• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

Tror ändå jag hade tackat ja till 124060 och sen hade jag fått lösa finansieringen. Har inte tidigare känt att jag velat byta till 114060 men den här klickade jag med direkt. Men du lär väl få klämma på den innan du bestämmer dig?
Har redan lagt handpenning så är köp som gäller men är väldigt beslutsam att en 124060 ska in. Frågan är bara vad som ska ut för att rättfärdiga

God Jul
4A970BD2-7AC5-4EB6-8B11-FB9EF3529C42.jpeg

Ni som har haft många modeller av Rolex inklusive sub och Explorer 1, hur känner ni för explorern? Jag längtar tillbaka lite till Rolex men känner inte så mycket för suben just nu, men vill ju inte köpa en klocka som sen bara känns som ett sämre alternativ. Trött på att flippa klockor helt enkelt 🙈

Ni som har haft många modeller av Rolex inklusive sub och Explorer 1, hur känner ni för explorern? Jag längtar tillbaka lite till Rolex men känner inte så mycket för suben just nu, men vill ju inte köpa en klocka som sen bara känns som ett sämre alternativ. Trött på att flippa klockor helt enkelt 🙈
Har kjøpt og solgt idag 8–10 ulike sub-modeller. Alt fra 16800 til Hulk. Alltid trøttnat etter noen måneder av olika anledninger, men på de nye er det fyrkantige caset som stør mest.

Explorer har jeg aldri gillat. At det er den tråkigaste klockan som finns har vel vært min vanligste beskrivning av modellen. Har flere kompisar som elsker den og alltid prater godt om den så når det kom ut en 214270 til salu på k&s kjøpte jeg den. Egentlig et spontantkjøp og tenke bare teste den ett par veckor og så selge igjen, men den er fortfarande kvar flere måneder senere og er den første klokken jeg kan si med ganske stor sikkerhet at den kommer stanna kvar i mange år.

Jeg gillar den faktisk så mye at jeg har booket en helt ny som jeg venter på fra AD🙂

Jag har "bara" ägt en sub och en exp varav båda 5 siffriga. Jag älskar verkligen explorern men när subben kom in så tog den upp mest tid och därav fick explorern senare lämna. Men jag längtar fortfarande tillbaka men inte tillräckligt för att flippa subben t.ex. om det säger något 🤔
Ibland så funderar jag på att byta ut min 116000 mot en 114270 men äsch jag vet inte. Tror verkligen inte du skulle bli missnöjd med en Explorer, det är en klocka som med sin enkelhet växer på en!

A
Jag har "bara" ägt en sub och en exp varav båda 5 siffriga. Jag älskar verkligen explorern men när subben kom in så tog den upp mest tid och därav fick explorern senare lämna. Men jag längtar fortfarande tillbaka men inte tillräckligt för att flippa subben t.ex. om det säger något 🤔
Ibland så funderar jag på att byta ut min 116000 mot en 114270 men äsch jag vet inte. Tror verkligen inte du skulle bli missnöjd med en Explorer, det är en klocka som med sin enkelhet växer på en!
Hm jag har haft otaliga subbar och alla har fått lämna, så kanske inte 😅

5F41E236-EFC4-4FD3-9425-60DD503BCDB2.jpeg

Om någon är sugen på att testa kvalitets-gummi till sin Explorer till bra pris :D

Min uppfattning är att 5-siffriga boetterna (sub) är överlägsna 6-siffriga. Å andra sidan vinner tavlor (lume) och länk på de nyare med hästlängder.

För mig blir exp den gyllene medelvägen med modern länk, grym tavla/lume men slippa maxicaset.

En mer hållbar kombo helt enkelt.

Nu hänger förvisso min 214270 löst men det beror på att jag, likt Bjornj, bestämt mig för att jag ska ha en i längden och satt upp mig på listan för en ny där jag får mitt (eller sonens) namn på certet

Min uppfattning är att 5-siffriga boetterna (sub) är överlägsna 6-siffriga. Å andra sidan vinner tavlor (lume) och länk på de nyare med hästlängder.

För mig blir exp den gyllene medelvägen med modern länk, grym tavla/lume men slippa maxicaset.

Nu hänger förvisso min 214270 löst men det beror på att jag, likt Bjornj, bestämt mig för att jag ska ha en i längden och satt upp mig på listan för en ny där jag får mitt (eller sonens) namn på certet
Tyvärr har Rolex slutat med namn på cert sedan ca juni i år. Men klockan är lika grym för det såklart.

Blir det en ny 214270 då eller annan modell?

Hur lång är väntetiden idag?

Jag gav upp väntan o köpte en beg i nästan nyskick. Billigare och snabbare :)

Når jeg kollade sist var listan stäng hos alle ADs jeg pratede med i Sverige förutom en AD som jeg er kund sen tidigare og de sa ca 1 år. Vet at en bekant har pratet med samme AD nån månad senare og da hadde de lagt på 2-3 månader til.

Jeg har redan en Explorer så har ikke noe stress med å få den så helt ok med litt venting. Roligt med en helt ny som jeg har kjöpt selv når det er en klokke jeg kan tenke meg å ha i mange år og som forhåpentligvis ett av mine barn kan få i framtiden.

Det store problemet er dock at den jeg har nå er uttagen en månad efter min äldste son ble födt så den hadde jo også värt rolig å ha kvar så kanskje får ha två 214270 i lådan :rolleyes::angel:

Stängd lista generellt men fick till slut komma med hos en AD jag har historik hos. Var lite olika besked med tiden beroende vilken säljare jag pratade med men något år ska man nog räkna med.

Jag fungerar så att om jag vet att en 214270 kommer dyka upp så småningom så kan jag lika gärna testa något annat tills dess 😊

Stängd lista generellt men fick till slut komma med hos en AD jag har historik hos. Var lite olika besked med tiden beroende vilken säljare jag pratade med men något år ska man nog räkna med.

Jag fungerar så att om jag vet att en 214270 kommer dyka upp så småningom så kan jag lika gärna testa något annat tills dess 😊
Det är ju inte helt omöjligt att 214270 blir discontinued 2021 så det kanske blir nästa ref då istället. Säkert 40 eller 41mm. 😂

Tillbaka
Topp