• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

Alltså jag sålde min fullset i våras för 55, känns orimligt att den stuckit 12k utan cert!
Edit: Finns flertalet i europa under 60 på C24
Nu ska jag inte sälja (utan serva och mer börja använda) min 14270 från 95 men vad skulle vara ett värde på en sådan som min?
Inga tillbehör, ingen servicehistorik men i ett otroligt bra skick och går inom cosc...

Nu ska jag inte sälja (utan serva och mer börja använda) min 14270 från 95 men vad skulle vara ett värde på en sådan som min?
Inga tillbehör, ingen servicehistorik men i ett otroligt bra skick och går inom cosc...
Svårt att säga exakt såklart. Men med tanke på vad de sålts för tidigare i år så kanske runt 45?

Svårt att säga exakt såklart. Men med tanke på vad de sålts för tidigare i år så kanske runt 45?

45 er nok rimlig, men mitt intryck er at prisene har gått opp veldig på alle Explorer 1 modeller siste året og spesielt siste 6mnd så jeg tror ikke det er omöjligt å få en hel del mer. De kan også väre litt svåra å få tag på. Mistenker at det henger litt sammen med at et flertall store youtubere har pratet mye om modellene siste året og at det samtidig er svårt å kjöpe 214270 hos AD pga stängde lister.

Lite måndags Rolex-DIY. Nu får den stanna helt enkelt! Kanske detta som krävdes för ett ärligt OWG-försök. Nu sitter den som den ska!

553D1498-FFA5-40BE-9058-C5427D4974D1.jpeg
92D2B5C0-6A81-43AE-A609-B6676044065A.jpeg
1365B450-0BE4-4457-8284-5B759B39D892.jpeg

45 er nok rimlig, men mitt intryck er at prisene har gått opp veldig på alle Explorer 1 modeller siste året og spesielt siste 6mnd så jeg tror ikke det er omöjligt å få en hel del mer. De kan også väre litt svåra å få tag på. Mistenker at det henger litt sammen med at et flertall store youtubere har pratet mye om modellene siste året og at det samtidig er svårt å kjöpe 214270 hos AD pga stängde lister.

45-50 om den är fin tror jag på.

Är det så svårt att hitta nya 214270? Gick nåt rykte om att de hade slutat tillverkas men det låter ju osannolikt tycker jag.

Nej, just gamla oysterlänkar har inte så många skruvade länkar vilket gör att Claspen alltid hamnar snett på mig.. Har knappt 16,5. På dom nya är det ju inga konstigheter då dom lagt till ett antal extra borttagbara länkar.

Jag har haft samma problem men löste det genom att hooka bladen lite samt ha lite bilhandlarhäng. Blev dock inte 100% som det blir med modernare länkar.

45-50 om den är fin tror jag på.

Är det så svårt att hitta nya 214270? Gick nåt rykte om att de hade slutat tillverkas men det låter ju osannolikt tycker jag.
I og med at de fleste ADs har stengt listene på 214270 så er det svårt å få tak i en ny fra AD for de fleste, men finns jo en hel på c24 om man vil kjöpe der.

Har exakt samma problem med min 14270 och rejäla 16cm handleder. Har dock inte haft kulorna att gå loss på länken, var det svårt?
Mycket enkelt. Jag höll ordentligt med tången och lirkade sakta med avbitaren och ökade trycket lite i taget. Till slut delade länkbiten på sig och jag kunde ta bort den utan problem.

Expolorer är lite av den nuvarande drömklockan. Rolex men utan blinget och bara hantverket - love it. Hur ser det ut med väntelistor på en Explorer? Kört?

Expolorer är lite av den nuvarande drömklockan. Rolex men utan blinget och bara hantverket - love it. Hur ser det ut med väntelistor på en Explorer? Kört?

Hantverk, Rolex? Det enda hantverket är väl justering av gången möjligtvis.
Skriv utan blinget men bara kvaliteten och förvisso en väldigt bra och genomtänkt design i allt. Har hört att väntelistor är stängda hos AD på 214270 men det kan vara hörsägen. Ring/mejla runt och fråga.

Jag har en 114270 liggande som inte får någon handledstid. Det är en fullset i bra skick, lite smårepor men inget värre. Jag köpte den 2012 till frugan men då hon fått en annan tänkte jag att den skall säljas. Har ingen servicehistorik så det är nog dags snart.

Till frågan, är det värt att serva den innan försäljning eller skall man sälja oservad? Vad tycker ni?

Jag har en 114270 liggande som inte får någon handledstid. Det är en fullset i bra skick, lite smårepor men inget värre. Jag köpte den 2012 till frugan men då hon fått en annan tänkte jag att den skall säljas. Har ingen servicehistorik så det är nog dags snart.

Till frågan, är det värt att serva den innan försäljning eller skall man sälja oservad? Vad tycker ni?
Är den fullset är det väl bäst att sälja as-is? Får kommande ägare hantera servicen bäst hen vill.

Efter en tids letande kom den så i tisdags, min egen 114270 (2007). Såhär långt är jag mycket nöjd! Det känns dessutom som att den kommer att växa med tiden och jag uppskattar särskilt att den är så mångsidig och flyger lite under radarn.
6A476078-53A7-4FFF-8699-1CB03D1AF18E.jpeg
Snyggt, stort grattis. Får mig att sakna min gamla 14270!!

Tillbaka
Topp