• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Jag var i kontakt med två ADs, den ena ville ha handpenning och kunde leverera på 10-12 månader. Den andra behövde ingen handpenning och sa samma väntetid. Det kan säkert gå snabbare om man har tur!
Självfallet. Antagligen, om de är smarta och vill undvika besvikna kunder så har de lite marginal i sina utlåtanden vad gäller leveranstid så att de snarare är får in klockan lite tidigare än för sent dvs "underpromise and overdeliver".

Och vad gäller handpenning är det ingen garant på snabbare leverans eller nödvändigtvis bättre för den delen. Men ur ett business-perspektiv tror jag man i synnerhet vill undvika göra en kund besviken som redan betalat :)
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Intressant - det var inte äns uppe på tapeten att lägga någon handpenning. Får hålla tummarna helt enkelt.
Behöver inte vara några problem. Beror helt på hur seriös handlaren i fråga är. Det är bara enligt personliga erfarenheter handpenning och utlåtelse av leveranstid generellt varit bättre på att leverera, men möjligt att det är mer undantag en regel. :)

Jag håller tummarna och grattis till en (förhoppningsvis) soon to be grym klocka. Jag väntar själv på stålsports-rolle och kan nästan tycka att det är lite kul att vänta :hilarious:
 

Nazular

Cartier
2-Faktor
Självfallet. Antagligen, om de är smarta och vill undvika besvikna kunder så har de lite marginal i sina utlåtanden vad gäller leveranstid så att de snarare är får in klockan lite tidigare än för sent dvs "underpromise and overdeliver".

Och vad gäller handpenning är det ingen garant på snabbare leverans eller nödvändigtvis bättre för den delen. Men ur ett business-perspektiv tror jag man i synnerhet vill undvika göra en kund besviken som redan betalat :)
Jäkligt sant. Hoppas lite på Underpromise and Overdeliver, då det hade varit trevligt att klockan på Bröllopet om ett och halvt år.

Instämmer och hade gärna lagt en handpenning om de hade frågat.
 
Senast ändrad:

Nazular

Cartier
2-Faktor
Behöver inte vara några problem. Beror helt på hur seriös handlaren i fråga är. Det är bara enligt personliga erfarenheter handpenning och utlåtelse av leveranstid generellt varit bättre på att leverera, men möjligt att det är mer undantag en regel. :)

Jag håller tummarna och grattis till en (förhoppningsvis) soon to be grym klocka. Jag väntar själv på stålsports-rolle och kan nästan tycka att det är lite kul att vänta :hilarious:
Missade detta men instämmer - väntan känns spännande. Däremot var jag otroligt nervös så hoppas jag skrev rätt mejl och telefonnummer :D

Stort grattis till din egen förväntan!
 

hs01jowe

KS Explorers Club
Det tog 11 månader för mig att få en, då hoppade jag fram en plats i kön då en köpare innan mig backade ur.

Min AD säger alltid att de köper allt som de får av Rolex och man vet inte hur det ser ut på förhand Jag tror det är så för alla AD att bollen ligger hos Rolex. En större handlare får fler klockor men har garanterat fler kunder på lista.

Många butiker har smått börjat prioritera inte bara befintliga kunder men också lokala kunder. Det känns ju ändå som en sjysst grej då många nya sportmodeller verkar ha gått iväg till köpare utomlands...
 

Edison70

Omega
1248F34E-DDE7-4AE5-B7F3-0C076265DA04.jpeg
 

Roger.SWE

Omega
# Hur mycket väger en Explorer 214270 "head only"?
# Går det att få tag på en lös bezel? Det får gärna vara en bra kopia.

Tack på förhand.
/Roger
 

Patte

Breitling
Någon som är sugen på en riktigt fin 214260 uttagen 2020? Säljes enbart då jag har en likadan på ingång uttagen ett visst år och månad som jag vill ha, nördigt jag vet. Ville ställa frågan här innan en eventuell annons.
Frustade lite.
Har lurkat i denna tråden till o från något år nu, känner att det är dags jag blir en del av gemenskapen. Skicka gärna ett PM!
 

Roger.SWE

Omega
Det kan nog se snyggt ut! Jag bytte bezel på en 16570 tidigare och det var inte alls så dyrt som jag trodde, minns inte exakt nu men kan kolla upp det. Priset på en bezel till denna ligger nog säkert på runt samma.
Jag gillar verkligen designen på Explorer, men jag tycker att bezelen är lite för blank.

Du får gärna kolla upp priset :)
Tack på förhand
 

Roger.SWE

Omega
En fråga kvarstår: Hur mycket väger en Explorer 214270 "head only"?
Jag har jagat info men gått bet, så nu frågar jag er.

Jag har frågat:
Internet
Rolex
Nymans
Krons
RubberB
Everest


Jag vill inte ha en för "top heavy" klocka om jag ska ha den på nato eller gummi.

Tack på förhand
/Roger
 

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
En fråga kvarstår: Hur mycket väger en Explorer 214270 "head only"?
Jag har jagat info men gått bet, så nu frågar jag er.

Jag har frågat:
Internet
Rolex
Nymans
Krons
RubberB
Everest


Jag vill inte ha en för "top heavy" klocka om jag ska ha den på nato eller gummi.

Tack på förhand
/Roger
@Fixxxer du brukar ju ha koll på allt! Typ om en klocka är 39,57mm istället för 40mm och sånt! 😁
 

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
En fråga kvarstår: Hur mycket väger en Explorer 214270 "head only"?
Jag har jagat info men gått bet, så nu frågar jag er.

Jag har frågat:
Internet
Rolex
Nymans
Krons
RubberB
Everest


Jag vill inte ha en för "top heavy" klocka om jag ska ha den på nato eller gummi.

Tack på förhand
/Roger
Alla är vi olika och har olika preferenser (och jag orkar tyvärr inte ta av länken bara för att väga själva klockan) men jag har ofta min på både gummi och nato och det är en av de bekvämaste klockor jag äger att ha med de banden. Upplever absolut inte att den är ”top heavy” eller ”puckig”.
 
Topp