• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

"Han verkar ju helt rätt för jobbet, vad säger ni?"
"Absolut! Väldigt kvalificerad."
"Mogen, ansvarstagande, driven. Jodå, han tar vi."
"Någon emot?"
"......asså....."
"Ja men säg om du har några invändningar."
"HUR KAN MAN KOMBINERA EN 214270 (MK2) MED NÅGOT ANNAT ÄN ORIGINALLÄNKEN?! VAD SÄGER DET SOM KARLNS OMDÖME EGENTLIGEN?!"
"..."
"INGET BRA, DET VET JAG."
"...ok."

PS: Lycka till!
HAHA LOVE IT. Jag har dock haft kollegor som gett negativt antydande till val av slips till kostym..

"Han verkar ju helt rätt för jobbet, vad säger ni?"
"Absolut! Väldigt kvalificerad."
"Mogen, ansvarstagande, driven. Jodå, han tar vi."
"Någon emot?"
"......asså....."
"Ja men säg om du har några invändningar."
"HUR KAN MAN KOMBINERA EN 214270 (MK2) MED NÅGOT ANNAT ÄN ORIGINALLÄNKEN?! VAD SÄGER DET SOM KARLNS OMDÖME EGENTLIGEN?!"
"..."
"INGET BRA, DET VET JAG."
"...ok."

PS: Lycka till!
Hahah!! Exakt så jag tror det gick till bakom kulisserna

Har bestämt mig för att en 214270 skall bli min nästa klocka, jag är en fruktansvärt velig person, så det är ganska stort steg 😂
Har dock ångest över vilken version jag ska gå efter, mk2 är ju lite mer balanserad och "snyggare", men första har ju sin charm med korta armar osv. Jag är verkligen en sucker för en underdog och det lite udda I världen 😂
Vad tycker panelen om dessa två generationer, och vilken är er favorit? 😊

Har bestämt mig för att en 214270 skall bli min nästa klocka, jag är en fruktansvärt velig person, så det är ganska stort steg 😂
Har dock ångest över vilken version jag ska gå efter, mk2 är ju lite mer balanserad och "snyggare", men första har ju sin charm med korta armar osv. Jag är verkligen en sucker för en underdog och det lite udda I världen 😂
Jag tycker absolut att du ska välja mkt2 men förstår hur du tänker.

Inte ofta jag bär Expy men varje gång det händer är en högtidsdag. 😃
DSC_0215-01.jpeg

Jag är helt ny med Explorer, och velig som du beskriver att du är... så mitt intryck;
Mk2 är verkligen en modern klassiker.
Försöker inte leverera vad som fanns på 50talet, utan något som känns fräscht idag ("med stamtavla"). Ruggigt bra precision i tid. Urverket är tyst och ger känsla av mekanisk precision. Glöm inte den speciella lumen som räcker hela natten.
Jag hade gärna börjat med äldre och/eller slitna ur. Men de håller värdet alldeles för bra och man får jaga en bra deal.
Till slut gav jag upp och gick på så ny som möjligt. Jag är överraskad över hur mycket klocka det blev för pengarna.

Fundera på om du gillar tomrum i lumen där siffrorna sitter... Väldigt få här föredrar mk1 (eller är det att dom inte vågar göra sig hörda?)

Men visst, mk1 är billigare och får man en bra deal så... Du skall veta att man kan byta tavla och visare om man vill och göra den till mk2 då det är samma ref. Kan inga priser men detta kanske kostar mindre än man tror. Allt annat som boett, verk och länk är identiskt.

Ärligt så har jag aldrig klämt på en mk1 irl.

3E6A1C0B-F21F-4235-8ABB-FABFFF7A861B.jpeg

Fundera på om du gillar tomrum i lumen där siffrorna sitter... Väldigt få här föredrar mk1 (eller är det att dom inte vågar göra sig hörda?)

Men visst, mk1 är billigare och får man en bra deal så... Du skall veta att man kan byta tavla och visare om man vill och göra den till mk2 då det är samma ref. Kan inga priser men detta kanske kostar mindre än man tror. Allt annat som boett, verk och länk är identiskt.

Ärligt så har jag aldrig klämt på en mk1 irl.
Där sa du fan nått! Har ju faktiskt läst om just det där någonstans! Så jag kanske inte ska hänga upp mig speciellt mycket ändå, men precis som du säger så gissar även jag att mk2 är den mer omtyckta versionen, men ibland kan man bli överraskad! Det lustiga är att vissa spekulerar i att mk1 kan öka i värde tack vare att den är lite "udda" men samtidigt om Rolex nu hittar på att skrota 39mm och öka till större diameter som vissa spekulerar i så kommer mk2 funnits en extremt kort tid 😂
Mycket fin dinka! Jag måste verkligen ha en 😍

Jag har en kollega med mk1 och jag är inne på min andra mk2. Mk1 känns väldigt platt i jämförelse, inte minst i dunkelt ljus när lysmassan knappt lyser utan bara gör att index poppar lite bättre, ja då känns mk1 tråkig.

Med det sagt är mk1 kul just för att den skaver en aning. Men mk2 är verkligen bättre på alla sätt.

Edit: som investering på 20års sikt hade jag absolut köpt mk1. Som investering på kort(are) sikt, dvs värdebevarande och ha ut så mycket som möjligt av ägandet - mk2

Jag har en kollega med mk1 och jag är inne på min andra mk2. Mk1 känns väldigt platt i jämförelse, inte minst i dunkelt ljus när lysmassan knappt lyser utan bara gör att index poppar lite bättre, ja då känns mk1 tråkig.

Med det sagt är mk1 kul just för att den skaver en aning. Men mk2 är verkligen bättre på alla sätt.

Edit: som investering på 20års sikt hade jag absolut köpt mk1. Som investering på kort(are) sikt, dvs värdebevarande och ha ut så mycket som möjligt av ägandet - mk2
Det är lustigt att så små grejer kan göra så stora intryck faktiskt! Men det är ju därför jag ställde frågan här, har själv aldrig sett någon av dem i verkligheten 🙈 jag själv är väl ingen större troende av att köpa klockor som investeringar, sen är det ju trevligt om klockan I sig håller värdet, och Rolex har ju en tendens att göra just det. Duger gott för mig 😊

Jag körde 214270 (mk 2) ett tag men klickade aldrig med den. Kunde inte riktigt sätta fingret på det då men nu i efterhand så funderar jag på om jag störde mig på proportionerna något. Kändes inte helrätt. Funderar på om en 36mm hade varit trevligare. Någon som ägt båda och har någon input? Har för mig att @Floffen skrivit något om det tidigare?

Samt, är enda skillnaden mellan 14270 och 114270 urverket eller skiljer ngt mer?

Jag körde 214270 (mk 2) ett tag men klickade aldrig med den. Kunde inte riktigt sätta fingret på det då men nu i efterhand så funderar jag på om jag störde mig på proportionerna något. Kändes inte helrätt. Funderar på om en 36mm hade varit trevligare. Någon som ägt båda och har någon input? Har för mig att @Floffen skrivit något om det tidigare?

Samt, är enda skillnaden mellan 14270 och 114270 urverket eller skiljer ngt mer?

Vet inte om jag skrivit om det faktiskt, men ägt både 114270 och 214270. Gillar den förstnämnda klart bättre! 214270 blir klumpig på ngt sätt.

Hur gick det dååå?? :D
Fasen har blivit överöst med notiser på KS efter diverse inlägg i olika trådar, så inser titt som tätt att jag missat några. Ber om ursäkt för det sena svaret men intervjun gick KANON, med det sagt vet jag att det fortfarande finns fåtal kandidater kvar i processen (ca. 4 mig inräknat) och konkurrensen på denna typ jobb är inte att leka med.. Men jag eller tummarna och ska få svar i januari :)

och som svar på din fråga @Staafen så hittade jag ingen gummislips i vanlig butik, däremot blev det en cykelslang som jag slog slipsknut på!
1608486629301.png

Fasen har blivit överöst med notiser på KS efter diverse inlägg i olika trådar, så inser titt som tätt att jag missat några. Ber om ursäkt för det sena svaret men intervjun gick KANON, med det sagt vet jag att det fortfarande finns fåtal kandidater kvar i processen (ca. 4 mig inräknat) och konkurrensen på denna typ jobb är inte att leka med.. Men jag eller tummarna och ska få svar i januari :)

och som svar på din fråga @Staafen så hittade jag ingen gummislips i vanlig butik, däremot blev det en cykelslang som jag slog slipsknut på!
1608486629301.png
Snyggt! Perfekt om man vill ventilera lite.

Tillbaka
Topp