man lägger upp en bild här... ;):D

Thanks, really interesting
 

L.A.P

Omega
Hej alla. Skulle uppskatta lite feedback/ hjälp på traven :)

Haft ett fruktansvärt Explorer- sug att mätta alltför länge nu. Idag har jag bestämt träff med säljare av en 214270, MKI med MKII tavla och visare. Kan få den till ett bra pris och vill inte gärna tacka nej när vi väl står där och skall deala.

Det är storleken jag tvekar på och eftersom varken 39 mm OP eller Explorer finns i en enda affär i hela Sthlm så har jag inte kunnat prova... Närmsta jag provat är DJ 40 mm och den var "okej" men landade på en DJ 36 just pga storleken.

Såhär ser DJ 36 mm ut på mig. Har 16 cm på smalaste stället i kallt väder...

file-6.jpeg
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Hej alla. Skulle uppskatta lite feedback/ hjälp på traven :)

Haft ett fruktansvärt Explorer- sug att mätta alltför länge nu. Idag har jag bestämt träff med säljare av en 214270, MKI med MKII tavla och visare. Kan få den till ett bra pris och vill inte gärna tacka nej när vi väl står där och skall deala.

Det är storleken jag tvekar på och eftersom varken 39 mm OP eller Explorer finns i en enda affär i hela Sthlm så har jag inte kunnat prova... Närmsta jag provat är DJ 40 mm och den var "okej" men landade på en DJ 36 just pga storleken.

Såhär ser DJ 36 mm ut på mig. Har 16 cm på smalaste stället i kallt väder...

file-6.jpeg
Jag hade absolut kört på en 14270/114270. Jag har något större handleder än du och tycker 39mm Explorer blir för stor på mig. 36mm blir perfekt :)
 

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Hej alla. Skulle uppskatta lite feedback/ hjälp på traven :)

Haft ett fruktansvärt Explorer- sug att mätta alltför länge nu. Idag har jag bestämt träff med säljare av en 214270, MKI med MKII tavla och visare. Kan få den till ett bra pris och vill inte gärna tacka nej när vi väl står där och skall deala.

Det är storleken jag tvekar på och eftersom varken 39 mm OP eller Explorer finns i en enda affär i hela Sthlm så har jag inte kunnat prova... Närmsta jag provat är DJ 40 mm och den var "okej" men landade på en DJ 36 just pga storleken.

Såhär ser DJ 36 mm ut på mig. Har 16 cm på smalaste stället i kallt väder...

file-6.jpeg
Är det den här?




Personligen är jag väldigt skeptisk och irriterad att den utannonseras som en ”MK II” när den uppenbarligen är en moddad ”MK I”.
Lite som att byta tavla på en vit 1680 sub till en röd och plötsligt claima ”rödsub” i annonsen. Fel... så fel! :banghead:

I mitt tycke borde den isåfall annonserats som en MK I med en tillhörande MK II tavla.

Om det är den du är intresserad av så hade jag passat av enbart den anledningen.
 

B Wooster

Panerai
2-Faktor
Hej alla. Skulle uppskatta lite feedback/ hjälp på traven :)

Haft ett fruktansvärt Explorer- sug att mätta alltför länge nu. Idag har jag bestämt träff med säljare av en 214270, MKI med MKII tavla och visare. Kan få den till ett bra pris och vill inte gärna tacka nej när vi väl står där och skall deala.

Det är storleken jag tvekar på och eftersom varken 39 mm OP eller Explorer finns i en enda affär i hela Sthlm så har jag inte kunnat prova... Närmsta jag provat är DJ 40 mm och den var "okej" men landade på en DJ 36 just pga storleken.

Såhär ser DJ 36 mm ut på mig. Har 16 cm på smalaste stället i kallt väder...

file-6.jpeg

Jag hade absolut kört på en 14270/114270. Jag har något större handleder än du och tycker 39mm Explorer blir för stor på mig. 36mm blir perfekt :)

Hade också kört 36mm. Eller vänta nu.- det gjorde jag också. 16,5

/B
 

L.A.P

Omega
Är det den här?




Personligen är jag väldigt skeptisk och irriterad att den utannonseras som en ”MK II” när den uppenbarligen är en moddad ”MK I”.
Lite som att byta tavla på en vit 1680 sub till en röd och plötsligt claima ”rödsub” i annonsen. Fel... så fel! :banghead:

I mitt tycke borde den isåfall annonserats som en MK I med en tillhörande MK II tavla.

Om det är den du är intresserad av så hade jag passat av enbart den anledningen.
Yes det är den. Också lite skeptisk men kan få den till ett bra pris. Orginaltavlan och visare följer ju med dessutom. Men du har rätt, lite småfult. Nästan så det blir en principsak...

Hade också kört 36mm. Eller vänta nu.- det gjorde jag också. 16,5

/B
Ja ni har nog rätt mina herrar. Är ju även ute efter en 34 mm OP med grön tavla vilket kanske säger en del om mina grundläggande preferenser... Men jag vill så gärna ha en :( Klurigt detta.
 

Omega87

Rolex
Hej alla. Skulle uppskatta lite feedback/ hjälp på traven :)

Haft ett fruktansvärt Explorer- sug att mätta alltför länge nu. Idag har jag bestämt träff med säljare av en 214270, MKI med MKII tavla och visare. Kan få den till ett bra pris och vill inte gärna tacka nej när vi väl står där och skall deala.

Det är storleken jag tvekar på och eftersom varken 39 mm OP eller Explorer finns i en enda affär i hela Sthlm så har jag inte kunnat prova... Närmsta jag provat är DJ 40 mm och den var "okej" men landade på en DJ 36 just pga storleken.

Såhär ser DJ 36 mm ut på mig. Har 16 cm på smalaste stället i kallt väder...

file-6.jpeg

14270 eller 114270! 36 mm är idealstorleken som de flesta har börjat inse eller som man inser efter en massa olika klockor och storlekar ;) 39 mm på 16 cm arm känns inte alls snyggt och balanserat om du frågar mig. Det beror ju såklart på vad du har för preferenser annars gällande klockor och storlek.
Här är min 114270 på 19 cm arm.
IMG_20181109_094708.jpg
 
Senast ändrad:

herrstilen

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Yes det är den. Också lite skeptisk men kan få den till ett bra pris. Orginaltavlan och visare följer ju med dessutom. Men du har rätt, lite småfult. Nästan så det blir en principsak...


Ja ni har nog rätt mina herrar. Är ju även ute efter en 34 mm OP med grön tavla vilket kanske säger en del om mina grundläggande preferenser... Men jag vill så gärna ha en :( Klurigt detta.
Om ni träffas upp och du provar den, så kommer du troligen att inse att 39 är för stort och då lär det bli lättare att tacka nej.
Här är min 14270 och jag är extremt nöjd! (Har en typ 15cm handled)
20191123160451_AE184315.jpg
 

Omega87

Rolex
Yes det är den. Också lite skeptisk men kan få den till ett bra pris. Orginaltavlan och visare följer ju med dessutom. Men du har rätt, lite småfult. Nästan så det blir en principsak...


Ja ni har nog rätt mina herrar. Är ju även ute efter en 34 mm OP med grön tavla vilket kanske säger en del om mina grundläggande preferenser... Men jag vill så gärna ha en :( Klurigt detta.
Förstår att du så gärna vill ha en men tror det är dumdristigt att ha bråttom och stilla ditt Explorer-sug och göra ett felköp som en 39 mm kanske innebär. Det är ju en fantastisk klocka i sig men storleken har faktiskt betydelse ;)
 

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Yes det är den. Också lite skeptisk men kan få den till ett bra pris. Orginaltavlan och visare följer ju med dessutom. Men du har rätt, lite småfult. Nästan så det blir en principsak..
Helt enig med principsaken.

Gällande storleken så tror jag också på 36mm för dig. (Själv har jag nästan 19mm handled och kör 39mm vilket är en bra combo för mig)
 

Omega87

Rolex
Yes det är den. Också lite skeptisk men kan få den till ett bra pris. Orginaltavlan och visare följer ju med dessutom. Men du har rätt, lite småfult. Nästan så det blir en principsak...


Ja ni har nog rätt mina herrar. Är ju även ute efter en 34 mm OP med grön tavla vilket kanske säger en del om mina grundläggande preferenser... Men jag vill så gärna ha en :( Klurigt detta.

Kanske detta kan övertyga dig. Symmetrin på länken på 241270 är inte snyggt heller... Botten känns ännu större då. Symmetrin i tavlan är också snyggare på 36 mm.
8412cf5c6e411e88429db41b91582424.jpg
Rolex-Explorer-114270-vs-Rolex-Explorer-214270-1024x640.jpg


 

L.A.P

Omega
14270 eller 114270! 36 mm är idealstorleken som de flesta har börjat inse eller som man inser efter en massa olika klockor och storlekar ;) 39 mm på 16 cm arm känns inte alls snyggt och balanserat om du frågar mig. Det beror ju såklart på vad du har för preferenser annars gällande klockor och storlek.
Här är min 114270 på 19 cm arm.
IMG_20181109_094708.jpg
Det där såg riktigt bra ut, snyggt! Kan tänka mig att 39mm uppplevs än större pga proportionerna. 36mm har väl t ex. samma storlek på tavlan som Submariner...
Om ni träffas upp och du provar den, så kommer du troligen att inse att 39 är för stort och då lär det bli lättare att tacka nej.
Här är min 14270 och jag är extremt nöjd! (Har en typ 15cm handled)
20191123160451_AE184315.jpg
Riktigt tjusig bild! Och såklart grattis till en fin klocka.
Helt enig med principsaken.

Gällande storleken så tror jag också på 36mm för dig. (Själv har jag nästan 19mm handled och kör 39mm vilket är en bra combo för mig)
Tack för input. Tänker att jag hör av mig till säljaren och är ärlig up front att jag tvivlar på storleken och eventuellt drar mig ur affären när vi ses. Så får vi se hur det blir.
Kanske detta kan övertyga dig. Symmetrin på länken på 241270 är inte snyggt heller... Botten känns ännu större då. Symmetrin i tavlan är också snyggare på 36 mm.
8412cf5c6e411e88429db41b91582424.jpg
Rolex-Explorer-114270-vs-Rolex-Explorer-214270-1024x640.jpg


Mycket bra video. Sida vid sida upplever jag 36mm som mycket mer harmonisk.
 

Omega87

Rolex
Det där såg riktigt bra ut, snyggt! Kan tänka mig att 39mm uppplevs än större pga proportionerna. 36mm har väl t ex. samma storlek på tavlan som Submariner...

Riktigt tjusig bild! Och såklart grattis till en fin klocka.

Tack för input. Tänker att jag hör av mig till säljaren och är ärlig up front att jag tvivlar på storleken och eventuellt drar mig ur affären när vi ses. Så får vi se hur det blir.

Mycket bra video. Sida vid sida upplever jag 36mm som mycket mer harmonisk.

Exakt! Bättre balans och proportioner i 36 vilket ger en underbar harmoni :D
 
Topp