• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

Den här var ju väldigt prisvärd måste jag säga!

Hade jag inte redan haft en hade jag köpt den :)

Den här var ju väldigt prisvärd måste jag säga!

Hade jag inte redan haft en hade jag köpt den :)

Ligger inte den knappt 10k för högt?

Sitter någon av er på en Reverso av någon sort? Hade gärna sett lite bilder side-by-side med Expyn (6siffrig ref). Tankarna har börjat vandra lite åt det hållet som komplement.

Bilagor

• D5D10307-23A4-460B-900D-CF76DD428E6A.jpeg
    D5D10307-23A4-460B-900D-CF76DD428E6A.jpeg
    183.6 KB · Visningar: 43
Sitter någon av er på en Reverso av någon sort? Hade gärna sett lite bilder side-by-side med Expyn (6siffrig ref). Tankarna har börjat vandra lite åt det hållet som komplement.

Har gjort mig av med min Reverso men hittade denna bild i arkiven. Explorer 14270 och Reverso Classique 250.8.86.

Kan varmt rekommendera en Reverso, var väldigt nöjd med själva modellen men den klockan som jag hade var aningen för polerad för mitt välmående och saknade cert. Kommer definitivt köpa en som uppfyller mina kriterier inom en snar framtid.

IMG_4574.jpg

Tack! Vad har du för mått på handlederna? En Grande Reverso med månfas ligger högt upp på önskelistan, är lite rädd för storleken på dem dock. På din bild får man intrycket att lug-till-lug nästan är identiskt?

Tack! Vad har du för mått på handlederna? En Grande Reverso med månfas ligger högt upp på önskelistan, är lite rädd för storleken på dem dock. På din bild får man intrycket att lug-till-lug nästan är identiskt?

Jag har klena handleder, ca. 16,5 cm. En Reverso Classique är 23x38 men med mindre lugs än Explorer så det kan nog stämma att dom är liknande i lug-to-lug. Nu kanske vi springer lite off-topic för denna tråden men jag tyckte storleken för Reverso Classique var perfekt för mina handleder. I min mening ska en Reverso inte bäras större. Sen kan jag raljera vidare länge om detta men besparar alla Expy-vänner i den här tråden.

Skicka ett PM om du vill ha lite fler bilder/åsikter :)

Hur upplever ni som har en 114270 att lumen är på er klocka? Har en z serial från 2007 och måste säga att jag är ganska besviken på lyset, om man jfr med min smp300 från 2016 som lyser som en liten ficklampa. Nu vet jag inte om kvaliteten på lume har förbättrats under åren men trodde faktiskt bättre av rolex.

Lyser fint i 5 min efter ”laddning” men fejdar ut väldigt snabbt och på natten är det nästintill omöjligt att läsa av tiden... Som sagt kan bara jfr med min seamaster då alla andra klockor har länge sen död tritium. Hur upplever ni som har äldre 36mm luminova utrustade Explorers? Känner ni samma vibbar som jag eller råkar jag bara ha en sämre kvalitetskontrollerad pjäs månne?

Hur upplever ni som har en 114270 att lumen är på er klocka? Har en z serial från 2007 och måste säga att jag är ganska besviken på lyset, om man jfr med min smp300 från 2016 som lyser som en liten ficklampa. Nu vet jag inte om kvaliteten på lume har förbättrats under åren men trodde faktiskt bättre av rolex.

Lyser fint i 5 min efter ”laddning” men fejdar ut väldigt snabbt och på natten är det nästintill omöjligt att läsa av tiden... Som sagt kan bara jfr med min seamaster då alla andra klockor har länge sen död tritium. Hur upplever ni som har äldre 36mm luminova utrustade Explorers? Känner ni samma vibbar som jag eller råkar jag bara ha en sämre kvalitetskontrollerad pjäs månne?
Här är min 2001, ingen woow lumen men underbar liten klocka :cigar:
(2min & 5min efter)
16033138174582072582041338061967.jpg
16033140449128267919621923394288.jpg
16033141854894497786574521851450.jpg

Du får väl ut och leta i stora världen. Klockan som diskuterats köptes i butik på bild nedan. Klart att det inte är listpris när den ligger på hyllan. Den som söker och finner är värd nån liten gratifikation.
Screenshot_20201020-192004_Maps.jpg
Jag har redan min och minns en tid när den här hobbyn inte handlade om att vaska guld. Dags att hitta något roligare att göra antar jag.

Jag har redan min och minns en tid när den här hobbyn inte handlade om att vaska guld. Dags att hitta något roligare att göra antar jag.
Total omredigering av post.

@Gäspande_Skorpan ; Beskriv vad du vill ha ut av din hobby. Jag förstår ärligt inte alls vad du skriver. Men jag har träffat många klockintresserade med härligt fina perspektiv på tillvaron. Kanske det är bra att börja med dina första klockor?

Min hobby är intresset för mekaniska lösningar och hur de kan möta nya elektroniska och digitala.......
Vaska guld vore kul men jag har svårt att relatera det till klockor😐

Senast ändrad:
Tjena allihopa,

Jag skulle behöva hjälp med en sak...
36mm eller 39mm?

Jag är extremt kär i Explorer 1 och är på gång att skaffa mig en. Frågan är bara vilken size. Ibland när jag kollar så tycker jag att 39mm är för stort, och 36 generellt är för litet. Nu har ju Explorer 1 en större urtavla än andra.

Vad tycker ni? Hur bestämmer en sig?
Känner igen mig! Testade faktiskt båda samtidigt för att jämföra och tyckte verkligen att båda hade sin charm. Jag körde i slutändan på 36 mm och har inte ångrat det :) Det är någonting med den storleken som gör att den ser mer klassisk ut i min mening, 39 mm ser klart modernare ut på något sätt (vilket den ju också ÄR...). Har dessutom rätt smala handleder så 36 mm sitter toppen tycker jag.
IMG_4933.jpeg

Känner igen mig! Testade faktiskt båda samtidigt för att jämföra och tyckte verkligen att båda hade sin charm. Jag körde i slutändan på 36 mm och har inte ångrat det :) Det är någonting med den storleken som gör att den ser mer klassisk ut i min mening, 39 mm ser klart modernare ut på något sätt (vilket den ju också ÄR...). Har dessutom rätt smala handleder så 36 mm sitter toppen tycker jag.
IMG_4933.jpeg
Som jag tycker bärs Explorer mindre än många andra klockor i samma storlek. Bezel och tavlans utformning trollar bort storleken. Å andra sidan är 39mm enorm jämfört med fram till 90-talets storlekar på klockor. Är verkligen 36mm liten storlek?

Som jag tycker bärs Explorer mindre än många andra klockor i samma storlek. Bezel och tavlans utformning trollar bort storleken. Å andra sidan är 39mm enorm jämfört med fram till 90-talets storlekar på klockor. Är verkligen 36mm liten storlek?
36 skulle väl kunna sägas vara litet om man jämför med många andra sportstålklockor.
I min mening är det en del i vad som gör den så jäkla allround och passar väldigt bra även till lite mer uppklätt 😊

En av de bästa sakerna med Exp (1) tycker jag är att den går att kombinera och förändra så mycket. Snygg i original men kanske ännu snyggare på jubilee tycker jag! Nato och skinnband funkar lika bra och sätt en del på gummi med böjda bandstift som blir grymt sportiga. Ett strapmonster helt enkelt!

En av de bästa sakerna med Exp (1) tycker jag är att den går att kombinera och förändra så mycket. Snygg i original men kanske ännu snyggare på jubilee tycker jag! Nato och skinnband funkar lika bra och sätt en del på gummi med böjda bandstift som blir grymt sportiga. Ett strapmonster helt enkelt!

Och jag tycker tvärtom :) Funkar bara på länk. Möjligen nato om jag är på humör men jag återkommer hela tiden till länken.

Tillbaka
Topp